Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
ampi

Missljud/malande metall-metall Mercruiser 3 Alpha One -00

Rekommendera Poster


Hej,

Idag när jag startade motorn låter det som en kvarn (metall mot metall ljud). Ljudet verkar komma precis där motorn kopplas ihop med drevpaketet. Det finns en nippel på axeln och jag har pumpat in rejält med fett - utan framgång.

Ljudet försvinner ibland på tomgång och allt spinner som katten. Ökar jag varvtalet lite börjar kvarnen igen. Kommer och går lite hela tiden.

(Ljudet börjar direkt motorn startar - varje gång)

 

Mercruiser 3.0, Alpha One Gen II årsmodell -00

 

Någon idé om vad det hela handlar om?

 


mvh


Ampi

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena !

 

Några frågor först bara:

1 - Vad menar du med ..när motorn kopplas ihop med drevpaketet? Menar du att ljudet kommer när du lagt i växeln?

2 - Låter det olika beroende på hur du tiltar motorn?

 

Kan tänka mig ett par saker:

1 - Växelvajern är för kort och ligger och påverkar växelföraren i drevet. Slaglängden på växelföraren är inte mer än ca 1/8 varv från fram till back, och detta blir då rätt känsligt om vajern är för kort. Du kan se denna växelförare om du har båten på land och tiltar upp drevet lite. Kika under avgasbälgen (framkant / överkant underhuset)

 

2 - Feljusterad växelvajer (den ut till drevet)

3 - Växelvajern til drevet går för trögt. För att smörja denna måste drevet av, tyvärr...

4 - Glapp i något av knutkorsen på drivaxeln, eller om det är för torrt och behöver fettas in.

 

Själv har jag åkt på hela paketet med min motor och drev. Totalrenovering av motorn, byte limpor och knän samt drevbyte, så jag kan nästan doktorera i ämnet Mercruiser & Alpha One (känns det som iaf) smiley-cool.gif\

 

Hoppas detta kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ändrar ljudet karraktär när du ger styrutslag. Kan vara stödlagret som behöver bytas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

djcliff

 

Undrar vad du skulle räkna i tid på demontering av drev, byte bälgar, stödlager, knutkors samt återmontering av drev om man är rutinerad mekaniker. Är nyfiken då vi fått en del gjort vid motorn/drevet och fått en faktura som verkar vara ganska saltad. Det gäller Alpha One genII. Tacksam för svar...

 

MVH // Janne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

 

Jag gjorde detta som gröngöling tillsammans med en kompis på min förra båt. 6 timmar tog det allt som allt.

 

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Plötsligt alla ljud borta...!

Spinner som en katt, inte ett skorrande vare sig i höga eller låga farter. Provat svänga hårt i hög fart - inte ett ljud... (!?!)

(Ljudet var tidigare på tomgång, eller med växel i)

 

Mysko allt ihop.

 

Bara att hålla tummarna att det håller sig borta nu... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det, verkar som dom har räknat med ca 2-3 dagar på det jobbet och det köper vi inte... Det känns som att vi blir ordentligt blåsta...

Ska ta en dust med dom nästa vecka...

Är ju hopplöst att man inte ska kunna hitta ngn, kompetent, seriös verkstad. Snart får man mont, en bracket och börja med utombordare igen...:)

 

MVH // Janne...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Janne.

 

Vet inte hur mycket info & tips Kickdown hade innan och om han bytte allt (3 bälgar vattenintagslang), men 6 timmar är en bra tid om man inte gjort det förut.

Man bör ha en tolk efter man bytt stödlagret för att få drivaxeln att passa igen, och jag hade inte sådan tur iaf, så att det bara var att smecka dit drevet efter stödlagerbytet. Fick låna en tolk av en marina.

Vidare så gjorde jag även 2 misstag till:

 

1 - Eftersom låsringen till drivaxelbälgen är av aluminium, så la jag på lite fett på den för att den skulle glida in lite lättare, men tji fick jag. Den ploppar bara ut igen, och innan jag kom på att det var fettet som var felet (trodde nämligen att kanten på bälgen var för stor och det var orsaken till att låsringen ej ville stanna på plats) så gick det lite extra tid.

 

2 - Det största misstaget jag gjorde var att fetta in växelvajern. Detta gjorde att den gick aningens för trögt, och detta påverkade synkroniseringen med microbrytaren = fick slita av drevet igen och ösa i 5-56.

 

Så... Om man e nybörjare och har lite lagom tur, så tar det en dag (kanske 2) men att en verkstad håller på i 2-3 dagar måste vara helt åt skogen.

 

Lycka till!

//Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tackar för infot, det är värdefullt...

Vill inte berätta för mycket här ännu då vi ska ha ett möte med dom nästa vecka. Kan säga att båten lämnades in, dom skulle kolla vad som behövde göras och lämna pris. Vi fick fastpris. Nu menar dom att det endast gällde drevreparationerna och inte det övriga som gjorts på motorn.... Varför skulle vi vara intresserade av ett delvis fastpris? Slutade med att fakturan var mer än dubbel mot fastpriset vi först fått...??? Jag lovar att får vi inte fakturan korrigerad till en rimlig nivå så kommer jag att hänga ut dom här så det ryker... Är jävligt trött på oseriösa reparatörer...

 

MVH // Janne...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjena,

 

Fan va vass jag måste varit 21.gif\

 

Jag lånade en avdragare från marinan för att få loss stödlagret, vid ditsättning av det nya användes en hylsa i lagom storlek, gick jättebra.

 

1. Använde limmet som följde med i bälgsatsen, funkade kanon.

 

2. Bytte inte växelwire utan bara bälgen till densamma.

 

Låter som om du haft mer än lite otur.

 

Trevlig båtsommar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig båtsommar ja... i detta skitvädret (på västkusten).. 10.gif\

Hade som sagt lite oflax, och hoppas andra kan spara lite tid genom att inte göra samma misstag som jag.

 

Ska vi slå oss ihop och starta Alpha One support & service? haha

 

 

 

Senast ändrad av djcliff | 01 augusti 2007 | 10:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gärna det, de e bara att inse att man får mecka själv... Vi var hos verkstan och hade ett möte. Som väl var så justerades fakturan till en rimlig nivå som vi kunde acceptera. Men ändå, har lagt 27 000:- 7000:- i höstas hittils och just nu byter vi generator och startmotor, men det gör vi själv... :)) Ser fram emot din klubb...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...