Kotteking 0 Postad 11 Juli , 2007 Var ute och körde under ett kraftigt åskväder igår och undrar nu hur farligt det egentligen är? I bilen är det ju ganska riskfritt, men hur är det i en båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 11 Juli , 2007 Hej Lärde mig ner på Västkusten att det är helt ofarligt chansen var typ 1 på miljarden. men har du vunnit stor vinst på nåt spel bör du vara försiktig för då har du börjat tömma din tur. wwww.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kotteking 0 Postad 11 Juli , 2007 Nä, den behållaren är fortfarande proppfull så det känns lite tryggare nu. Det var iaf mycket vackert att beskåda under den sena hemfärden från Båstad i går natt. Kanske tur att man har ett ganska högt motorljud så man slipper höra smällarna. Tack för ssvaret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johanlm 0 Postad 11 Juli , 2007 Personligen skulle jag då inte våga mig ut under åskväder. På sjön blir du högsta punkten för blixtarna att sikta mot och ingen plåtkaross som kan ta smällen istället för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 11 Juli , 2007 Hej Man är sällan högsta punkt i vattnet, det finns för många öar omkring www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juli , 2007 Segelbåt (eller föralldel motorbåt) ute på stor fjärd skulle jag inte sätta mig i om det är åskrisk. Snarare parkera intill nån ö med lite högre träd på. Och beundra skådespelet. Motorbåt åkande mellan en massa högre öar; förmodligen mindre risk. Det finns en del åsk-skyddskit för att jorda riggen på en segelbåt, fast det bästa är att inte blir träffad alls. Blixtar innehåller en oherrans massa energi. Allt elektroniskt brukar bli skrot eller fungera väldigt konstigt efter ett nedslag i närheten. Åskledare eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kotteking 0 Postad 11 Juli , 2007 Det kanske är lugnt om man HAR x antal öar runt sig, men vi här på västkusten är inte direkt bortskämda med dessa. Runt Halmstad finns i princip bara hav. Så frågan kvarstår om man är ute på ett öppet hav, hur farligt är det? Håller med om att min inte ska ge sig ut om man nu vet med sig att det är eller kommer att bli skitväder, men det kan samtidigt vara tryggt att VETA om man skulle hamna i ett åskväder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juli , 2007 Jag personligen skulle ta mig från öppet hav fortast möjligt om åskan börjar gå. Om prognosen pratar risk för åska så skulle jag hålla mig på land. Möjligen fika i båten i hamn. Risken är kanske inte stor men inte försumbar. Och konsekvenserna är snudd på katastrofala, förutom materiella skador är det stor risk att förlora livhanken vid blixtnedslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doppingen 0 Postad 11 Juli , 2007 Det skulle vara intressant att höra om någon varit med om blixtnedslag i båt, antingen man suttit i den eller båten legat tom i hamn. Jag har inte haft nöjet ännu, men har hört om en segelbåt där blixten rev loss hela stävskenan (stål). Jag låg själv och sov (nåjo) tillsammans med övrig besättning i segelbåt när århundradets åskväder passerade Kalmar i slutet av nittiotalet. Det var otroligt mycket blixtar, nära nog konstant upplyst ute. Visst var man lite orolig men tack och lov hände inget med oss eller någon annan båt i hamnen. Däremot såg jag blixten slå ned i en silo ett par hundra meter bort. Någon tid senare mötte jag en man nere på Bornholm som berättade att han med flera suttit mitt ute på östersjön i tävlingen Östersjömaran när detta åskväder drog över båtarna. Flera av de tävlande båtarna hade tydligen börjat förbereda fartygets övergivande, bl.a. genom att sätta i livflottarna. Dessbättre hände ingenting där heller. Kontentan borde ju vara att det är tämligen ovanligt med blixtnedslag i båten, men att det kan hända. Senast ändrad av doppingen | 11 juli 2007 | 20:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 11 Juli , 2007 Ingen som slagits av tanken att bara prova att söka med blixtnedslag båt på Eniro, Goggle osv? Står faktiskt en hel del om sådant eller var inlägget för att man var pratsjuk? Isåfall kan jag väll bidraga med att en mast måste vara ett ypperligt tillfälle för en blixt att använda. Nästan som en riktig åskledare. Med skillnaden att här slutar den i båten innan den kan gå vidare ner i vattnet och då finns chansen till att det blir sprak. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doppingen 0 Postad 11 Juli , 2007 För att bättra på mitt pladderindex så ville jag bara säga att man sällan träffar någon som har varit med om ett riktigt nedslag i båt. Det borde ju vara hyggligt vanligt på t.ex. större marinor, om det nu skulle innebära väsentligen högre risk iom mast etc. Ingen som sett eller hört något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 11 Juli , 2007 Kan ju vara så att de som träffats av blixten inte är vid livet längre och därmed har lite svårt att berätta om sina erfarenheter. Men visst borde det finnas båtägare som varit med om att deras båt träffats av blixten när de själva inte varit i den, där ökar i varje fall sannolikheten i att hitta någon som kanske kan berätta något. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 11 Juli , 2007 Lugnt med stora marinor. Blixten kommer och får plötsligt se 500 master. -Mums fillibabba så många goda master! -Vilken ska jag nu ta?????? Blixten laddar för fullt för årets största fest. Kraften ökar till max och så är det dags att hugga in. Och så börjar blixten tveka. -Ska jag ta den, den ser ju god ut, eller ska jag ta den andra därborta, den ser ju godare ut??? Och så blir det fjasko, blixten kan inte bestämma sig och dör ut. Snopet. Då är det värre att vara ensam mast ute på stora vida havet, inget att tveka på, bara på biffen. Zzzzzzapp. bzzzz bzzzz Och så slutade inte den sagan lyckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Juli , 2007 Blixten slår inte ner utan upp, men i dagligt tal så säger man ner. Det är enorma krafter och det är inte bara där den slår ner, som kan bli skadat utan det är spridda och stora kraftfällt som påverkar allt i omgivningen. Det finns en sann historia om en man som hade en sån otur, att han träffades av blixten vid ett flertal tillfällen och märkligt nog så överlevde denne alla nerslag, men tog livet av sig, om det nu berodde på att nerverna inte pallade, eller vad det va kan jag inte säga. Ett är säkert och det är, att man i praktiken inte är säker någonstanns på sjön under oväder, men man kan förebygga med ledninger ner i vattnet. Typ virar och rejält tilltaget, men det är också ett sätt att utmåla sig som ett mål. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser