Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
ConnyB

OMC 5.0 tändproblem

Rekommendera Poster

Hej på er alla

 

Hoppas att någon har några tips att ge mig. Har en OMC 5.0 motor som startar (när kall) och går perfekt...i ca 15 minuter, sedan dör den bara. Man kan efter lite malande starta motorn på tomgång, men så fort man ger gas (ex, handgas) så misständer och bluddrar den, har bytt Tändbox, tändspole samt tändstift. Är det någon som har någon ide om vad det kan vara för fel ?

 

Alla idee`r mottages

 

Tack så länge

 

Mvh Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena kolla så att inte automatchoken ligger på för länge så att stiften slår igen pröva att koppla ur den.Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset, ska kolla detta i helgen. Mvh Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr var det inget med choken, motorn går bra på tomgång med skjuter osv vid gas, hur kan man se om acc pumpen fungerar som den ska ? fast det kanske är långsökt då den går bra när den är kall.

 

Mvh Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

För att se om accpumpen fungerar - skriva bort flamdämparen och titta ner i förgasaren när någon pumpar på gasreglaget. Man ser tydliga strålar nere i förgasaren från accpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack patrick

 

Den fungerar, kommer 2 st fina strålar. Testade med kall motor förut och startade den, la vartalet på ca 2000 o det tog bara en liten stund sedan började den att skjuta o ha sig, men på tomgång gick den bra, kan det vara så att bensinpumpen inte pumpar ordentligt ? så att det inte fyller bensin

i huset

 

Mvh Conny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när bytte du bränslefilter senast?

passa på att blåsa ur förgasaren och munstyckena samtidigt...

 

prova därefter med en flaska K-Sprit / 100 liter bränsle i tanken (så den inte blir beroende)

 

RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två saker skulle jag kolla först, och det är kondensatorn som gärna visar sådana symptom då det blir genomslag ocg därmed kortslutning med dålig uppladdning av tändspolen som följd. Dels att motorn får för lite bränsle, då vill den gärna nysa.

Visst kan det finnas andra orsaker till felet, men eftersom du bytt så mycket så har jag just nu inte fler tips.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

nu f***n..hällde i K-sprit i tanken, sen så gick vi igenom det som vi bytt, då upptäckte vi att avståndet mellan givaren och rotoraxeln var en aning för brett, justerade det o startade den sen. Nu körde vi nästan en timme i går, (på land) ska inte ropa hej än, ska sjösätta i em, Skriver och talar om hur det går.

 

Mvh Conny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu går den perfekt, tack alla för tips o ideer.  Mvh Conny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kul att du fick ordning på det! Det är alltid en extra tillfredställelse att märka att grejorna fungerar efter att man fixat felen själv smiley-laughing.gif\!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...