Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
callon

Hur gör ensamseglare som korsar atlanten??

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har kanske en dum fråga. Jag seglar inte själv men jag och en vän satt och funderade på hur ensamseglare gör med sömnen när de ska korsa tex atlanten? Vem håller vakt? Det är juh lite svårt att ankra menar jag. Nu kanske det inte är så många som seglar själva över men det måste juh ha hänt nån gång och även om man är två måste det juh bli jobbigt!

Är det nån som har nått vettigt svar??

//En som inte kan ett skvatt om segling men som gärna skulle lära sig ett och annat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De startar autopiloten och går och lägger sig (korta stunder naturligtvis, inga 9h med frukost på sängen). Med dagens elektroniska hjälpmedel sätter man säkert radarn på nån larmfunktion o.s.v också, för att varna om det är något på G.

Är man två så delar man på vakten, 4h åt gången exempelvis. Ingen större skillnad mot att ha småbarn hemma smiley-wink.gif\

/ Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, det där medradarn är jag med på. Fungerar som skydd så att man inte krockar. Men autopilot? Finns sånt till segelbåtar altså? Jag förstår ju att man kan ställa in rodret i den riktning man önskar färdas, men vindar och strömmar ändras juh, man måste juh hela tiden sjustera rodrets inställning. Jobbigt att vakna upp och upptäcka att båten är påväg åt presis motsatta håll!! Eller finns det alltså sånna autopiloter där man bara ställer in målet och sen sköter båten allt själv??? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Autopiloterna styr efter kurs alt vindriktning (man måste då ha en vindgivare som talar om vilket håll vinden blåser, men det har de flesta större båtar).
Det går också att låta autopiloten styra efter GPS och styr då mot ett bestämt mål.

Det finns säkert flera high-tech prylar än så, men det är i så fall okända farvatten för mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt en bok om ensamsegling (I huvudet på en ensamseglare, glömt namnet men han seglade Havsfidra) så används vindroder. Dvs en mekanisk manick ungefär som en stor vindflöjel med en servoåra som håller båten rätt mot vinden.

Dvs vrider vinden så åker man åt ett annat håll än man tänkt. Men det spelar inte så stor roll under den korta tiden man sover.

Den här killen var allergisk mot saker som kunde krångla. Han tog ur motorn och plastade igen propellerintaget. Ingen el ombord utom en topplanterna sladd strömbrytare batteri. Ingen GPS utan manuell navigering med Sextant. Batteriradio för väderprognoser. Äldre manuell vattentät kamera.

I princip allting i båten måste tåla att bli översköljt av havsvatten och sedan fortfarande fungera efteråt. Elektroniska manicker har inte de egenskaperna... :-)

Senast ändrad av Anders_St | 12 juli 2007 | 16:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det går att sova i 20 min perioder. En svenska, ung tjej, ensamkappseglade på det viset över Atlanten.. Det går att lära sig att sova på det sättet. På 20 min hinner ingen båt som dyker upp vid horisonten ramma en. Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaren. Snacka med en Sebastian Näslund via mail som hade gjort en sån här översegling själv med en 4 meter lång segelbåt http://www.arrandir.se/ . Han hade radarutrustning som varnade för mötande fartyg. Men han sa att mitt ute på atlanten möter man sällan några fartyg, han hade mött två st båtar på hela överseglingen. han sa ochså att om han inte seglade i nån farled utan på öppet vatten kunde han sova obegränsat, ifarled sov han i små perioder. Båten höll oftast inställd kurs, vädret ändrade sig inte särskilt fort och skedde en större kursändring vaknade han...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varje gång man somnar bryter man mot lagarna.

Man är skyldig att hålla oavbruten utkik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med andra ord är det olagligt att korsa atlanten ensam...???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är i lagens mening olagligt att göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En elektrisk autopilot skulle inte jag lita på till en atlantöverfart. Det måste vara ett riktigt vindroder typ Sailomat. 12 voltsgrejer pajar gärna. Sailomaten styr i ndet oändliga, även i ritigt hårt väder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...