Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Groenling

Ramp i Björlanda Kile snart färdigt. 300 SEK

Rekommendera Poster

vill de har för varje tillfälle att lägga i båten eller ta upp båten. Rampen är säkrad med en pollare, som sänks ner i marken när man har betalad. Det finns en parkeringsautomat liknande grej, där man kan dra kortet. En dagsutflykt skulla alltså kosta 600 SEK. helt sjukt. Jag tror att de inte vill ha folk där som kommer bara för en dag. Jag kommer iallafall aldrig dit för att lägga båten i vattnet

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm! Vet inte hur det ligger till i det stora landet. Sitte rju bara vid min insjö och ugglar. Men inte skulle jag då betala något alls för att använda en båtramp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer fullständigt, jag skulle aldrig betala så´ na summor för att använda en båtramp. Men däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala en mindre summa som går till underhåll av rampen etc, men inte 300 kr för varje gång jag ska upp ur eller i vattnet.

Förmodar att det är grefab (?) som vill dryga ut sin kassa ytterligare, eller vill dom kanske inte ha oss löshästa i hamnarna och använder sådana här metoder för att skrämma bort oss? (En liten konspirationsteori bara)smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du/jag kommer nog att få vänja dig/mig vid att marinaägarna vill få en slant för att du/jag vill ha båten i och upp. I veckan såg jag att dom satte en kätting i Björholmens ramp. Det kommer visst att kosta 100 kronor/gång man använder rampen. Så det är bara att lätta på skinnet/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, Grefab och jag tror inte att det är en konspirationsteori, utan anledningen till detta.

Vid instönbro finns en liten hamn, där tar de 20 SEK betalt. Det tycker jag är rimligt, eftersom det är en förening och de underhåller ju rampen. Och det kostar. Men som sagt det betalar jag gärna för en fin ramp

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Hinsholmshamnen (GREFAB) är det gratis att använda rampen.

Det är vi som ligger i hamnen som får betala underhållet på rampen.

Jag välkonmnar en avgift på rampen, det kan sänka avgifterna för de som har avtal där på sin båtplats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det håller jag med om. Det är ok att betala en avgift för att fa använda rampen. Men 300 SEK för varje tillfälle???? :-(

Det är väl att ta i, eller hur?

Hälsningar

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vettig lösning på det här problemet hade väl varit att man får lösa ett årskort för ett antal hundralappar. Då skulle ju rampen mer eller mindre självfinansiera sig samt att de båtägare som har en plats i marinan slipper att bära kostnaden för underhåll av rampen.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Björlanda Kile, är det en privat marina?

Ingen vettig person som trailar regelbundet betalar såna ockerpriser.

20 kr per tillfälle (en iläggning och upptaging under en dag) är ungefär vad jag skulle tänka mig betala för att använda en ramp.

Vad är det för underligt folk som driver marinor som har så konstigt ekonomiskt sinne? Finns ingen rim och reson.

Kom att tänka på den marinan som det stod om i Båtliv för nåt nummer sen. Nya ägarna sade upp alla båtplatser och sen skulle alla få hyra platsen igen till skyhöga avgifter. Var några smarta ekonomer som tagit över marinan.

Jöses... de skulle ha gått en kurs i bondförnuft istället för nån kurs i företagsekonomi eller vad den nu studerat. Kan inte annat än bli irriterad på såna här otyg vare sig det är oskäligt höga rampavgifter eller båtplatsavgifter.

Visst, affärer är affärer men det finns gränser.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 13 juli 2007 | 23:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi på forumet verkar rörande överrens om att det behövs fler ramper och bättre tillgång till dom som finns. Finns det någon här som skulle kunna skriva en insändare eller dyl eller kanske ringa upp någon jornalist på någon av de tidningar som kommer ut i Gbg samt kanske även kunna pressa på kommunpolitikerna för detta med svinaktiga avgifter osv kan ju inte vara bra för kommunen i turistsynpunkt?

Denna någon kanske skulle kontakta Janne Josefsson (Uppdrag granskning, giriga båhamnsägare)smiley-cool.gif\

Vad tror ni??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

300????? Vicken OCKER.. har 3st ramper att välja bland i min närhet och alla är gratis! Men har tyvär ingen båt som lämpar sig för någon typ av rampåka (hade säkert gått men utan rullar på trailern så måste man baka på tok för långt för att båten ska glida av... Nepp kran blir d för min del.. När Kranbil finns tillgänglig tar jag den kostar ca: 700kr och då går d att sjösätta nästan var som hellst.. Eller så blir d till o ta Traktorn ner till någon av kranarna i hamnen kostar ca 200kr, lite mer jobb men d e d värt för att få båten isjön..

!!!MVH REXCO!!! Som kanske e lite små snål????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr bedriver GREFAB sin verksamhet på uppdrag av ett antal Göteborgskommuner, det är ju alltså ingen privat ägare bakom dessa. De har väl ett uppdrag som säger att de skall vara självfinanserierade i mesta möjliga mån och då ser de väl en möjlighet att kunna plocka in några extra kronor den här vägen till sin verksamhet.

Jag kan förstå att man vill ta ut en avgift men den skall ju stå i relation till vilket slitage man bidrar till. Att rulla ner och upp en båt för en ramp kan aldrig kosta 300 kr enkel väg. Låter som om det är någon som vill ha hem en investering väldigt snabb här.

Med den prislappen gissar jag att det inte kommer att rullas så många båtar upp och ned för den rampen, man kan ju alltid hoppas att det blir så.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att finansiera en ramp med avgifter är helt ok för mig.

Dock är det lite skrattretande när man tar ut en så hög avgift att betalande användare vänder sig någon annan stans. Avskrivningsteorin fungerar inte så bra då....

Om jag jämför med parkeringsavgifter vore kanske 50kr/tillfälle rimligt.

Med några brukare per dag under sommaren borde rampen bli betald inom avskrivningstiden.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det är förbaskat dåligt att ta ut sånna summor, men är det inte så att man vill hålla undan kreti och pleti från sin ramp men utan att förbjuda. På så vis kan man ju styra vilka som använder rampen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu är den tillfälligt avstängd, den blev nog för dyr i drift.

Enligt uppgift så har en stackare fått pollarn upphissad rakt under sin bil med skador som följd...

det ligger en stor cementbalk framför rampen så att man inte kan använda den

/h

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var vid Sjötorp för ett tag sen och båtklubbens ramp där är öppen men det sitter en skylt vid nedfarten och en behållare att stoppa 20 kr i vid nyttjande av rampem. Det kallar jag bra lösning och man litar på båt-/trailerägarna. Inte tusan skulle jag strunta i att lägga i en 20:e lapp om jag använder rampen. Vem som helst fattar ju att det är underhållskostnader på en ramp och ev bryggor i anslutning till rampen.

Fast sån lösning kanske inte funkar vid en stor marina? Varför det inte skulle funka på andra ställen kan jag för mitt liv inte förstå.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 18 juli 2007 | 17:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det var en lysande lösning. Ingen människa med lite skam i kroppen struntar i att lägga i pengar.

Tror dock inte det skulle fungera här i Stockholmsområdet med tanke på hur mycket (sjö)vett båtfolket uppvisar. Har hållit till i Vänern i många år och måste säga att där är folk både trevliga och kunniga. I och kring Stockholm är det för mycket folk med gott om pengar men med brist på omdöme! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man, man kan inte alltid lita på tekniken.smiley-laughing.gif\

Taskigt för den som fick sin bil skadad men förhoppningsvis får han ersättning av grefab. Något annat vore för dj...gt.

Undrar hur dom ska lösa rampinträdet nu då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kanske skulle bygga en egen ramp som man sköter och tar ut en liten slant för att låna ut. Skulle man kunna dryga ut semesterkassan lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur att vi har en kommunal ramp som e gratis å använda...samt ett par stränder som man får å de går å lägga i båten i från. skulle ju bli ruinerad på den avgiften efter som man får ta upp båten å fara till macken par gånger om dan man ska va ute å åka hela dagen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders75

Tycker också att kommunerna gått kan hålla med den här servicen. Det finns alltid någon liten strandremsa som kan göras i ordning. Gjuter de sedan en betongramp och gör ett gått underjobb så torde ju underhållskostnaderna bli minimala de närmaste 20 åren....

Kan man satsa på ishaller, badhus och andra idrottsanläggningar borde de gått kunna hjälpa oss båtägare också. På så vis skulle vi slippa att bli skinnade av diverse ideella föreningar med en massa småpåvar som springer runt och vill verka viktiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst martinanderssson

En hamn som björlanda kile med över 2000 båtplatser borde haft en sjösättningsramp sedan länge!, och gratis självklart. Men i köphysteritider som nu så tror jag att tillräckligt många engångomåretanvändare kommer att betala 300 300kr. Ca 0-100kr kunde kanske varit rimligt. Jag hoppas de flesta kommer bojkotta.

Jag kan tipsa om flera ramper som e gratis i närheten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...