Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
friman2k

Ford V8 vill inte starta...HJÄLP!

Rekommendera Poster


Försöker igen efter lite mera skruvande... nån måste ju ha någon ide?

 

Det rör sig altså om en 5.0(302) ford efi motor fast det står OMC på kåpan. 

 

Har varit ute ett par gånger med båten och då har den alltid startat snabbt och lätt, det gjorde den även denna gång men dog strax efter att jag hade petat i backen och skulle backa ut. Nu vill den inte starta!

 

Detta har gjorts och undersökts:

# startmotorn går runt

# tändspolens lindningar kollade

# Stiften ger gnista

# Kompression kollad

# Bränsletryck finns på fuelrailen

# Inga felkoder (testat med en ford OBD1 läsare)

# Tändkablarna är Ohm mätta och ger ungefär samma motstånd på båda sidor

# spridarna är Ohm mätta och ligger alla på 15 Ohm

# Motorn hostar igång om man rycker strömen till bränslepumparna men dör antingen av sig själv eller om man kopplar på pumpen

# bytte stiften idag och fördelare och rotor efter att den dog.

 

Motor blir alltså sur, men varför???

vad har jag glömt???

Kan hallgivaren ha ngt med saken att göra??

går den att testa??

 

Nu har jag slut på idéer, vad ska man göra?? lämna in eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en dum fråga kanske , men har du kollat så motorn får luft ?

luftfiltret typ ?

 

annars låter det som om en vanlig bilmekaniker borde kunna få igång den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

kolla så inte ev luftfilter sitter igen eller att det är täppt på annat sätt,  annars kan man lägga örat emot den å höra om den andas. 2.gif\

 

kan inte den motorn , men NÅNSTANS måste det tas in luft,

hade en bil som kläggade igen luftfiltret på 2 röda sekunder när vevhusventilationen blev täppt, oljan som kastades upp smeckade igen filtret totalt så då vart det andnöd på stackarn.  hehe

 

Senast ändrad av Dunkelfink | 11 juli 2007 | 23:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter en så kallad flame arresistor framför insuget.

 

Den är ren och fin(man kan se igenom iaf)

 

Tänkte plocka ner insug och spridare imorgon, om det har satt sig något i slangarna till plenum, slangarna till mapsenor och tryckregularorn sitter ju där...

 

Tackar så länge för tipsen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har aldrig meckat jänke efi, bara europeer, men nog måste väl jänkarna också ha en vevaxel-lägesgivare, som ger signal till tändningen och berättar att veven går runt för ecu, som då sätter igång bränslepump etc, finns en sådan och den är kass, så startar inte motorn iom att ecu inte får information att vevaxeln snurrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mkt möjligt att vevaxelgivare och hallgivare är kombinerad, då rotoraxeln drivs av vevaxeln, men hur kan jag mäta om den fugerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaba

 

Låter klurigt de där!

 

En tanke bara - har den motorn microbrytare för sänkning av varvtal/kortslutning av tändning vid urläggning av växel mot neutral ?

 

Tänkte bara eftersom den lade av efter iläggning av backen, om det blivit något fel på de grejerna så de kortsluter hela tiden ?

 

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=175032

 

Annars låter det ju som att den får för mycket soppa av någon anledning som du skriver.

Vet inte om det kan bli samma symptom om den tar mycket tjyvluft nånstans, men det kan ju kollas om du fimpar soppapumpen och drar runt motorn och samtidigt sprayar startgas runtikring insug-möjliga läckställen.

 

Man kan väl kolla insprutarna/spridarna med genom att lossa 1 i taget och lägga i en flaska, köra motorn en viss tid och kolla att rätt mängd fylls i, borde finnas uppgift på det i rephandbok.

Men om 1 spridare e kass borde ju motorn gå ändå tycker jag.

 

Om tändningen är helt fel så blir väl motorn sur med, men fattar inte hur den då kan starta igång vid brytning av bränslepumpen ?

 

Hoppas du hittar felet.

 

 

 

Senast ändrad av Dykarn | 20 juli 2007 | 02:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...