andreas_svensson48 0 Postad 14 Juli , 2007 Hej hej!Har nyligen blivit lycklig ägare till en River 350 med tillhörande Tohatsu 9.9. Allt är dock inte helt som det ska :/ När man drar på full gas dör den ibland, och ibland funkar den fint. Den är av årsmodell 2006 och har bara gått under sommaren 06 enligt tidigare ägare. Själv körde jag första turen igår och märkte då av detta. Den har ju varit med i en brandskada och därför var det en hel del sot i den, om detta på något sätt har påverkat motorn ? Jag har provkört den idag på land och då gasar den upp fint. Det är just när den får motstånd som det blir lite problem. Någon som vet vad det kan bero på ? Sen undrar jag givetvis hur man får upp denna 9.9hk motorn till 15hk =). Om någon har bilder får ni gärna skicka med dem då jag inte är någon expert på motorer (än mindre båtmotorer) MVH Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
supra_pwn 0 Postad 14 Juli , 2007 Har du testat att justera luft/bränsle blandningen??! Det borde gå att få upp den till 15hp kanske bara en stoppare på gasreglaget så det inte går att gasa fullt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Juli , 2007 Sot har en enorm förmåga att leta sig in precis överallt. Det är väldigt troligt att du har fått in sot i känsliga delar som t.ex. förgasaren. Om jag vore du så skulle jag lämna in motorn för rengöring och även passa på att kontrollera luft/bränsle-justeringen. Det behöver inte alls bli så dyrt så det är det absolut värt. Se också till att du har en helt ny växelhusolja. När det gäller att trimma 9,9 hk till 15 hk så är det väldigt enkelt. Man tar bort motorkåpan och letar upp det reglage (metallspaken) under motorkåpan som går till gasregleringen. (Rör på gasen så ser du vilken av spakarna det är som rör på sig.) Där...på den där metallspaken...så sitter det en spärr av metall som är påskruvad på metallspaken. När du har fullt gaspådrag så ser du att spaken tar stopp just där den där spärren sitter. Den spärren skruvar man bara bort. När det är gjort så kan man ge ytterligare lite mer gas eftersom späären inte tar emot längre. Och vips...så har man trimmat motorn på det här viset. 9,9 hk är alltså en motor som är byggd som en 15 hk men att man via den här metallstoppen stryper möjligheten till fullt gaspådrag. Den enda skillnaden mellan Tohatsu 9,9 hk och 15 hk är att man har olika siffror på motorkåpan. Det gör att man säljer två olika motorer till utvecklingskostnaden för en motor men att man har två olika kåpor. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olotor 0 Postad 16 Juli , 2007 Jag har liknande problem med Yamaha 9,9 hk, 4-takt. Den vill inte varva upp - gå i planingsläge, trots full gas (båten väger bara 120 kg). Felkällor: Luftskruven ej uppskruvad, sjögräs på propellern (borde väl synas?)?? Finns några andra felkällor? Om den bara går på en cylinder, märks det på motorljud etc? Motorn servades i våras. Hälsningar Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matsli 0 Postad 10 September , 2007 Hej, jag har en Yamaha 9.9 från 1989. Vet någon hur man modifierar den till 15 hk? Jag har sökt lite och fått träff på reedventilsbyte samt spärr för trottel. Är det så krångligt att man måste byta reedventil? Är det någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser