Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Links

Byta tändstift.

Rekommendera Poster


Skulle starta motorn igår och det gick sådär lagom bra. Plockade ut tändstiften för att kolla på dom och dom såg inte så roliga ut. så därför tänkte jag byta ut dom. Dom var av en typ jag aldrig sett förut. Istället för som på vanliga med (sett från sidan) en båge ut til mitten med en pinne under så hade dom istället (sett ovanifrån) en ring runt och en pinne i mitten.
 
NKG BUWH-2 står det på dom. Kollade på seasea.se och hittade motsvarande tändstift. Fast på bilden är den en låda som har en bild på ett tyändstift av båg-modellen. Antagligen är det bara en standardbild. Men skulle det gå att montera båda sorterna av tändstift?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst går det att ha båda modellerna. Det som är viktigt är att du kollar i bruksen vad du egentligen skall ha till din motor....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen manual till den... Men jag hade gärna skaffat en om jag hittat lämpligt ställe som säljer till vettigt pris.
 
Det är en Johson 50hp från 82... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. I inlägget ovan står det L77JC4. På sidan med sprängskisser finns bara L77J4. Företaget som säljer hittar inga L77J4 men dom hittar L77JC4.
 
Har dom skrivit fel på sidan med sprängsskisser eller är det olika tändstift? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som är fenor på det här kanske kan läsa ut något vettigt av det här: http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/champjpg.htm
 
På Champions hemsida hittar jag inget stift utan c... Är det så att detta är en vidareutveckling?
 
Vidare så gjorde jag en sökning på champions hemsida och fick detta som svar : http://www.championsparkplugs.com/results_appOther.asp?otherMotiveID=12551&mfid=2 
 
Vad jag förstår av första länken med så har Q inte med att stiftet är rostfritt att göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det som skiller dom åt är JC stift har mittelektrod av koppar, bar J har utgått hos tillverkaren. Där av ingen som hittar det (ps jag jobbar hos den som har agenturen på Champion i Svergie )

 

www.osterblom.nu/coronet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur är det med Q:et då? Bara rostfritt eller nått speciellt för CDI?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har ett bra svar?
15 minuter till det är för sent att beställa... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även fast det står Resistor - CDI för Q i nyckeln?
 
Oj vad jag är skraj för att sabba motorn... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Efter två missöden med felaktiga stift så kommer inga fler Championstift sitta i mina motorer.

 

Jag har haft betydligt fler NGK-stift och dessa har hittils aldrig fallerat.

 

NGK rekommenderar:

 

 

50.0 hp  1980-1988  2    BZ7HS-10    0,8  

 

 

Dessa har som standard 1.0 mm gap som alltså skall minskas till 0.8 mm

 

Du kan kolla själv på www.ngk.se

 

 

 

Senast ändrad av guestsson | 12 juli 2007 | 18:33

 

Senast ändrad av guestsson | 12 juli 2007 | 18:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad jag inte blev mindre lugn nu :/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom passade och båten är körd för första gången. Vilken härlig känsla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...