Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
BMoon

B20 - Fördelaren - renovera, brytarlöst, elektronsikt???

Rekommendera Poster

Ja då var det fördelarens tur att få sig en omgång.

Pillade isär och tänkte göra rent den och kom då att tänka på ett par saker som jag gärna vill att någon nystar ut innan jag tillsätter något åtgärdsprogram.

1. Hur vet jag att tyngderna och fjädrarna fungerar som de ska? Går det att testa?

2. Finns inget direkt glapp i axeln men inbillar mig att nockarna på axeln är lite småslita. Hur tjock ska axeln vara nock-nock.

3a. Kom att tänka lite granna på att skaffa brytalöst eller elektronisk tändning. Har jag fattat rätt så finns det två större Ignitor och 123-Ingniation. Det första ersätter brytarna men bibehåller mekaniken och monteras i befintlig fördelare medans 123-Ignition är helelektronisk och ersätter hela fördelaren. Rätt uppfattat?

3b. 123-Ignition verkar ju kosta 2800:- vilket jag inte riktigt känner för att lägga i nuläget. Vad kostar Ignitor?

3c. Bör jag satsa på någon annan form av tändsystem eller kolla så fjäderhistorien fungerar som den ska, byta brytare/kondensator, rotor, lock osv och köra på det?

Lite hjälp skulle vara fint!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har för mig Ignitor kostar något över en en tusing och stoppas in i fördelaren. Tror att man bara tar bort brytare och kondensator (behåll som reserv). Jag har ett par bekanta som stoppat monterat Ignitor och de är nöjda att slippa fördelarunderhållet. De påstår även att tomgången är jämnare. Med Ignitor behöver du inte heller bry dig om nockaxlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...