norton 1 Postad 12 Juli , 2007 Hej! Ang. luftning av dieselmotor. Har hört talas om att det ska går mycket lätt och snabbt att lufta med en sån där sugpump som man suger upp olja vid oljebyten. Man sätter på en tajt gummislang på sugslangen sen på dieselledningen kopparröret efter bränslefiltret, och sen suger försiktigt med pumpen så ska luftningen gå snabbt och effektivt eller? Någon som har provat att lufta på det sättet? Mvh / Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 12 Juli , 2007 Det fungerar säkert. Personligen så tycker jag det är enklast att bara öppna luftningsskruven och pumpa en liten stund. Det tar betydligt mycket längre tid att skruva loss röret och ansluta en sug. Men det är ju lite olika från motor till motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 12 Juli , 2007 Har du en avluftningsslang till din tank så kan du använda denna för att skapa ett övertryck i tanken. Övertrycket kommer sedan att pressa fram bränsle till bränslepumpen, går på ett par röda. Visst kan man pumpa för hand men efter att jag provat denna metod nu i vår så är jag övertygad om att denna är både snabbast och mest effektiv. Om du får luft i ditt bränslesystem ute på en fjärd, då vill du lufta ur det på snabbast möjliga sätt och då har jag svårt att tänka mig något annat än detta. Själv använde jag vår luftmadrasspump till denna övning, men jag tror nog att jag skulle klara av att kunna skapa det tryck som behövs med bara min mun också. Om du har dubbla tankar i din båt så bör du se till att stänga bränslekranen till den andra tanken så att bränlset bara kan ta en enda väg. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juli , 2007 Vanlig bensinblåsa funkar bra eller en cav filterhållare med inbyggd pump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 Juli , 2007 Har aldrig själv behövt lufta - men hört från många håll att det enklaste är att lossa lite på ledningen till insprutningsmunstycket på sista cylindern och så köra motorn med startmotorn. Carl-axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 14 Juli , 2007 Det finns många sätt att lufta en dieselmotor på, det viktigaste är väl att man hittar ett sätt som funkar bra på den motor som man själv har. Det är en sak att lufta motorn när man ligger lugnt och stilla vid bryggan, det är en helt annan sak att göra detta då man är ute på en fjärd och vädret är dåligt och man kanske drabbas viss stress. Testa lite olika förslag som du fått nedan och se vad som är bäst på just din båt. Meddela gärna vilken metod som funkade bäst för dig. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 14 Juli , 2007 Jag monterade en bensinblåsamellan tank o filter. Tar en minut att lufta nu.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norton 1 Postad 15 Juli , 2007 Hej Tack för alla tipps ang. luftning av dieselmotorn. Bra ide med att göra övertryck i tanken att man inte kommit på det själv! Med ett övertryck i tanken gör ju att luftningen måste bli mycket enklare & snabbare! Det där med en bränsle blåsa typ. sån som anv. till utombordare, skulle förmodligen vara perfekt att ha en sådan fast monterad efter tanken! eller ha en luftmadrass pump liga i båten! Ska verkligen prova alla förslag och skriva en utförlig rapport om hur det går i höst! Ev. med bilder också? Ny fråga jag undrar över! Måste byta bränslegivaren/Hävarm VDO. Tycker dom var så dyra omkring 600:- någon som vet om det finns bättre bättre priser någon stans? Kan man ev. anv. en bränslegivare från en bil tex. från bilskroten, har väl ingen betydelse om den kommer från en bensinare eller diesel eller...? Snart sem i Sthlm Skärgård! Mvh Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser