Turbo123 0 Postad 13 Juli , 2007 Om man lägger sig vid en stor gästhamn och det inte kommer någon och tar betalt. Hur gör man då och hur vet man när dom kommer och tar betalt.Förväntas man gå till hamnkontoret själv eller får dom skylla sig själva att dom inte kommer och tar upp hamnavgift? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 13 Juli , 2007 moraliskt sett så går man och betalar till hamnvärden.. men oftast så glömmer man det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simon111 0 Postad 13 Juli , 2007 Kunde inte sagt det bättre själv..... / Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 13 Juli , 2007 Bara hoppas gästhamnarna finns kvar om några år... Självklart ska man alltid betala för sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 13 Juli , 2007 Tycker man hamnen är trevlig, servicen bra (då bör de ju iof komma o ta betalt) och man trivs så letar man la givetvis upp någon att ge lite pluring till. Är det kaos, anarki och saker flyter runt så kanske man däremot avviker lite vackert! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olof_M 1 Postad 16 Juli , 2007 Håller helt med. Enda gången man kan slippa tycker jag är när kontoret stängt vid tilläggning och losskastning sker före de öppnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 Juli , 2007 Du är orolig att gästhamnarna dör bort pga uteblivna hamnavgifter? Jag är mer orolig för att de helt tar över såsom det blivit nedåt kontinenten, där man stundtals jagas bort bort av polisen från stadskajer och ankarplatser för att tvingas in i en dyr marina. Se bara den oroande utvecklingen när allt fler orter tar betalt uppåt 50-80 kronor för att man lägger till ett par timmar och göder ortens handlare när man behöver bunkra! Se bara det orimliga i att man tar 2-300/natt och dessutom har mage att ta betalt för el och man tvingas stoppa mynt i duschen. Vi låg för någon vecka sedan i Grisslehamn. En ort vars handlare säkert behöver alla inkomster de kan få från turisterna uder sommaren. Jag anvisades en betongkaj i fiskehamnen med lastbilsdäck att ligga emot. Vi är utrustade med fenderplanka och svart båt. Men de med vit båt utan planka.... 100.- kostade det. Sedan tillkom 30.- för el. Detta för att köra en batteriladdare! Då talar vi inte om tjusiga stolpar på kajen utan muggiga uttag 75 meter bort som bara presterade 205 volt. Tur man har mycket kabel och bra laddare. Sedan skulle vi ta vatten från slangen... Det nöjet kostade ytterligare 45.- för kanske 200 l vatten! Dusch och toa fanns - men låsta! Så nästa gång jag passerar kommer jag allvarligt att överväga att bunkra någon annanstans. Och inte rusar jag runt och letar efter någon att betala till. Simrishamn för tre år sedan. Den bryggan som var reserverad för båtar över 12 m var full i flera lager av längsmedliggande 10-11-metersbåtar. Tjejerna som föreställde hamnkaptener tyckte att det var helt OK att de låg där och hänvisade oss istället till bomplatser längre in i hamnen. Klarar bommarna båtar över 4 m bredd? De visste de ej. Är det djupt nog? Jadå det är det nog! Vi gick på grund långt innan vi ens kom i närheten av bomplatserna! Det slutade med att vi låg som tredje båt från kaj med våra 15 ton utanpå en HR 34 som i sin tur låg utanpå en AWB på sådär 33 fot. Vattenslangen räckte inte ut till oss, elluttagen var fulla så vi fick hålla med egen grendosa - ändå tyckte hamnkaptentjejerna att vi skulle betala 250 istället för 150 då vi var större än 12 x 4 meter! Jag vägrade. Och krävde att deras chef eller någon ansvarig skulle komma så vi kunde göra upp om ett rimligt pris. Han dök aldrig upp.... Nej i de flesta fall får de faktiskt komma till mig och kräva betalt, annars får det vara. Gästhamnar tycker jag inte synd om i de flesta fall. Men det finns ju bra undantag. Senast ändrad av Eilean | 17 juli 2007 | 00:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 16 Juli , 2007 Tycker fortfarande inte man ska smita från betalning. Lägger man sig vid en dålig gästhamn så bestämmer man sig för att inte lägga sig där igen, eller påtalar de brister man funnit för hamnkaptenen - och då kanske slipper betala. Men man smiter inte från betalningen. Smiter du från notan på restaurang för att maten är dålig...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 17 Juli , 2007 Hur gör du när du handlar i affären? Tar grejorna och går, om ingen säger till förståss! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 17 Juli , 2007 Inleder med att läsa på hamnens informationstavla - ja jag vet att de inte alltid är så lätta att hitta. En del hamnar har tex att de går runt tex kl 18 och kl 08 och att man då betalar. En del vill att man självmant kommer till hamnkontoret och betalar. Ja det finns många olika sätt - men visst ska vi göra rätt för oss. :-) Trevlig båtsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 17 Juli , 2007 Det jag anser vara viktigast i de här fallen är information, varje hamn borde ha en skyldighet att ha en informationstavla med prisuppgifter för de tjänster som de tillhandahåller och regler för dessa tjänster. Finns denna information så kan man som gäst lätt ta ställning till vad ett besök med diverse göromål kommer att kosta. Tänk dig att komma in i en matbutik där det inte finns några prislappar på varorna och dessutom ingen självklar kassadisk, som kund skulle man bli lätt förvirrad. Fram med tydlig information så att man lätt kan göra ett aktivt val. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Juli , 2007 Att jämföra smitning från restarangnotor och stöld i matvarubutiker med att inte aktivt betala i gästhmnar haltar litet tycker jag. Och för att klargöra litet - jag sätter inte i system, eller uppmanar någon att sätta i system att smita från gästhamnsnotan. Däremot tycker jag att i de flesta fall kan man åtminstånde begära att de kommer till båten och tar betalt när de har mage att ta 30-50 spänn för litet el eller nästan en 50-lapp för vatten. Jag skall inte behöva jaga runt och leta efter hamnkontor för att sedan bli oskäligen uppkörd. Vad jag tycker däremot är att svensk gästhamnsstandard är dålig, sett i relation till priset. Särskilt när man tar i beräknande de höjningar som gjorts på senare år. Förr var det åtminstånde billigt. Jag jämför med gästhamnar nere på kontinenten, där jag har erfarenhet av de flesta länder. I många fall är det dyrt, ibland väldigt dyrt, men Sverige kämpar på bra för att komma ikapp. Men utan att komma i närheten av exempelvis sydeuropas standard med personal som alltid anvisar plats och tar emot tamparna, ett 10 A uttag för varje plats, vattnpost för varje plats, alltid gratis, fina duschar och toaletter, oftast låsta bryggor med nattvakt, alltid väderrapporter, ofta gratis internet.... Där slipper man också eländet som ständigt drabbar en när man har en större och bredare båt i Sverige - småbåtar ligger på de få platser lämpade för större, eller förtöjer längs med kajen och lämnar sådan luckor till nästa båt att ingen ytterligare båt får plats. Och sådant skiter de allra flesta hamnkaptener i. Däremot är de väldigt snabba på att påpeka att man har en båt större än 12x4 och ta betalt därefter! Att man har bojen inne i sittbrunnen eller inte får plats med några fendrar mellan de alldeles för korta bommarna är inte deras bekymmer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 17 Juli , 2007 Visst bör man betala, men som sagt finns ingen information om var och hur så blir det svårt, tänker inte offra mina semesterdagar på att jag någon som vill ha pengar (som möjligen hamnar i egen ficka?) Låg i sommras på visingsö där vi efter lite letande betalade hamnavgift anvgift för el i turistinformationen.Väl ute på bryggan igen frågade vi var man kunde koppla in elsladden och fick frågande blickar från alla, - El? Här finns ingena eluttag!! När vi försökte flytta längre in i gästhamnen för att komma några meter från färjorna som gick dygnet 05,30-23,00 gick vi på ett stort stenblock som låg mitt i den konstjorda gästhamnen!! Vi låg trotts detta kvar några nätter (och hur mycket vi betalade för de nätterna kanske ni kan räkna ut) Om jag går på resturang och får mat som inte håller måttet så betalar jag givetvis inte för det! Ställer inte häller krav på att mina kunder ska betala om jag inte utför ett riktigt arbete! (Tror inte heller att dom skulle betala om jag inte skickade någon faktura eller vad tror ni??) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 17 Juli , 2007 Du skrev att om du går på restaurang och maten inte håller måttet så betalar du inte... Men jag tror inte du bara smiter ut från restaurangen utan att prata med servitören, vilket en del ovan verkar göra när dom ligger vid dåliga gästhamnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoan 0 Postad 17 Juli , 2007 Tycer det är intressanta inlägg. Har här i Mariestad en fundering där båtägarna betalar båtplatsen över natten medans husvagnar och husbilar står gratis och kan använda sig av hamnens möjligheter?? Själv skulle jag inte gå och leta upp någon här för att ge pengar för det som är gratis för andra eller vad tycker ni övriga?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 17 Juli , 2007 Har läst denna tråden med viss nyfikenhet. Att betala för sig är ju en självklarhet i alla lägen. Det är en grundförutsättning som går igen i det mesta. Det tror jag nog alla är ense om. Däremot som i så många olika fall, dålig mat på krogen, trasiga skrapor på bensinstationen osv osv så gäller det ju att ge ägaren/ansvarig personal DIN syn på det som DU uppfattade som dåligt. Dom lär ju knappast fråga dig liksom. Därifrån kan man då diskutera Om man verkligen ska betala full nota. Betalar man dyrt ( ja jag tycker många gästhamnar tar hutlöst) så skall man ju minst få vad man betalar för. Alla har ju i slutänden en valmöjlighet att inte lägga till vid just den gästhamnen om den inte visar sig vara vad den utlovar sig för. Tyvärr verkar det som att en del gästhamnar skiter i sitt rykte mm men ändå har bra beläggning i sin hamn. Oavsett vilken servicenivå/prisbild som hamnen har så tycker inte jag iaf att man skiter i att göra rätt för sig utan tar upp diskussionen med ansvarig om det som var negativt. Mina ord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maelarpirat 0 Postad 17 Juli , 2007 Va på Grinda värdshus i går och jag tycker nog att om man kommer dit för att äta så ska man väl inte behöva betala hamnavgift? Dessutom så blir man förundrad över hur respektlösa folk är mot andras och egna båtar när de ska lägga till eller avsegla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 17 Juli , 2007 Hmmm jag tycker också att smitning från restaurangnota och övrigt snatteri kan ses som lite grovt i gämförelse med nyttjandet av en liten bryggplats i några timmar... jag har aldrig betalat någonting för att ligga ett par timmar med båten vid bryggan medans man tex köper bränjack eller groggvirke.. Ska man springa runt och leta efter någon gubbe att stoppa pengar i tar d mer tid än vad hela shoppingturen gör... Jag har iförsig alltid betalat Hamnavgift när jag nyttjat Gästhamnar över natten eller nyttjat el eller vatten.. Men för 1 timma newer... Så jag tillhör väll kanske en av smitarna då enligt somliga bedömmningar. Men jag anser att standarden måste höjas avsevärt för att man i gladanvåg ska springa runt och leta hamnvärdar, ska inte behövas på en fullservicemarina.. Fast hemma hos oss där e dom faktiskt ganska bra på att ta hand om båtar etc som ska ligga en natt eller 2. Men tar betalt per timma d gör dom inte, och tror inte heller att dom gör någon skilnad på längden på båten heller.. Dom komunala privata platserna är iaf samma pris dvs Jag betalar lika mycket för min båt (7m)som någon annan som har en 12m lång båt.. Givetvis kan man kanske bli lite gneten över d men jag får ju plats med 2 båtar. och dom hade inga nadra platser till mig detta år, efter som jag vill ha Y-bommar och ingen pinne att snöra fast båten i.. Phuuu!!! Långt ble d men skitvädret håller isig så vad ska man göra?? funderar på att plocka upp båten och påbörga höstservice för skräpvädret gersig ju inte... !!!MVH REXCO!!! Som hoppas på bättre väder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 17 Juli , 2007 Det jag pratade om var om man övernattar vid gästhamn. Det är väl inte många gästhamnar som tar betalt om man ligger där nån timme eller 2 mitt på dan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matte_lule 0 Postad 17 Juli , 2007 Jag tycker man ska göra rätt för sig om man lägger till i en hamn som kräver avgift och möter ingen upp så kan man gå och söka dom men jag lägger inte ner nån större tid på det. Vad jag stör mig på är när dom vill ha betalt innan man har knytit fast båten och stannat motorn. Klubbviken i Luleå skärgård ville ha betalt innan jag hunnnit knyta fast båten eller stannat motorn. Klubbviken är en anläggning som har bra service i övrigt om man bortser att anställda kör som galningar med sin fyrhjuling och håller på att köra över en massa barn när dom kör mellan sin sysslor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Juli , 2007 Jodå. Tyvärr allt fler. Senast råkade jag ut för det i Vaxholm, skulle bara göra en snabbis till livsmedelsaffären. Men numera slipper handlarna i Vaxholm mina pengar. Där går jag inte in något mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 17 Juli , 2007 Många talar om att framledes undvika en hamn om man inte är nöjd. Det är inte alltid det går, ta Gotland t.ex. Där finns inga alternativ på många ställen, inga naturhamnar eller möjlighet att ankra utanför hamnarna. Så man är tvungen att finna sig i att betala ganska höga avgifter i gamla fiskehamnar som knappast sett någon anpassning till fritidsbåtar. Fårösund är ett exempel, man tar 150.- för att ligga i gamla fiskehamnen, en betongkaj med bildäck och ett eluttag. Vatten finns, men man måste förflytta båten om man inte råkar ha minst 100 m slang ombord. Sopor tar man inte hand om då soptunnorna omedelbart fylls av bilister som väntar på färjan och toa med dusch finns, som används av pinknödiga färjeköande bilister och husbilsfolk (som inget betalar)och är rent obeskrivligt snuskiga. Pengarna i Gotland gästhamnar går i de allra flesta fallen till Gotlands kommun och klagar man på bristfällig service rycker hamnkaptenen oftast på axlarna och säger att problemet inte är hans, utan kommunens. Och vem orkar spendera tid på sin semester att jaga tjänstemän? Sedan finns det naturligtvis undantag som exempelvis Vändburg eller Klintehamn med exemplarisk service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 18 Juli , 2007 Man han summera denna tråden på så vis att gästhamnarna överlag kan höja sin standard avsevärt. Allt som oftast är man snabb med att ta ut full marknadsmässig betalning och kan man sen skippa eller åtminstone dra ner omkostnaderna så är det snart gjort. Där står man med dyr nota & dålig service/miljö. däremellan är det ju vi ,båtfolket, som får betala skiten, stå ut med den dåliga servicen och i en del fall så finns det inga alternativ till gästhamn. Dags att sätta klackarna i golvet (durken)?? För att inte bli för moraltantig så undrar jag då.... Vilka gästhamnar rekommenderar ni? Vilka är BRA?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Juli , 2007 Nynäshamn är bra. Men även de lider av att ingen ser till att rätt båt hamnar på rätt plats. Den stora pontonbryggan med stora bojar som passar båtar över 8 ton/12m (gränsen vid inre hamnen med bommar) är allt för ofta fullbelagd av mindre båtar som får ligga kvar. Gott om ellutag på 10A. Som sagt tidigare, på Gotland är Vändburg och Klintehamn välskötta hamnar med ansvarstagande hamnkaptener. Oxelösund är bra Men tyvärr är det så - det är lättare att hitta gästhamnar att irritera sig på än tvärtom. Priset tar nog Veijrö i Danmark! Min värsta hamnupplevelse! Vi kom in där i början av oktober 2005. Endast en båt till låg i hamnen. Vi möttes av halvt raserade bryggor, kölen släpade i bottendyn trots utlovade 2,2 m. (Vi drar 1,80) På bryggorna var pollarna lösa/sönderrostade, plankor på gångdäcket fattades/var ruttna och vi förtöjde genom att slå tamparna runt och under hela bryggan! En stor skylt på land säger: Avgift 250 DKK, inget vatten, inga sopor! El fanns (kanske) i en lös kabel med ett uttag som låg utdragen på sanden innanför bryggorna. Vi tror detta är ett skämt! Ön är ju obebyggd förutom ett vandrarhem/café. Och jag har aldrig set en hamn i sämre skick, inte ens i Baltikum åren runt 1990! Och det vill inte säga litet, för där kunde man se sköna exempel! Vi går iland och upp mot vandrarhemmet för att höra oss för och på vägen möter vi en biff till man, i blåställ, rakad, stor som ett hus, kanske 120 kg! Vi frågar om han möjligen är hamnkaptenen? Jo, det stämmer! Då frågar jag i helt normal ton om det verkligen stämmer att en natt kostar 250 DKK för en hamn i så dåligt, snudd på oanvändbart skick? Mannen formligen exploderar utan minsta förvarning! Han skriker så att spottet flyger (fick torka ansiktet efteråt!) att ön hade kostat ägaren 30 miljoner och om det inte passade skulle vi pissa oss iväg åt helvete därifrån!!! Han var så hotfull att jag och min fru blev ordentligt uppskrämda - det kändes som smockan bara låg några millisekunder bort! Det danska gemytet....? Vi gick omedelbart därifrån, kastade loss trots begynnande mörker och stack! Bara 6-7 mil bort ligger Femö och där mötes vi av en kvinna som visade oss en bra plats längs med kaj, med el och vatten och vi betalade 150 DKK.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masw 0 Postad 18 Juli , 2007 Ni som tycker det är dyrt på gästhamnar. Sätt gästhamnens 80 spänn om natten. I relation till att parkera bilen i stan där dom tar 20 spänn i timman. Bara en tanke! Tjippen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 18 Juli , 2007 Och!? Dessutom, inte hittar du många gästhamnar under 100.-, och klarar man sig undan med 150.- får man vara glad.... Förresten - du måste bo på landet! Här i Sthlm kostar en P-plats i city 10.-/10 min! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 18 Juli , 2007 Visst kan man jämföra priset på en gästhamn med parking av en bil, skillnaden är dock den att vid parkering av en bil så vet du vad du får, en parkeringsplats. En parkeringsplats är sig lik i stort sett överallt i vårt avlånga land. Men vad gäller gästhamnar så vet du inte alls i förväg vad du får om du inte varit där innan eller någon annan givit dig förhandsinformation. I dåligt väder har man inte så stort val, då räcker det gott med att kunna ligga skyddat från kraftiga vindar i en gästhamn, då är inte de andra detaljerna lika viktiga som om man väljer att lägga sig där en fin dag, då har man förmodligen andra avsikter med sitt besök. I GP har det de senaste dagarna varit artiklar om hur dåligt är ställt med tömningsmöjligheter av septitank här på västkusten. Endast ett fåtal hamnar längs med kusten erbjuder denna tjänst. Som sagt gästhamnarn har nog inte hängt med i utvecklingen av båtlivet tyvärr. Samtidigt måste vi som båtägare ställa krav på vilka tjänster vi behöver, men vi får nog vara beredda att betala för dem också på ett eller annat sätt. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 18 Juli , 2007 Från början handlade denna tråd om man skulle betala för sig eller ej - nu handlar den alltmer om kvalitet och standard, vad man får och inte får för pengarna. Svensk camping har under många år arbetat med att höja kvaliten och sveriges campingvärdars riksförbund har en avancerad klassifisering... Detta har resulterat i många fina campingplatser med hög standard. För att nämna några Liseberg, Gustavsvik, Lysingsbaden - men man får då vara beredd på att hosta upp något som börjar närma sig en halv tusenlapp för att parkera sin husvagn där en natt! Nya anläggningen i Motala hamn (Göta kanal) håller världsklass - finaste och trevligaste servicebyggnaden jag sett i en gästhamn... Senast ändrad av thrh | 18 juli 2007 | 13:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masw 0 Postad 18 Juli , 2007 Ok! Betala eller inte! Betalar du inte så får de som betalar, betala för dig med. Skit i att betala så ökar priserna. Att driva en hamn kostar pengar. Löpande kostnader är tex. muddring, elabbonemang, telefonabbonemang, sopor, underhåll osv listan kan göras lång. Jag tycker inte att 100-200 kr är förmycket. Sedan handlar väl priset om tillgång och efterfrågan. Att diskutera hurvida man ska exploatera eller utveckla hamnarna anser jag är en annan fråga. Tycker det är bedrägligt att se hur man ringarin hamnar med staket och grindar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyB 1 Postad 18 Juli , 2007 Lite löjlig diskussion till att börja med. Gästhamnarna tar betalt för att vi betalar, svårare än så är det inte. Vad jag förstått vore om t.ex Utös 165 pistoler (för att få en brygga att kliva på, vatten, toalett, dusch och bastu) bidragit till att bryggorna varit tomma. Då hade jag som företagare avtalat om spons från handlarna och krögarna för att sänka priserna och få dit mer folk. Det problemet existerar inte! Däremot hade inte jag heller betalat för en stor plats och en rad servicefaciliteter om dessa inte kunde levereras. Och nej, hade jag beställt en Carpaccio på en bra (och dyr) restaurang och fått in rå köttfärs på en skitig tallrik så hade jag inte betalat då heller! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser