Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
ivar1969

Motorn ändrar varvtalet i en pulserande rytm.

Rekommendera Poster

Min nyköpta Evinrude 75, 1981 beter sig underligt.

Efter att i 3-4 minuter gått bra börjar varvtalet pulsera för att sedan stoppa helt. Jag fick igång den igen med ett lätt tryck på choken men den fortsätter att pulsera med en gång eller efter några sekunder.

Detta leder mig till att tro att det har med bränsleåtgången att göra.

Jag har kontrollerat bensinpumpen och den pumpar på taktfast.

Jag har även kollat kompressionen och den visar 9, 8,6 och 9,5 bar på kall motor så det skall inte vara något problem.

 

Saken är den att motorn har stått still i 10 år, i varmgarage, så jag har kört förgasar rens och Red Line motor rens, under den tiden gick motorn jämnt och bra i c:a 30 minuter för att sedan bara dö, men även då fick jag igång den med ett lätt tryck på choken.

 

Är det någon som haft liknande problem som har lyckas avhjälpa detta?

 

Motorn skall ha varit nyrenoverat i mitten på 90 talet med nya kolvringar och nyborrning av cylinderna men jag köpte båten med motor ur ett dödsbo så jag kan tyvärr inte prata med förra ägaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10år! ojdå.

kanske varit gammal bensin i flottören så flottörnålen fastnar eller igenbeckade munstycken i förgaren?  plocka isär förgasaren och gör rent allt med fotogen och blås med tryckluft.  

eller vakum i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst.

Det visade sig att min nyinköpta tank inte var ordentligt urborrad efter gjutning.

Så alla ni som köper en plasttank, se över alla kopplingar så att soppan får fritt flöde så slipper ni mecka i onödan som jag 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mycket hett tips är att du även kompletterar med ett vattenavskiljande bränslefilter om du inte redan har gjort det! Den kan rädda dig från stora och ibland dyra besvär och är värd vartenda krona. Själva filtret byter man varje år och är enkelt att byta och är billigt. Detta är en av de enklaste och bästa förebyggande säkerhetsåtgärder man kan ha i en båt, så det är ingenting man bör snåla in på. En mycket stor procentandel av alla samtal till Sjöräddningen skulle kunna sparas in om alla hade ett bränslefilter med vattenavskuljare.

 

En annan sak som du bör se över på din motor (om det inte är ganska nyligen gjort) är alla gummipackningar. De bör nog bytas i så fall. En så pass gammal motor som har stått still så länge och dessutom i ett varmgarage är risken mycket stor att du snart får allvarliga problem om du inte byter ut dessa. Gummi torkas ju ut med tiden och i varmgarage påskyndas detta ganska mycket. Risken att dina gummipackningar och impeller är uttorkade är alltså väldigt stor om detta inte redan är åtgärdat.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...