Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Freppesito

årliga seglarveckan på västkusten.

Rekommendera Poster

hej ,

har sökt länge efter lite mer info om seglarveckan på västkusten.

men det finns inte ett skit på nätet.

hur kan nåt som återkommer varje år och involverar 200 båtar och ca 5 hamnar vara så anonymt. ?

har läst på ett ställe om ett schema men det är allt.

v.29

månd hunnebostrand

tisd fjällbacka

onsd grebbestad

torsd smögen

fredag lysekil.

är det nån som vet nåt mer , vilekn typ av båtar brukar det domineras av ; hur ser intresset ut i år, mm mm. är det bara kids eller inte?

vore kul med lite mer info inför min premiär på vkusten.

// Frepp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle helst undvika hela skiten om jag var som du. Råkade hamna med packet en Söndag på Käringön V28 för ett par år sedan. (De hade liksom förfest inför måndagen i Hunnebo.) Mer puckade otrevliga skitungar  har jag aldrig träffat vid ett och samma tillfälle.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Håller med föregående talare!

Jag rekomenderar dig att hålla dig borta framförallt om du är rädd om din båt. Skulle tro att medelåldern ligger på ca 25 år och ungefär 70% av alla båtar är segelbåtar.Ofta är det stora gäng som hyr större segelbåtar där dom riggar upp discokulor rökmaskiner och stora högtalare. Sedan sitter dom i sin egen eller andras båtar och super. När dom är tillräkligt fulla tar dom sig gärna ett dopp inne i smögens hamn.Vad gäller förtöjning lägger man sig oftast 30 båtar på bredden. För två år sedan började det blåsa kuling i fjällbacka hamn vilket fick till effekt att hela paketet på 200 båtar började röra på sig. Sjöräddningen och kustbevakningen hade att göra den kvällen både med att fånga upp båtar som höll på att krossas men även fulla och skräckslagna ungdomar.

Dock är det ganska underhållande att komma och titta på eländet utan egen båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ahh du tänker på den där veckan när alla pappaspojkar från sthlm är på västkusten och super gärnet? råkade hamna i hunnebo en måndag... det va inte roligt.. vaknade runt 4 på morgonen.. då va det efterfest i båtarna...

nä ärligt talat så ska du semestra på västkusten så ta en annan vecka eller undvik dom ställena där packet är. 

Senast ändrad av Gedda | 13 juli 2007 | 13:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ha ha ,, killar från stockholm ..  det är ju jag det. ;) iofs med egen och  betald båt haha.

å fan så det är så det är alltså.  trodde det var mera race och bra segling med massa båtar och sen träff med lite party på kvällen. då ska vi nog bara kika till det en natt och sen får vi se vad vi tycker.

tack så mycket för tipsen.

// Frepp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha ta det inte personligt :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag må vara ung, men jag har träffat på dom tre ggr en gång i Hunnebo två i Lysekil.

Var ute med familjen och seglade. Till er gamlingar som säger hela tiden att dom är bortskämda snorungar och brats från stockholm. Må så vara, MEN!! Dom är alltid j*vligt scyssta vi låg brevid dom och det var inga problem, okej dom var extremt packade men dom höll det på en bra nivå. Ingen i min familj tyckte det var jobbigt. Jag själv var  14 år och jag va inte med och festa men jag lira fotboll med dom  på en strand  t.ex. inga  problem... Så du Frepp om du vill va med VA DET det verkar som att dom har skit kul!!

Och dom åker för det mesta runt i relativt små (egntligen familjebåtar) båtar typ Maxi 95:or osv. en del mindre motorbåtar oxå.

dom är allt från 20 - 40 år men mest 20 - 30 det var bara typ 4 gammla gubbar med haha (patetiskt).

ha de NAJJS!!

MVH: Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

All info om seglarveckan hittar du på

www.vecka29.se

Ha det gött!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är en vecka per år och V29-gänget är tydliga med vart de går så vad är problemet. Vi som inte vill uppleva detta partyt väljer naturligtvis en annan hamn just denna kvällen (de dyker ju inte bara upp). Jag tycker de allra flesta sköter sig riktigt bra och att det blir bad i Smögens hamn är väl inget nytt. Där har det badats så länge som jag varit på havet (50år)

Att det blev stökigt en (1) gång i F-backa, i samband med hård vind, tycker jag inte är konstigare än alla gånger jag varit med om att det blivit stökigt på t.ex Kärringön i samband med hård vind där och sjöräddningen fått hjälpa alla som inte kommit ut från norra bryggan eller draggat inne i basängen.

Jag tycker det verkar som de som är med på denna vecka har sketkul och hade jag varit 25år yngre hade jag definitivt inte tvekat. Dåligt sjömanskap utmärker inte denna grupp mer än andra grupper.

Ni som tycker de är stökiga - välj annan hamn just denna kväll. Det är ju inte direkt brist på hamnar eller öar i Bohuslän.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte låta bli...Skrattande

Är det inte brist på hamnar eller öar i bohuslän??? (det brukar vara knökfullt vid 13-tiden).

Ang det som hände i Fjällbacka så håller nog inte sjöräddningen med... (8-10 båtar i bredd hård vind och skeppare som är stupfulla är inte gott sjömanskap)

Men kul har de nog..  (har förstått att gänget börja bli äldre också och lite lungnare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo nog är det så att det är mycket båt i Bohuslän sommartid, men det är ju nu så att det är allas rätt att komma hit på besök och bära sig åt precis som dom vill, för två år sedan fick vår lokala räddningstjänst fatta posto över natten när de käcka ungdomarna i det sk seglartåget(undrar hur många som seglar av dem?) fick för sig att det var trevligt att skjuta fyrverkerier ifrån gröten av båtar som hade ockuperat fiskautionskajen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall ortsbefolkningen också välja ett annat ställe att bo på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur farligt kan det vara?

Var i Hunnebostrand igår kväll och kikade på festen (nykter). Visst är det många som är onyktra och visst väsnas det en del från alla diskoanläggningar.

ca 500 meter från hamnen märktes inte mycket av ljud eller större fest. Dock hade polisen prioriterat och man var minst fem bilar med besättning. Seglare är tydligen farliga. Det som däremot är farligt är att elen stängs av och det blir gott om bensindrivna elkraftverk och därmed brandfara då de behöver fyllas på med mer bensin. Låt strömen vara på och sätt ett klockslag då det ska vara tyst.

Denna fest varar max ett dygn per hamn och det krävs att man befinner sig närma för att störas. Dock verkar lågkonjunkturen även drabbat denna aktivitet då antalet båtar var ca hälften mot för ett par år sedan.

Till det positiva så skapar sådanna här fester en hel del försäljning och det är kul när det händer lite. Visst blir det skräpigt men hur farligt är det?

Bor själv i Skövde och där har vi matfestival varje år i augusti. Givetvis massa onyktra som det brukar var vid fester och givetvis massa som ska gnälla över att det är fest.

En ort nära oss lyckades vissa på orten påverka sin midsommarfest så tillvida att den nu har dött ut. Deras fest skapade en hel del väsen men samtidigt att det hände lite i samhället och numera blir deras ort alltmer öde.

Ni som läser denna tråd, kom gärna och besök vår matfestival i Skövde. Den är för alla, båda barn, tonnåring och vuxen, både nylter och onykter.

Njut av livet och roa dig själv och låt andra få ha kul om de vill.Cool

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 14 juli 2009 | 10:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan kanske överleva om det är stökigt en natt kanske två per år. (v.29 v.30)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte varför man skall behöva stå ut med det helvetiska oljudet.

Det går väl att festa utan att hålla på skräna och överrösta varandra med stora musikanäggningar ända tills folk som bor på platsen skall gå till jobbet?

På Smögen bor det folk väldigt nära hamnbassängen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte många ortsbor som bor nära hamnen på Smögen. Det är väl nästan bara badgäster.

Det är betydligt fler ortsbor nära hamnen i Hunnebo.

Men det var väl inte speciellt många deltagande båtar i år eller?

Tog en sväng i går kväll och kollade i hunnebo och det var väl relativt lungt, fast de hade väl inte kommit igång så tidigt som kl 21. En annan får ju inte va ute hur länge som helst på kvällarna Tungan

tommy

post-945-1394236015,5485_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roland, de där onyktra på matfestivalen i Skövde - är det också pappas pojkar från Stockholm vilka fick skulden för seglarveckan i ett inlägg högre upp som ställer till det i vanlig ordning..? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I år var det en hel del norrmän. Pappas pojkar från Oslo - måntro.

Som du möjligtvis vet har jag barn som bott i Stockholm i många år och jag ha haft båt i Stockholms skärgård i några år, och skuller absolut inget emot att ha båten där igen. Jag fick ganska många kompisar på marinan och har i princip inget emot Stockholmare.

Dessvärre är det så att många Stockholmare har ganska dålig uppfattning om värden utanför Stockholm (har jag lärt mig av egen erfarenhet) landsorten som det ibland kallas, och många har också en tuffare och hårdare attityd än vi skärgårdsbor. Stockholmare som kommer hit utmärker sig mer (negativt) än tex Göteborgare gör. Man skall naturligtvis inte skenerallisera, men det är faktiskt märkbart. Sen gör ju kanske dialekten en del - den har i våra öron, en något negativ klang. Mona Salins dialekt påverkar säkert valresultatet en hel del.

Nu var det Gedda som från början fällde utrycket om Stockholmare. Han ä väl från västgötaslätten eller Boråsare eller Alingsåsare med någon form av knytning till Hamburgsund. Han hotar dessutom att som badgäst flytta till Smögen i morgon. Vi får försöka hålla koll på honom och kommer ju ganska snart att veta var han har sin båt och säkert även var han bor. Så är det ju på en liten ort.

Sköter han sig inte får vi väl kapa förtöjningarna på hans båt och släpa ut den och släppa den på utsidan Långebrott Oskyldig

Peter - jag skall till Stockholm nån vecka i September. Vågar jag åka dit efter denna min utläggning?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stockholmare gissar jag är de c:a 3 000 000 människor som bor i Mälardalen och talar med stockholmsdialekt, dvs 1/3 av Sveriges befolkning. Som stockholmare måste jag nog säga att kommer man ut i landet inklusive sin dialekt bemöts man inte alltid helt fördomsfritt och trevligt. Faktum var att min brorsa brukade campa en del runt om i Sverige, och för att slippa allt tjafs brukade han säga att han var från Södertälje, vilket tydligen blidkade den lokala ortsbefolkningen där han för tillfället befann sig och han vart trevligt bemött.

Jag gissar också att om du ser några fulla infödingar på en ö är de just fulla infödingar, kanske t o m skräniga ungdomar, men frågar de var de kan tjakka reeekor, ja då är de genast jävla ståkkhålmare!

Nåväl, du är självklart välkommen hit, men det är nog jag som får passa mig då efter detta inlägg. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra. http://sv.wikipedia.org/wiki/Fördom

Det jag skrev bygger på erfarenhet från ett långt yrkesliv i ett servicyrke. Jag har ett otal exempel, som jag inte tycker är nödvändigt att redovisa i detalj. Det kan ju finnas en anledning till att fördommar uppstår.

Sen är det nog ofta kulturella och språkliga skillnader. Vi använde ofta likartade ord, men menar inte samma sak.

Sen är det ju så att; ve som tillhör näsens och fjordarnas folk, ve skräpper aldrig, ve säger sôm de e. Säger rakt ut vad vi tycker och tänker och på vårt hemlands vilda tungomål, och det är kanske inte så lätt att förstå för en oinvigt som inte kan läsa koden.

Det hörs ju ofta ganska vrångt när man inte kan språket. Jag tror nog generellt att vi skärgårdsbor är ganska välvilligt inställda till våra medmänniskor, fast det ibland kanske inte hörs så.

Du behöver nog inte va orolig för att komma hit och är alltid välkommen. sen beror det ju på hur man uppför sig.

jag tror nog att lokalbefolkningen inte har nån större förståelse för ett sån spektakel som seglartågert utgör. Det är ju en helt missvisande benämning och har inget med segling att göra. Företeelsen är kanske på väg att upphöra. Enl uppgift var det ungefär hälften så många båtar i år som tidigare och man fick tyst på eländet strax före midnatt.

Vi hade för många år sen invation av raggare och andra berusade ungdomar på Smögen under några midsommaraftnar. Det blev allt värre med åren, men upphörde helt plötsligt av sig själv.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä inte är det det särskilt många ortsbor som bor nära Smögenhamnen.

Det skrev jag inte heller.

Jag skrev att det bor många nära hamnen.

Men även badgästerna i sina hus har väl rätt till lite lugn o ro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu är Brats från Stockholm man störs sig på så är det väll vanliga Svenska avundsjukan igen. Visst finns de överallt där det är fest eller i kvällspressens bilagor. Nu finns de att beskåda live.

Nej inte så många av den sortens Brats brukar komma till matfestivalen men däremot en hel del från våra grannkomuner. Finns säkert en del som stör sig på att bonpöjka ska in till stan å supa.

Jag själv uppskattar när det händer lite och folk är glada. Ännu mera nu när lågkonjunkturen slår sina klor i allt.

Vår matfestival håller på två dygn och kaoset i stan börjar redan på torsdagen med byggnationer av karuseller och matstånd. Sedan börjar festandet på frdag eftermidagen för att hålla på fram till sent lördag natt. Sedan ser staden ut som ett bombnedslag och gnällspikarna återkommer varje år i måndagens tidining att det är hemskt att folk trampar ned gräset i kyrkparken. (är ju trevligt att några andra än A-laget är där som oväxling)

Seglarveckan eller seglartåget som besöks av även en del motorbåtar är i hamnen endast ett dygn och kan knappast ställa till med något större väsen.

Låt Bratsen festa lite. Det finns säkert en hel del vanliga personer bland dem också som har kul. Tycker du de beter sig som djur så sparar du ju en resa till djurparken och tycker du det verkar kul kan du ju vara med nästa år.

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 15 juli 2009 | 08:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Badgäster får väl skylla sig själva. Några har väl anknytning till orten, men de flesta har ju köpt husen pga deras atraktiva lägen. Har man inte gett ett antal miljoner för att bo så får man ju det är man säljer.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den extra inkommst som detta seglar tåg ger kommunen samt butiker och resturanger väger helt klart upp att det är lite extra stökigt 2 dagar per år. Bor man nära hamnen i smögen och förväntar sig lugn och ro, då är det något som är fel. I Hunnebo däremot kan jag förstå att folk reagerar men i och med att det kommer varje år samma dag borde man ju kunna förutspå det. Dessutom har 90 % av Sveriges befolkning semester v.29 v.30, så det är inte många som skall upp och jobba.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget vad ni skriver här här kan övertyga mig att det är ok att festa så att man ställer till ett helvete för alla andra människor och inte fan går kommunerna plus på det idiotgänget som slår sönder, knarkar, super o spyr  och ser till att vanligt folk håller sig undan.

Vad kostar polisen som skall försöka hålla lite ordning?

Vad kostar all extra städning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du verkar ha en fast upfattning. Förutom att det är fylla så slår dessa undommar knappast sönder mer än när bönderna kommer in till midsommar. Som polisen skrev i Bohusläningen det är mycket fylla och högljut men aldrig bråk eller vandalism. Sedan var den EN norsk katamaran som höll på med droger förra året och blev gripna. StigH har du upplevt eller sett någon utav tillställningarna, eller bor du där uppe ?

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bor i Lysekil och jag har sett en del av festerna, men jag håller mig helst långt bort från dem.

Vad gäller knark, så inte tror jag att det bara var i en båt det knarkades.

Jag försvarar naturligtvis inte de du kallar bönder heller de är precis lika bedrövliga.

Har du sett Smögenbryggan morgonen efter festen?

Du skulle du sett allt skräp, alla spyor, trasiga tomflaskor.mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har sett den.

Frågan är om du har gjort det?

Jag åkte ut till Smögen (bil) i morse och var på bryggan 08.30. (morgonen efter festen)

Antingen har ansvariga för bryggan Sveriges bästa team för att städa efter en fest eller så är det lögn om att det skulle vara ett stort svineri.

Bryggan var ren och troligen renspolad och skräp var nog bortplockat. Men bryggan var i mycket gott skick och på fiken satt folk redan och käkade frukost (troligen inte de som festade).

Alltså inget kvar av varken spyor eller sönderslagna flaskor vilket säkert funnits en del men nu borta. I båtarna var det sämre ställt med städningen och några trötta seglare satt i sina båtar och försökte kvickna till. Däremot var det en hel del flaskor och burkar i vattnet.

Och till myten om Bratts från Stockholm. Redan på onsdagen (var där då också) så var det fullt med båtar vid bryggan och massor med turistande norrmänn. Skule nog passa mig för att kalla dem för Oslo Bratts, även om det så vore sant. De är turister här och så länge de sköter sig så borde de väll vara välkomna.

Men ikväll är det fest vid bryggan i Lysekil så du, Stig, har möjlighet att med egna ögon se om ordningen på bryggan är lika fin i morgon, som den var på Smögenbryggan i morse.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som årets seglarvecka har varit lugnare än på länge vad det nu beror på.

Men att jag skulle ta mig ner till hamnen bara för att lyssna på oväsen, det finns inte.

Jag seglade istället upp till Tången där Tôller o Seiel hade ett litet jippo.

På vägen upp mötte jag två båtar man absolut inte kunde missa. Den ena var fylld av skränande ungdomar den andra hade en antagligen värstinganläggning som hördes vida omkring.

Antagligen restar av seglartåget.

Senast ändrad av StigH | 18 juli 2009 | 12:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...