Rymdborje 0 Postad 15 Juli , 2007 Har precis köpt en gammal träbåt med en diesel penta MD2B som inte verkar funka så bra. Jag har väldigt lite erfarenhet av motorer och skulle uppskatta synpunkter. Motorn är väldigt svårstartad. För att lättast starta motorn vrider jag upp kompressionshandtagen och startar först den ena sedan den andra cylindern. Motorn verkar ha lättare att starta på den ena cylindern. Om motorn går igång så låter den mycket illa och högt. Låter som att man slår med en hammare mot metall. Men när jag skulle byta plats på brygga började den helt plötsligt låta väldigt tyst och bra, men med vissa missljud ibland, men det verkar ha varit tillfälligt, den låter illa igen nu. Jag har installerat vattenavskiljande filter, bytt finfilter, luftat motorn vid start. Övrig information: den som monterade in motorn ställde den i lätt lutning för att den skulle passa in, kanske 15 graders lutning. Påverkar det funktionen på något sätt? Olja i durken. Ingen el finns ännu installerad i motorn så oljetryck och temp syns inte. Har hällt i tillräckligt med olja, anser jag. ideer?! kan det vara insprutarna? andra förslag jag fått är trasigt vevhuslager. någon som känner igen detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masw 0 Postad 20 Juli , 2007 Har själv en md2b där troligen startmotorn verkar vara kass. Min Startmotor är seg. Dock går min motor bra när jag vevar igång den. Kompressions handtagen skall du bara behöva använda när du startar för hand. Så troligtvis har du nåt knas med startmotorn. Tänk på att har du växelströmsgenerator och den e kopplad till svänghjulet måste den få ström annars pajar regulatorn i generatorn.I instruktionsboken står det att max 15 graders lutning. Problemet är väl att oljan inte når alla ställen om man lutar motorn för mycket. Jag tror ju att motorn kan klara mer än 15 grader i verkligheten så att säga. Dock är det väl då viktigt att kolla oljan ofta. Kolla på mätstickan på babordsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser