Gäst sdk780 Postad 14 Juli , 2007 Hej! Jag försöker igen få hjälp! Jag renoverade ju min B20 130hk i vintras efter haveri. sakta men säkert så dalade ju toppvarvet ned från 4500 till 4100 med13 tums prop. Jag bytte då till en flong ny 11 tums prop och fick toppvarv 4700 med 2 personer i båten. Efter det så har toppvarvet dock sakta dalat nedåt igen, jag har bytt tändkablar, bränslefilter, tänddelar samt tändspole men nu är maxvarvet nere på 3900 och den planar om jag är ensam och utan utrustning. Motorn går bra ,startade igår direkt efter 2 veckors vila utan extragas men verkar inte ha rktig ork. Testade kompressionen igår (varm motor) och den låg på exakt 14 på samtl 4 cylindrar. Tändstiften är gråa och fina utom hos cylinder 1 som alltid är svartare. Tänkte byta bränslepump idag men det fanns ingen att uppbringa en lördag i Norrtälje (den som sitter där är en bilvariant och bytt på senare år) Andra symtom är att den tjyvstannar om man drar av för snabbt ned till tomgång, drar man av mycket sakta och försiktigt så går den sen på tomgång utan stopp. Jag kan dra av så mycket som 25-35% från fullgas på reglaget innan det redan låga motorvarvet börjar sjunka! Allt detta verkar på mig som att den inte får bensin och detta har pågått sakta men säkert. En ting är att man får fullt öppna spjäll när man gasar utan växel men med växel så stannar spjällen för tidigt, verkar vara slitage i reglaget men så var det från början trots allt. Även luftning av tanken är kontrollerad och fungerar. Har beställt en ny elektronisk 123 fördelare men den har inte kommit än. Idag med min far och mor (som bägge väger mindre än mig tillsammans) med på en liten tripp så orkade båten inte upp i plan och varvet stannade på 3400 VAD kan det vara som gör att motorn blivit så svag? (det är en Gullringen Cabin -68) Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 14 Juli , 2007 Om kompresjonen är så där bra så är motorn i gått skick. Det är nått som stör motorn fel inställda förgasare eller tenningen. Jag tror att det är tenningen. Vad har du för förgasare förresten ? Är det stromberg så kan det vara membranen som är dåliga ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 15 Juli , 2007 Hej! Jag har dubbla Solex. Jag har inte rört förgasarna som ställdes in av Marinan som renoverade motorn, jo jag har justerat tomgången lite men det är allt. Tändningen kan det kanse vara, testade med stroboskop igår och grundläget ligger på 12 grader. Har justerat brytarspetsar ett flertal gånger utan resultat. Nu hör det till saken att fördelaren verkar dålig, om man rör på axeln så är den kärv och fastnar i det läge som man släpper den i, d.v.s att centrifugalfjädrarna drar inte tillbaka plattan. Jag har inte lagt så mycket arbete på den då jag beställt en ny elektronisk. Jo en sak till. Jag har haft ett litet bensinläckage på den bakre Solexförgasaren, det kom ut på utsidan och droppade ner slagvattnet. OM det inte är fördelaren eller förgasarna!? Kan det vara stopp i bränsleledningen från tank till förgasare? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 15 Juli , 2007 Ett fint sätt för att utesluta båtens egen tank är att ställa en liten dunk bensin på lämpligt ställe med ett litet sugrör över till bensin pumpen då har du en tillfällig prov tank och kan se om det blir nån skillnad så har jag gjort nån gång bla för att testa 100% E85 som fins skrivet i annan tråd av mig. Klicka på länken om du är intreserad http://www.maringuiden.se/forum/;thread=110261&highlight=e85 Senast ändrad av strole | 15 juli 2007 | 11:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 15 Juli , 2007 Tack, det skall provas! Då kan jag utesluta det tunna kopparröret med sin 30 år gamla avstängningskran om det inte blir skillnad..... Pump byter jag nog oavsett! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 15 Juli , 2007 Hej igen! Jag var ner och provade lite på tändningen! Jag mätte upp brytarspetsarna med multimeter stillastående kall motor och dessa ligger på 12 grader F.Ö.D. Startade och körde lät motorn bli varm på tomgång och kontrollerade med stroboskop, fortfarande 12 grader. Varvade upp till 2000v/m och fick då 38 grader!! Det kan väl inte vara riktigt? Provade flera gånger med samma resultat. När jag dessutom drar av på gasen ner mot friläge så kommer inte varvtalet med ner utan det dala sakta och stannar på ca 11-1300! När jag igen kollar med stroboskop vid dessa varv så får jag fortfarande 38-40 graders förtändning! Jag lägger i växeln och få med belastningen från den ner tomgången till 700 varv och nu är tändningen nere i 12 grader. höjer varvet försiktigt till starx över 1000 och förtändningen är direkt uppe i 38 grader. Jag har kännt och petat nere i fördelaren och det verkar rassligt och ev saknas en av fjädrarna till motvikterna (om det skall vara 2 fjädrar?) Jag har dock 2 olika uppgifter för tändinställning (VP originalböcker) B20C 130hk 12 grader vid tomgång och ca 27 grader vid 2000 varv. B20D 130hk 8 grader vid tomgång och 35-37 grader vid 3000 varv. Jag är osäker på vilken motor jag har numera eftersom det inte är original och den är renoverad minst 2 gånger! Vad bör jag göra för att få reda på det? Hoppas det är fördelaren som är kass då jag ju beställt ny för då är problemet löst! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 16 Juli , 2007 Jag tror det är en 130 D du har. Men de värden du har skrivit här ovan för 130 D Tror jag är fel. Ut och åk be någon köra och låt maskin jobba på 2000/R MIN. Ligg på knä brevid motorn och ratta in med stroboskop 25-27 grader ca. Låt motorn sjunka ner på tomgång effter det och kolla om du har ca 10 grader vid 800-1000 r. Så har jag gjort i allafall. Så eländigt och frirusa motorn på 2000 varv tycker jag. Så är det lättare och hålla motorn konstant på 2000 r om den får jobba lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juli , 2007 Det ska vara två fjädrar låter som den ena hoppat väck, eftersom en båt går med belastning hela tiden kan du ställa efter spikningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 16 Juli , 2007 Du verkar ha både tändings-, och förgasarproblem. Jag skulle rekommendera att du åker ut till Lagerviks, MEN vänta tills du fått din nya fördelare, för den du har verkar SLUT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 16 Juli , 2007 Det har jag faktiskt provat men då går den inte alls på tomgång sen! Förtändningen hamnar nästan på minus OM man lyckas mäta upp den innan motorn stannar. Vilket även det bekräftar att det är i huvudsak fördelaren som är slut. Jag har ställt fördelaren för hand så att den går som bäst på tomgång! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 16 Juli , 2007 Jo jag skall iväg och arbeta några veckor och när jag kommer tillbaka så har nya fördelaren kommit, innan det så så är det ingen vits att försöka sig på annat. Man skall koncentrera sig om ett fel åt gången och inte ge sig på allt på en gång för då vet man snart inte vad som sker. Lagerviks vad är det? (jag bor i Norge sedan många år och har dålig koll på allt utanför Norrtäljetrakten) Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 22 Juli , 2007 Jag tycker det låter som fördelaren!! den skall ju ställa om tändningen efter varvtalet, och om det är minsta fel (fjäder, rostigt, osmort) där kan det bli hur tokigt som helst. lycka till du! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 1 Augusti , 2007 Hej! Nu har jag äntligen fått min 123 fördelare! Den var ju alldeles fantastisk, lätt att ställa in, motorn blev klart mer vibrationsfri, gick bättre på tomgång och tändkurvan blev perfekt. MEN jag det hjälpte INTE på varvtalet, jag bytte direkt bränslepump men det hjälpte inte heller och slutligen tog jag isär bägge Solexförgasarna och gjorde rent samt blåste ur inkl rören från tank! MEN detta hjälper inte. Tack var fördelaren så är motorn lite staarkare i mellanregistret och den drar bra upp i plan vid 3400 v/m men sen avtar varvet snabbt vid 4000, efter några sekunder avtar varvet sakta ner till 3700. Drar jag av till tomgång så stannar motorn direkt, den startar igen efter några sekunder på startmotorn och går bra efter en 30 sekunder. Drar jag på snabbt igen så orkar den upp till 4000 för att sedan dala nedåt en 200-300 varv (förutom att den egentligen skall ligga på 4800 ca med den propeller jag ju har) Nu har jag bytt/kollat allt och ger upp. VAD kan det vara för problem? (det är i varje fall inte tändningen, den är perfekt) Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 1 Augusti , 2007 Provade du med en annan tank? Kan ju vara en skitsak som igensatt ventillation till tanken = undertryck, igensatt sil, el, bränsleledning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 1 Augusti , 2007 Jodå! Har kört med tanklocket borttaget och för säkerhets skull direkt från 20 liters dunk! Misstänker ev om kamaxeln håller på att gå ner sig!? Ev av skador den kan ha fått när jag körde hem 14 distan förra året med full vatteninträngning! I så fall håller motorn kompresionen men ventillyftet blir för litet!? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 1 Augusti , 2007 Visst fan kan det vara kammaxeln ! Det är hemmst vanligt på en B20. Många gånger räcker en B20 renovering med just kambyte och ev topplockrenovering. Min förra motor hadde slutkörd kam Haveri på 3ans syl och kolv där 30 % av översta kolvringen försvunnit men varvade ändå ur hyffsat 4000 - 4500 R/Min ! Konstigt !! Nu har jag en kärrinkörd bil motor från 76 B20 som hadde 17000 lungna mil på mätarn Den var som ny ! Nyren marin topp och en D Kam blev monterat. Senast ändrad av strole | 01 augusti 2007 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 2 Augusti , 2007 Hej! Om kamaxeln har gått ned ökar ju ventilspelet kraftigt så det borde höras ett ökat tickande/slammer från ventilerna. Kan det vara så att kamdreven hamnat någon kugg fel när motorn renoverades? Det kan också vara så att två tändkablar är förväxlade. Beroende på vilka kabler som förväxlats så behöver det inte smälla och baktända utan låta ganska normalt ändå. Det låter elementärt men kan vara värt att kolla. Tändföljden är 1-3-4-2 och rotorn går moturs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2007 mät lyfthöjden som vipporna gör, har oxå kört ner kam efter ett byte av en bränd ventil nere i luxenburg en liten sot bit räcker för att lyftaren inte ska roterra fritt och sen går kammen ner på bara någon mil, detta var ju på vägen och jag fortsatte med att dra ner spelet lyckades köra de milen jag behövde in till paris och rev där ner motorn på en parkering och väntade på delar från sverige, lytaren var så sliten att den var hål rätt igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 2 Augusti , 2007 Tack, ja jag skall kolla kamaxeln/ventilspel nästa gång jag kommer till Sverige. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 2 Augusti , 2007 Hej! Om Du läser från början så ser Du att motorn har gått bra från början (efter renovering) och därmed så går det att utesluta alla dom teorier/fel som har med felaktig montering att göra. Likaså så sitter tändkablarna helt korrekt som Du beskriver (bland det första man kontrollerar) Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 2 Augusti , 2007 Min teori är att den får för lite bränsle. Är det för klent bränslerör/slang eller dålig effekt på bränslepumpen? Det tyx ju funka varje gång du använder den tills den inte får soppa tillräckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 2 Augusti , 2007 Nja den fungerar inte om den varvar max 4000 i några sekunder och sen dalar nedåt när den i utgångspunkt skall varva minst 4800 (helst 5000) och hålla sig där. Som jag tidigare skrev så har den gått helt perfekt innan med samma bränslerör! Pumpen blev ju bytt i helgen men den är av samma typ som satt där innan och som helt klart har haft tillräcklig kapacitet tidigare! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 2 Augusti , 2007 Är du SÄKER på att det inte finns skräp NÅGONSTANS i bränslesystemet??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 2 Augusti , 2007 Nej helt säker kan man aldrig vara men jag har gjort det jag kan med tanke på tid/verktyg. Helt klart är att det inte är stopp/begränsning mellan tank och flottörhus inkl ny bränslepump. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Augusti , 2007 du kanske har hängt på ett löst slangfilter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 2 Augusti , 2007 Satt en billig variant där och allt fungerade normalt med den, bytte sedan till ett bättre med större filterarea när problemen kom och sista tiden har det inte suttit något filter alls (för att se att inte filtret var problemet) Detta börjar bli kul;-) Ni finner på orsaker och jag talar om att det har jag redan testat...... Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Augusti , 2007 Tändstiften är gråa och fina utom hos cylinder 1 som alltid är svartare. Andra symtom är att den tjyvstannar om man drar av för snabbt ned till tomgång, drar man av mycket sakta och försiktigt så går den sen på tomgång utan stopp. Jag kan dra av så mycket som 25-35% från fullgas på reglaget innan det redan låga motorvarvet börjar sjunka! Är det fortfarade så som du beskriver så bränner du snart en ventil eller ev kör hål i en kolv eftersom det tyder på mager blandning, lägg upp en bild på stiften efter de har varit körda. Mager blandning behöver inte vara förgasarfel kan även ske med att den suger tjuvluft skevt insug mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swattt 0 Postad 26 November , 2013 Hur gick det med motorn? Gav du upp? Med vänlig hälsning, Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swattt 0 Postad 26 November , 2013 Hur gick det med motorn? Gav du upp? Med vänlig hälsning, Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 November , 2013 Haha, om Du ser efter så ser Du att tråden levde år 2007 :-) Den båten har jag inte kvar men problemet var att ventilsätena gått ner sig (trots eller p ga nyrenoverad topp !!!) så att ventilspelet blivit för litet och när motorn blev varm så stängde inte ventilerna helt, när den kallnade så blev den tät igen. Justerade ventilerna när jag väl kom på orsaken men då fastnade en avgasventil i öppet läge och tryckte hål i kolven. Fixade även det och sen sålde jag båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser