Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Daniel_F

Förgasargåtan

Rekommendera Poster

Hej båtfantast!

Jag vet att det finns ett antal trådar på temat tomgångsjustering, men jag skulle behöva lite hjälp med följande:

Bilden är saxad ur reservdelskatalogen, men jag fattar ändå inte riktigt vilken av skruvarna 30 och 36 som är tomgångsskruv. Båda heter något med idle som jag antar ska betyda tomgång (har skrivit in deras namn i bilden, men det syns ju knappt). Ingen av dem ser dock ut att vara fjäderbelastad (som de väl brukar vara?). Ska jag kanske skruva på en helt annan skruv? Törs man prova sig fram? Ni som har bättre koll än jag på det här med motorer kanske direkt kan se vilken skruv som gäller?

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig att reda ut förvirringen?

Tack på förhand!

//Daniel

Senast ändrad av Daniel_F | 13 juli 2007 | 21:40

post-21066-1394235143,123_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir lättare att hjälpa dig om du skriver fabrikat, modell och årgång på din motor.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jupp, det låter ju rimligt smiley-smile.gif\

Motorn är en Johnson 60, med elstart, från 1980 (tror jag).

Jag försökte få in en större bild, men lyckades inte. Något tips på hur man gör detta? Att ta en större originalbild gjorde ingen skillnad.

Kan ju ändå berätta vad som står.

Skruv 30 heter SCREW PLUG, idle passage och går in i ovankant av förgasaren, i längsledd med denna

Skruv 36 heter bara SCREW, plug och går in med ca 20 graders vinkel, strax innan förgasarens slut (går det att begripa något av det där?9.gif\)

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tror att ingen av dem är annat än blind pluggar = screwplug

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det skulle ju förklara varför de inte ser ut som de ska! Får kika runt lite på motorn och se om jag hittar något att skruva på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...