Gäst Ted Postad 24 Mars , 2004 Hej Skulle man kunna få höra av någon som själv importerat en 24 - 34 fots motorbåt ifrån usa om hur allting fungerar? Alla är så hemlighetsfulla med sina affärer. Jag vill veta vad som gäller med tull, moms, ce märkning och allt annat som tillkommer. Och gärna hur man kommer förbi det :-) . Gäller allt detta med ce-märkning även om båten är äldre än -98? Jag skulle alltså vilja veta totalkostnad på hela paketet excl. båt av er som importerat. Vill ni inte skriva här så får ni hemskt gärna maila. Är hjärtligt tacksam för svar så man blir lite klokare i frågan. Tack på förhand! MVH / Ted Sundberg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ted Postad 24 Mars , 2004 Glömde skriva ut min e-post. tedsundberg83@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst LEB Postad 25 Mars , 2004 Jag har importerat en något större båt. Det var en inte alltför kul resa. Gör inte om det är mitt råd. :-( /LEB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 25 Mars , 2004 Vad gick snett? Vart du lurad. Var du dåligt förberedd? Berätta mer så att man kan lära sig farorna! Tack PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 25 Mars , 2004 Hej Ted! Se privat svar och vad var det jag sa... Hoppas du fått bättre respons direkt hem! Håller med PJ helt. Skall responsen vara värdefull dvs konkreta tips, ngt att lära sig av vad gick snett och varför? Det landar trots allt 20 båt/v i Gbg, så vad hände, hur undvika samma sak? :shock: PJ, du själv då, 2651:an import el svensk? :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 26 Mars , 2004 Nä den är Svensk. Hmm kan du ha en 2655 kanske Desibelle? Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 24 Juni , 2004 Om du känner oro så kan du ju vända dig till www.globaltradepartners.se Dom hjälper dig att köpa båt med genomgång av båt, allt pappersarbete i USA och diverse annat småfix. Köpte min Bass Boat genom dom. Klockrena att ha å göra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias Fagerström Postad 2 Augusti , 2004 Kolla noga denna sida. http://www.batsidan.com/content/11/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mankan 1 Postad 3 Augusti , 2004 hej Jag går i samma planer och funderar på att ev köpa en båt på ebay. Vilka är era erfarenheter? fällor? mvh magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Holmberg Postad 3 Augusti , 2004 Ett viktigt tips är CE-märkning!!!! Om båten inte är CE märkt så får den inte Säljas, användas eller försäkras.. Med CE-märkning så menas då mer än bara ett klistermärke.. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 3 Augusti , 2004 Jag har hört att man kan CE-märka i efterhand, kostnad ca 15 000:- (beroende på storlek på båten) lite eget jobb! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 3 Augusti , 2004 Jovist kan man ce-märka i effterhand, men inte enligt Sjöfartsdirektoratets normer (ISO) , vikket Sjöfartsdirektoratet manar en att göra.Det viktigaste e att båten uppfyller normerna och inte vikken metod som används för att bevisa det. Kostnaden e något högre, börjar på ca 20.000:- för en liten eka För en större kabin båt räkna med ca 40:000:-. Till detta kommer ombyggnadskostnader för att möta normerna. Kan bli DYRT om båten e gammal. Räkna med minst 10.000:- och upp på en nyare båt. Alla slangar ska bytas, elektriska komponeter måste bytas, auto brandsläckare och/eller fireport.mm. 70-80 tals båtar e sellan lönsamma att importera då ombyggnaderna kan bli för omfattande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Postad 4 Augusti , 2004 Haha CE märkning man får gratulera alla så kallade konsulter osv låter som ISO certifierings bubblan halt makalöst att statsmakterna kan gå på sånt här skräp en CE märkning betyder ju för tusan ingenting hur många konstiga livsfarliga prylar har man inte sett genom årena som är CE märkta,nej det enda såna här certifieringar skapar är handelshinder för att den egna marknaden ska klara sig bättre.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 4 Augusti , 2004 Ligger mycket i det du seier Mats, men nu e lagen så att man måste CE-märka och så länge lagen seier så , e det inte så mycket en stackars konsument kan gjöra :cry: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Postad 4 Augusti , 2004 Då kommer ju följdfrågorna på CE kravet som ett brev på posten! Vilken tillsynsmyndighet ska kontrollera att kraven följs sjöpolisen,sjöfartsverket eller är det tänkt att Tullen redan vid förtullningsögonblicket kontrollerar att båten följer certifieringskravet,nej tror inte det låter som ett slag i luften alltihopa och många kommer nog att fortsätta att ta in båtar och bara köra det enda problemet är väl försäkringsbolagena något annat hinder ser inte jag!? Surt är det hur som helst precis som man börjar få råd att ta in en powerboat så kommer sånt här byråcratia i vägen idiotiskt:=/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 4 Augusti , 2004 Anarki e enda lösningen, eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sea Ray Postad 4 Augusti , 2004 Hej Jag skrev en tidigare tråd om att häva ett köp av en icke CE-märkt båt och fick svar om att jag har undersökningsplikt ang detta och kan därför inte åberopa icke CE märkning som ett skäl att häva ett köp. Om det är som Mikael Holmberg säger att en försäljning är olaglig så bör ett hävande av ett köp vara busenkelt, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 4 Augusti , 2004 Hej, man kan nog inte häva ett köp när det gäller CE-märkning, det är ju importören som är CE-märkskyldig, kanske inte det var han som du köpte av som importerade den? Lättast är nog att CE-märka den själv, sök på maringuiden eller google! Jag har hört att det kostar ca 15000:- lite eget arbete. Sen har du en båt som är värd kosing! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mankan 1 Postad 5 Augusti , 2004 Vad kostar kalaset förutom kostnader för själva båten,dvsimköp tull moms Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 5 Augusti , 2004 Båt mäklararvode moms tull frakt dit du bor. Inget mer tillkommer, men det behövs ju inte för det blir ju dyrt ändå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mankan 1 Postad 5 Augusti , 2004 jag tänkte nog på transporten över atlanten samt kostnaden för att någon hjälper till med lite pappers arbete Jag fick ett pris på att ta över en 28 fots båt däe bara transporten över havet skulle gå på 5450dollar 950dollar för att spika i hop en träställning 600 dollar för försäkring 1500 dollar i fee Tillläggas ska att jag hade själv hittat båten betalt båten samt att båten låg i samma stad som firman låg i (Jackssonville) tyckte nog att det var saftigt med 8500 dollar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 6 Augusti , 2004 Hör med dom här, de fixar alla papper transport CE-märkning. www.yachtbrokersweden.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Sea Ray Postad 1 November , 2004 Fick hjälp i helgen att CE-certifiera min båt av en mycket seriös representant från Navalis Yachts i Tyskland. De kommer regelbundet till Sverige för att utföra CE-certifieringar. Priset? 970€ dvs ca 9 000 SEK. Några kompletteringar måste göras på båten (topplanterna, kabeldragning etc.) men inga större pengar. Här är länken: http://www.navalisyacht.de/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser