Westfjord26 9 Postad 12 Juli , 2007 Brukar ni hälsa på sjön? Varför och varför inte? Jag brukar göra det och många hälsar tillbaks, men en del bara tittar som om man vore dum i huvudet, förvisso har dom rätt, men det kan dom inte veta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 12 Juli , 2007 Om någon hälsar på sjön är det en dödssynd att inte hälsa tillbaka. Ps Jag hejjar på alla sjöfarare Ds Senast ändrad av iron_eagel2 | 12 juli 2007 | 17:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 12 Juli , 2007 Jepp, jag hälsar på sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 12 Juli , 2007 Jag har lagt ner den avdelningen. Alla får heja först för jag är trött på folk som glor och när man hejar så fortsätter dom att glo så jag gör likadant... glor alltså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 12 Juli , 2007 Nästan som du Orven.Glor de så hejar jag inte och de som glor brukar inte heja först.Man får selektera lite annars går det inflation i hejandet.Fast på stora plastraggartyper hejar jag inte.Hinner inte och det är lika bra det för då ser de inte knutna näven pga svallet de drogo upp. Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_F 0 Postad 13 Juli , 2007 Brukar hälsa, men blir allt som oftast behandlad som ni redan nämnt. Jag tuffar runt i Mälaren och tror att det är anledningen till ovanstående. Kör även MC, men hälsar aldrig på andra MC i trakten av Stockholm. Så är man ju en bitter jvel oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 14 Juli , 2007 Orven min vän! Börjar han bli tjurig? Tycker det är självklart att man hejar till om man passerar på ett lagom avstånd. Men dom där stressbadkaren, nä nä! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 15 Juli , 2007 och jag hälsar på alla motorbåtar men ej på såna där lakantvättare som skymmer sikten hohoho MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 16 Juli , 2007 Förra året tog vi en tur runt Södertörn, start Gålö. Jag har för vana att hälsa på de flesta, men märkte att ju närmare Slussen man kom, ju färre svar fick man på hälsningarna. I Mälaren var det mer eller mindre noll svar, för att efter Södertälje Kanal någonstans återgå till normalläge. Konstigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 Juli , 2007 Inte alls konstigt.Vill man se en samling stressade klantiga hetsade typer på båt, segel el motor sak samma, så skall man in en söndag och trängas med alla som slussat in i Mälaren i Södertälje. Och den beskedlige svensken som ställer sig ordentligt i kö, jisses vad de trängs och armbågar sig in i slussen, som det gällde livet. Inte förrän vägarna skills åt nästan framme vid Björkö som det blir lugnt på vattnnet igen. Fast jag skall erkänna att jag hjälpte till att höja stämningen vid ett tillfälle för några år sedan. Var inne i den där kroken med alla dykdalbarna ni vet, ni som varit där. Dök ner i ruffen snabbt för att hämta upp flytvästen . Under tiden hann båten lämna styrbordskanten av farleden och kom ut i mitten, alltså sådär en 5 meter i sidled eller så. En stor motorbåt som tänkte blåsa förbi mig fick lov att bromsa så det skrek i däcken och passerade mig på min styrbords sida innan jag återtog min kurs kärandes dykdalbarna. Jag såg inga grimaser eller hörde nåt trots att jag vinkade och bad om ursäkt. Men de tänkte säkert: Jävla seglare (fast jag gick för motor) De hade väl fullt upp med axa därifrån. Möjligen utgjorde de i små tyglappar iklädda najaderna på däcket en viss broms för de svordomar som skulle ha haglat över mig annars. Han var ju gentleman? Visst äre härligt på sjön!Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 16 Juli , 2007 Inte tjurig på något vis för det är faktum, att folk glor och om man då hejar som jag nämnde tidigare så glor dom fortfarande som fånar. Man vet rent sagt ut inte vem som kommer att heja eller inte heja. En sak är säker och hejar jag så glor dom och hejar min lilla blonda fru från aktern så hejar alla automatiskt, både kärringar och gubbar så jag ger fagerlund i att heja och det har blivit värre för varje år. Bättre med MCn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 16 Juli , 2007 *S* Helt okej Laxen *S* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 16 Juli , 2007 Hmm jag vill ju inte påstå att du har blivit gammal å ointressant Orven min vän. Men vem fasen hejar inte på en blond flicka i aktern Fast jag kan ge dig ett tips, häng upp F-kassans flagga i aktern då är det säker någon som knyter näven åt dig. Alltid något *S* ;-) Senast ändrad av velum_navia | 17 juli 2007 | 19:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 Juli , 2007 Det här blir en liten utvikning men med tråden att heja på varandra ändå.För ett antal år sedan slussade jag in i Södertälje in till Mälaren med min lilla röda segelbåt i trä. Ensam ombord. Jag kom som sista båt in i slussen. På västra sidan alldeles vid porten var en vit segelbåt på utgående. En dam i vuxen ålder ropade tvärs över slussen och hejade och kallade mig vid namn och uttalade namnet med rätt accent och betoning. Det är inte många som gör det. Damen i fråga var dessutom uppenbarligen van att röra sig på en segelbåt av kroppsspråket att döma.VEM var hon? Jag ända sedan dess har jag försökt att lista ut det och frågat alla möjliga och omöjliga tänkbara kanditer och vänner utan att kunna komma vem som hejade på mig. OM någon känner igen sig, snälla hör av er till mig. Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 18 Juli , 2007 Undrar vad du har varit, som du själv inte vet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 18 Juli , 2007 Knyter näven hahahaha dom bordar och sänker mig prexsis som jag själv skulle ha gjort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 Juli , 2007 Hej Orven.Nu fattar jag noll.Vaddå: vad du har varit.. Menar du var jag har varit? Eftersom du satte ut en stor smileys så kanske du syftar på något annat skämtsamt. Men nej, jag var helnykter. du förstår jag tillhör det oerhört sällsynta släktet som inte smakar en droppe men inte för att vara religiös eller nykterist eller någon annan ...ist. Jag bara inte tar det. Precis som vissa inte äter surströmming. Så om du skämtade om att jag skulle ha varit lite påstruken, okej för skämtet men det var inte så. Glömde ett litet ord i texten. Skulle ha stått ....komma på vem..Vet fortfarande inte vem det var. Äre någon som känner igen sig så snälla, kontakta mig. Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 18 Juli , 2007 Jag hälsar på alla typer av flytetyg lakanstorkar, vattenskotrar, motorbåtar, kanoter, mm.. de som inte hälsar är 50% av de som kör lakanstork med svensk flagga. De med Dansk, holländsk, ja alla med utlänsdsk flagg hälsar alltid glatt. Vad beror det egentligen på att många seglare hellre tittar bort eller bara stirrar istället för att hälsa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Juli , 2007 Visste sedan tidigare att storkar är vita men måste man överförtydliga det?lakan-storkar? Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 19 Juli , 2007 De kanske inte ser att du hälsar där du står inne i styrhytten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 Juli , 2007 I vilken styrhytt? Vem?Själv sitter jag ute på däck fast vid min rorkult och låter sjön skölja över mg och blåsten torka mig så jag är SÅ...så frisk och naturlig. Vad gör man inte för att leva upp till snacket om att segla är som att stå i en kall dusch och riva tusenlappar? Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 21 Juli , 2007 Jag hälsar självklart... Men det börjar bli fler o fler som inte hälsar tillbaka !!! Vad har dom för problem ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 21 Juli , 2007 Jag fattar inte riktigt? Varför hälsa på folk man inte känner? Hälsar ni på folk i trafiken oxå? Sitter och vinkar åt alla mötande bilister? Knäppgökar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Juli , 2007 Det kanske är så att det skapar en viss samhörighet, motorcyklister är ett exempel på folk som hälsar och inom båtlivet har det varit vanligt, men blir mindre vanligt vad tiden går, just därför tråden för att få reda på anledningarna till varför man hälsar eller inte. Knäppgök eller ej, det får stå för dig.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 22 Juli , 2007 Att hälsa har ju en viss social betydelse som kanske stadsbor inte riktigt förstår, de kan ju bo i samma trappuppgång i åratal utan att hälsa på varandra, hemskt. På sjön betyder det från början när man seglade för brödet att det var Ok med allt ombord. På landet där vi vinkar åt även okända bilar ibland som kör förbi så betyder det ,ja vi har setts du är där, jag är här, det är Ok. En å annan vilsefaren stadsbo tycker naturligtvis: jävla bönder som hälsar på alla bilar. De får tycka så, för oss som bor så är det en social kontakt. Det är därför som segelbåtar hälsar i första hand på seglare och motorbåtsfolket på sina gelikar och motorcyklister hejer just inte på långtradare eller hur?Knäppjök eller töntar eller lantisar eller båtfolk, det bör finnas något som skiljer oss från djuren så vi kan kalla oss människor eller hur? Å du, kan man vara arg och sur på en som man nyss hälsat på? Du skjuter inte dina vänner heller? Bättre vara glad än sur. Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 22 Juli , 2007 Minns inte vilken tråd men en klassisk seglarmänniska förklarade precis hur det låg till när jag frågade varför seglare inte hejar lika mycket som motorbåtsfolk. Det har alltid varit så att seglar man så hejar man inte på motorbåtar, det är inget man bara kan ändra på Det svaret tycker jag säger det mesta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 22 Juli , 2007 Öm alla förväntar sig att man hälsar så håller alla ett vakande öga på varandra vilket underlättar kontakt när man har motorhaveri mm eller behöver hjälp, kan tänka mig att seglare löper mindre haveririsk och spar därför in på hälsandet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 23 Juli , 2007 Det förklarar inte varför seglare kör med motor istället för att segla. Eftersom det är få seglare som seglar så räknas det som motorbåt och då borde de hälsa? Eller är det som i S.O.S segelssällskapresan Din mor tycker inte om när det lutar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 24 Juli , 2007 Trodde många köpte segelbåt för att de är prisvärda, mycket båt för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 26 Juli , 2007 Från början är var det inte en allmän hälsningsgest utan ett tecken på att allt var okey ombord/en uppsträckt arm med öppen hand. Vinkade man däremot med båra armarna ovanför huvudet betydde/betyder det att man behöver hjälp. Bild: Allt ok ombord! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser