Gnomen 0 Postad 12 Juli , 2007 Hej alla Ett vanligt mått vid riggsättning är att stagen skall spännas till 20% av sin brottgräns. Det bör betyda att 80% återstår innan stagvajern går av. Vad händer om jag spänner mer än 20%, t ex 25 eller 30%? Och under vilka seglingsomständigheter riskerar jag nå 100% av brottgränsen? Om någon kan förklara detta pedagogiskt vore jag tacksam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 12 Juli , 2007 Jag kan väl ge mig på ett försök iallafall. När man sträcker vant och stag pressar man samtidigt ned masten mot rufftaket eller durken och det är ju ingen önskad kraft. Om båt och stag vore helt stela och utan töjning skulle man teoretiskt inte behöva sträcka stagen alls för att riggen skall stå stadigt. Ju hårdare man sätter an riggen desto mindre marginal har man för de sidokrafter som stagen skall ta upp. Man skall alltså sträcka riggen bara så mycket som behövs för att kompensera för töjningen och båtens begränsade vridstyvhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 12 Juli , 2007 Om du spänner hårt rör sig masten mindre men den utsätts för större \stöt\ (plötsliga) belastningar. Slakare rigg- masten rör sig mera men den \spänns upp\ mjukare. Knappast någon i Sverige nånsin har blivit av med masten för att en vajer överbelastades. I så fall var det fel på vajern eller något annat. Det vanliga är att masten böjer sig och knäcks någonstans och sedan faller hela härligheten ner. Ducka. En alu mast böjer sig ungefär som att knäcka en ölburk, en trä/glasfiber spricker hellre av i bitar. Segla för fullt med vindar i ca 5-8 m/s , strax innan det är dags att reva och kolla att masten inte böjer sig men att lä vant är en aning slack. Då är det lagom. Finns andra knep åsså. Man lär sig. Hör av dig igen. hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser