Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
dymo

Har jag fått felaktig vara av Watski?

Rekommendera Poster

Hej!

Hämtade ut en bränsleslang med handpump till en yamaha motor. Enligt den ska den korta slangdelen kopplas till tanken och att man ska börja pumpa direkt ifrån tanken. Är det inte meningen att den korta delen ska vara mot motorn så att man pumpar fram bensinen vid motorn. Har jag fått ett slangpaket med pumpen vänd åt fel håll? Vore tacksam för svar. Kolla på bilden.

post-20338-1394235142,2022_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att pilen på bensinblåsan pekar i riktning mot motorn dvs i flödets riktning. Det finns nämligen en backventil i bensinblåsan som förhindrar bensinen att rinna tillbaka när du pumpat fram den.

Har själv en mindre extern tank (Yamaha 12 liters) med 2 meter bensinslang sen kommer blåsan(med pilen i flödesriktningen) och sist 1 meter slang med snabbkoppling i änden som man kan koppla till motorn.

TANK[snabbkoppling]------2m slang-----[bensin-->blåsa]----1m slang---[snabbkoppling]MOTOR

/Bo

Senast ändrad av bossee | 11 juli 2007 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min är tvärt om är inte det fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fel å fel,  jag har ca 60-70 cm från tanken till blåsan å sen ytterligare

2 meter slang från blåsan till motorn,  och det funkar kanon för mig iaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men tanken är väl ändå att det ska vara tvärt om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju helt beroende på vart du vill ha pumpblåsan. Jag har den nära tanken för att jag skall kunna pumpa innifrån båten även med kapellet uppe, om den suttit vid motorn hade jag behövt fälla ner kapellet innan jag kan pumpa. Finns inget rätt eller fel i frågan. Det är upp till dig.

// Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig sett en slang med blåsan närmast motorn!

Det spelar ju egentligen ingen roll, men det vanligaste är ju att den sitter nära tanken för att den ska gå att komma åt innifrån båten.

Det viktigaste är ju som sagt att pilen på pumpen pekar mot motorn.

Vill du absolut ha den närmast motorn så går slangen säkert att bygga om, om det är klämmor på slangen så pumpen går att vända.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...