Joda-DC 0 Postad 14 Juli , 2007 Hej, Har en VP 151B/290 som har börjat stöka. Går inte längre under belastning (tomgång går bra men vid pådrag går den inte alls). Misstänker avgaslimpan men har inte några av de symptom som beskrivs i detta forum, dvs inget vatten i motorn, fina tändstift, inget vatten i oljan, etc etc. Dock märkte jag idag att det kommer en hel del avgaser ut runt drevet (tillsammans med kylvattnet) har aldrig tänkt på om det har gjort det förut eller om allt har kommit i botten på drevet. Kan någon berätta vad det kan vara, eller om det är så att avgaser skall komma ut även runt drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joda-DC 0 Postad 15 Juli , 2007 Hrmm, jag kanske var otydlig. Frågan är: Skall det komma ut avgaser någon annanstans än från avgasutsläppen ovan propellern. Om det nu gör det, vad kan det bero på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 15 Juli , 2007 Längst ner på skölden, strax under avgasbälgens infästning finns två hål som är dolda under en gummiläpp. En del avgaser kommer ut den vägen eftersom gummiläppen flexar när avgastrycket ökar. På mitt förra 290-drev hade läppen flexat en gång för mycket och stod i halvöppet läge med påföljd att ganska mycket avgaser bubblade ut runt drevet redan på tomgång. Jag har aldrig kommit underfund med detta avgasutsläpps funktion. Det medför iaf med största säkerhet till att propellern(-rarna)luftas när man dra på. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joda-DC 0 Postad 15 Juli , 2007 Ok, tack. Drar hela storyn. Kört normalt i ca 30-min, går ner till ca 10knop och skall trimma drevet ngt. När jag trimmar så dör motorn! men så snart jag släpper knappen så hoppar den igång igen (motorn stannade förstås inte helt), prova detta några gånger då jag inte tror att det är sant. Sista gången jag provade gav motorn till en rejäl puff och efter det så gick den bara på tomgång under belastning. Puttrade hem i tomgångsfart, powertrimmen fungerar men displayen har delvis slocknat!!, i friläge varvar motorn hur fint som helst (går jämt utan att bluddra) men så snart jag lägger i ngn växel (fram eller back) så kan jag inte gasa mer än ca 1500 rpm, över det så bluddrar och hackar det ngt förskräckligt. För mig låter det hela som ett skämt, ser ingen koppling mellan trim och motorfunktion!! Väl hemma fick jag för mig att det kom ut avgaser på nya ställen, därav rubrik och första inlägg. Någon som har ett tips på vart jag skall börja och riva, inte lätt att hitta en Volvo Penta service som har tid nu i semestertider! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 15 Juli , 2007 - Skit i tanken - Skit i forgasarna - (luft) Lacka i forgasarna (dra at, eller nya packningar) - Renovering av forgasarna (nya packningssatser, latt jobb) Vad galler Solex sa kan du lasa mera har. Nu TROR jag inte att AQ151 har samma (aktre) forgasare som AQ171C, men OM sa skulle vara fallet sa har du en magnetventil (solenoid valve) pa den. Nar denna inte funkar sa kan allt underligt handa. Las mer om detta i min post i lanken ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 16 Juli , 2007 När jag trimmar så dör motorn! men så snart jag släpper knappen så hoppar den igång igen (motorn stannade förstås inte helt) Inte alls ovanligt, om du har lite gammalt elsystem och tex lite ärg i kontakterna så räcker inte strömmet till för tiltmotorn utan det blir spänningsfall när du ska trimma När det blir spänningsfall så orkar inte tändsystemet utan motron dör så länge du håller på tiltknappen. Prova detta några gånger då jag inte tror att det är sant. Sista gången jag provade gav motorn till en rejäl puff och efter det så gick den bara på tomgång under belastning. Du var nog ihärdig nog att prova ända tills du lyckades få till en redig avgasmäll (som man gjorde med sin gamla amazon genom att slå tändningen av/på under färd) smällen kunde ju bli kraftig nog när bensinen är ute i avgasröret för att spränga sönder en ljuddämpare totalt, så risken finns att du lyckades puffa sönder något som nu blockerar avgasutloppen. Eller så blev något annat tex tändsystemet påverkat av sprängproven du gjorde Senast ändrad av Janne111 | 16 juli 2007 | 09:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joda-DC 0 Postad 16 Juli , 2007 Tänt var det här Tack för hjälpen. Börjar riva imorgon /Sprängaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser