Christophe_d 0 Postad 12 Juli , 2007 Hej, Istället för glasrutor har vår nya båt plexiglasrutor. Jag är lite rädd att det kommer att finnas många repor på glaset så att det blir svår att se igenom. Båten är till och med utrustad med vindrutetorkare och kommer att ställa till än mer besvär. Fråga 1: vad gör man för att förhindra repor? Fråga 2: vad gör man när det finns några små repor? Fråga 3: jag har köpt Rain-X så att regnet/vattnet rullar ner, men vet inte om det är bra med Rain-X på plexiglas rutor En fråga om landstrom: Vad är bäst; en övergångskontakt CEE till vanlig utag, med sladd eller en utan sladd? Mvh Christophe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 12 Juli , 2007 Svar på fråga 2, de andra får någon annan svara på (med andra ord, jag vet inte...) Jag har polerat upp plexirutor med vanlig Autosol polercreme, funkade alldeles utmärkt. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 13 Juli , 2007 Hej Jag skulle inte ha Rain -x på plast rutor. Rain-x är frätande så rutorna kan bli mjölkiga. www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beckbyxa 0 Postad 13 Juli , 2007 Kör med Rain-x på mitt mc-hjälmvisir(Plast). Ingen skada på 2 säsonger... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 Juli , 2007 1: Använd inte vindrutetorkare på en ruta av plexiglas. Den blir då repig på nolltid. Ska man ha vindrutetorkare så ska man ha glasrutor. 2: Använd en mild rubbing för att ta bort små repor och reprosor. Bilrubbing som t.ex. Sonax Rubbing är otroligt effektivt! Om rutan bara har små repor så kan man få rutan att se helt ny ut med detta. 3: Rain-X är bra, men för att den verkligen ska göra någon nytta så är man beroende av dels att rutan har rätt vinkel mot vinden och dels att man kör i ganska hög fart. I annat fall går det lika bra att vaxa rutan. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christophe_d 0 Postad 13 Juli , 2007 Tack för svaren! Är bara lite fundersam om Autosol för att den är kornig. Blir det då inte mer repor. Vad är rubbing för nåt? Jag flyger också ibland med ett litet plan som har plexirutor och till det används nån slags Parkett-shine på spray. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 Juli , 2007 Rubbing är ett slipmedel. Det finns grovkorniga och finkorninga slipmedel. Till båt (gelcoaten) brukar man använda en mer grovkornig rubbing jämfört med vad man brukar använda för bil. Om man använder en båtrubbing till bil så tar lacken stryk av det. Jag brukar därför använda Sonax Bilrubbing när jag polerar plexiglasruta. Den gör jobbet otroligt bra och små repor och reprosor försvinner helt! Rutan ser som helt ny ut efter det om reporna inte är för djupa! Sedan vaxar jag rutans in och utsida med vanligt bilvax. Så länge du använder en finkornig bilrubbing så behöver du inte alls vara orolig för att den gör saken värre. Tvärtom. Hur Autosol är för just plexiglas vet jag inte för den har jag inte provat. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dadid 19 Postad 15 Juli , 2007 Är du säker på att det är Plexiglas. Inte Lexan? /David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 15 Juli , 2007 Det finns ju något som heter Akrylplats som inte alls är lika känsligt för repor, om du i framtiden vill byta dina rutor. Akrylplasten säljs ofta på byggvaruhusen och ser ut som plexi men som sagt mycket tåligare. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 23 Juli , 2007 Plexiglas är akrylplast (polymetylmetakrylat), eller åtminstone en typ av akrylplast, det finns andra typer också. Just plexi är egentligen ett varumärke, liksom masonite o liknande varumärken som fått beteckna en typ av material. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 24 Juli , 2007 Kan väll svara på El frågan: Skulle rekomendera en övergång från Vanlig till CEE med 30cm kabel. På din landströmskabel till båten ska du ha en CEE kontakt annars riskerar du att alltid få fas och nolla fel. Med CEE kontakt monterad kan du i alla fall få rätt när det fnns CEE uttag på stolpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser