Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
strole

Bensinskatten Hjälp mig !!

Rekommendera Poster

Jag har en åsikt och det är att bensin skatten är tillräkligt hög nu som den är om vi nu ska ha hög bensin skatt. Det kan vara nödvändigt med skatt för att hushålla med vår ändliga resurs oljan !

Men det räcker nu. Jag vill inte veta av en chokhöjning på den redan så dyra soppan. Rätta mig den som kan men jag tror vi har ett skattetryck på bensin på ca 80 % där i kring i alla fall. Säkert 8 kr skatt på 1 liter bensin skulle jag tro och det är nog.

Varför ska just dessa svenskar plågas så in i helvete ?

Vi är knapt 9 miljoner invånare hur månag invånare  fins det i usa och europa ??

och vilka soppa skatter har de i usa de är låga så mycket vet ja då ??

 

Sverige kan inte påverka klimatet för 5 öre vare sig vi slutar och köra på bensin eller diesel totalt så är vårt bidrag en droppe i havet ! Det gör varken till eller i från vi är för få för det !!  

Varför ska svensons 940 som tar 0.85 bli beskylld för himmel och helvete hela tiden ??  vi dras med kallt klimat, långa avstånd vi behöver bränsle så är det bara !! Nä vi före går med gått exempel så det räcker skulle usa lägga på 80% på soppan skulle de göra mer nytta än att vi får 95% skatt i form av 20 kr / Liter för soppan där ca 16 kr / Liter skulle vara skatt då. Vår bilpark gissar jag är på ynka 2 miljoner vad är den siffran i USA och hur många i usa skulle ha råd med 80% soppa skatt ??

 

hjälp mig föra ut detta budskap och åsikt  !!

 

Hälsningar // Stråle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om alla tänker så bli det aldrig någon skillnad... Tycker att det är rätt att bränsleskatten är hög, däremot förstår jag mig inte på massa andra skatter som fordonskatt som man får betala även om man kör 0mil om den är påställd. Men det är fel forum...

Vad gäller europa är det i stort sätt samma skatt där, USA har fått höjd skatt. Inte till våran nivå men de höjer långsamt.

Svenssons 940 drar inte 0,85, kanske om det är en extrem förare som kör extremt lugnt och långsamt men inte annars.

Men jag håller med dig att det är nog, detta tror jag är en lagom nivå och jag kan ibland tycka att de som har det sämst. Ensammstående med barn ex. vis skulle kunna få någon form av lättnad för transporter.

Hur som helst, vi som sitter här med båtar som inte är nödvändigt har definitivt råd att betala mycket för bensinen.

Är inte vänsterpartist även om det låter så :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt jävla sjukt om de höjer skatten igen.

Hur skall lilla Sverige løsa detta miljø problem?

Vi får ju før fan inrikta oss på de största bovarna!

Typ Kina Ryssland mm mm mm

Nej då de där smurfarna i våran regering tror av vi är så duktiga att vi fixar det själva.

Höjd bensinskatt kommer leda till mer kriminalitet.

Smuggel soppa mer soppastölder i båtar bilar mm.

Nä fy å var det inte en undersökning på tv för nått år sedan om Milijöpartisterna var de använde før fordon?

De va typ gamla 240 och så var det någon snubbe som tog taxi till jobbet varje dag trotts att han utan problem kunde åka komunalt.

Jävla dubbelmoral.

De vill bara sko sig själva de som sitter där.

Det är ju lätt för dem att höja skatten när de typ tjänar 50-80 000 kr mer än svensson.

Det finns teknik för alternativa bränslen men detta hålls tilbaka av oljebolagen och bilproducenterna.

Det finns teknik för bättre el bilar som går längre och har bättre batteri kapasitet men som sagt det är för mycket pengar i det.

Så kommer det vara så länge inte svensson skriker för högt.

Det är bara å köpa läget så länge vi sitter på röven å säger åja det är som det är och bara är att aceptera

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råoljans pris är numera sisådär 2,50 per liter (60 dollar per fat). Översatt till bensin- eller diesel blir det några kronor mer.

 

I Europa beskattas detta så gatupriserna blir c:a 11 kronor inkl. moms. Ock ändå påverkar det inte konsumptionen så mycket, för användningen är värld åtminstone detta höga pris.

 

Kinas, Indiens och övriga Asiens länders folk som börjar få lite pengar står i kö för att få köpa dessa bränslen för deras priser som är halva det europeiska.  Det rör sig om bortåt 1000 millioner personer. (Hela EU är 350 millioner).

 

Med det nuvarande priset på 60 dollar per fat lönar det sig att utvinna olja som tidigare varit för dyrt. Det finns ingen regering i världen som ens drömmer om att stoppa ytterligare utvinning av olja i sitt eget land. Och varenda droppe som kan utvinnas, säljas och eldas upp för 60 dollar per fat, kommer att brinna. Ju dyrare råoljan blir, desto mer kommer det att löna sig att utvinna.

 

Det är alltså HELT verkningslöst att beskatta användningen av olja på vissa marknader för vissa ändamål, för efterfrågan är större än tillgången med den prisnivå som gäller oskattat på världsmarknaden.

 

Lagen om tillgång och efterfrågan gäller bara om priset är likartat för  hela marknaden. Så är det INTE med olja idag: Vissa marknader betalar 11 kr/liter, andra neråt 5 kr/liter. Det enda som skulle kunna påverka jordens utsläpp av koldioxid vore att alla länder enas om att begränsa UTVINNINGEN av oljan, så att priset från källan blir tillräckligt högt för HELA marknaden, UTAN att detta leder till att ännu mer olja utvinnes. 

 

Som det nu är kommer varenda droppe som utvinns att eldas upp. Av någon.

 

Detta är inte skrivet för att motivera låga priser på olja, utan för att verkligen försöka förklara varför den nuvarande debatten och åtgärdsprogrammen är felaktiga och inte leder till den nödvändiga reduktionen av totala CO2-utsläpp på jorden som behövs.

 

Detta inlägg är befriat från copyrightkrav, om nu någon vill föra synpunkterna vidare.

 

Senast ändrad av Seawolf | 11 juli 2007 | 09:16

 

Senast ändrad av Seawolf | 11 juli 2007 | 09:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Du sätter fingret på pudelns kärna! Tror det kallas för terms of trade, eller något liknande.

 

Det enda som skulle kunna minska förbränningen av fossil olja är att den blir så dyr att utvinna att andra, förhoppningsvis mer miljövänliga energislag konkurrerar ut oljan.

 

Så länge prisnivån på olja (oskattad) är så pass låg, spelar det ingen roll om ett lokalt land som Sverige skulle höja bensinskatten så att en liter bensin kostar 20 kronor. Även om det skulle leda till 30% mindre konsumtion här, skulle dessa litrar bensin bara förbrännas någon annanstans där skatten är lägre. Dvs, priset på oskattad bensin skulle minska något (om än knappt mätbart eftersom vi är sådan liten marknad). Det enda som blir resultatet är att vi blir fattigare som land. Viljan att pendla för resor till och från arbetet skulle exempelvis minska. Vi skulle även få en döende landsbyggd då folk skulle söka sig till städerna.

 

Nej, jag tror bara staten ser det som en extra mjölkkossa. Kanske för att lösa andra luddigt finanierade skattesänkningar, som exempelvis avskaffandet av fastighetsskatten i exempelvis Djursholm.

 

Faktum är att inte ens ett bensinslukande stort land som USA skulle påverka särskilt mycket om de höjde bensinskatten. Även om det ledde till mindre konsumtion skulle priset på råvaran och bensinen sänkas av denna åtgärd på världsmarknaden och oljan skulle förbrännas i Asien för 4 spänn litern iställe och där skulle vi istället få motsvarnade ökad konsumtion.

Allt annat lika.

 

Dessa enkla samband kom Adam Smith fram till redan på 1700-talet. Någon kanske kommer ihåg av hans bok heter?

 

Som sagt oljan måste ta slut innan det blir någon vändning. Eller så måste alla nationer komma överens om att förbjuda utvinning, men det senare faller nog på sin egen orimlighet...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du har en poeng där Seawolf. Många glömmer och tänker kanske inte på att om vi i sverige skulle höja soppan till 20 kr L eller högre så spelar d ingen roll.. För soppan kommer att säljas till andra länder och förbrukas av tex polaker eller kineser... Även om vi skulle sluta helt med att köra på bensin och diesel så skulle d inte göra någon skilnad... Oljan kommer att brinna iaf men i något annat land...

 

Surar mest nu över mina egna fordons kostnader, åker själv dieselbil en ny sådan med alla miljöfinesser som finns drar ca 0,5l mil men endå ska man pungslås med 7500kr i vägskatt trots att den enligt tester är mer miljövänlig än alla nytillverkade bensinbilar.. Detta tycker jag e korkat puckat för att inte säga helt åt helvete... Här borde den nya regeringen reagera lite mer tycker jag.. Att få d där sabla miljöpartiet att haja läget är ju en omöjlighet, då diesel enligt dom ska utrotas visst säkert mycket bättre att köra alla större lastbilar på bensin, Jag spyyyr på Idioterna...

 

!!!MVH REXCO!!! Som iaf ser lite glad ut när jag tankar bilen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tankar med svarta pengar så kan man själv styra skattetrycket på soppan,det gäller att se om sitt eget hus? Alla höjdare som styr o ställer skor ju sig själva hänsynslöst,samtidigt som dom förmanar och pressar oss vanliga som bara vill njuta av lite båtliv dom futtiga timmarna per år som tiden o vädret tillåter!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt så känns det som våran regering börjar i fel ände. De höjer skatterna och säger att det på så sätt skall påverka fordonstillverkarna att ta fram nya lösningar.

OM de istället bestämmde sig för att satsa på några lösningar som fungerar och sen ser till att de egna statliga bolagen använder sig av dem, så skulle det inte vara några problem att få oss vanliga dödliga att välja andra bränslen. Staten (Vägverket) är Sveriges största rederi om vi nu tittar på sjösidan. Merparten (förmodligen alla) deras fartyg går på diesel. De körs långa stunder på tomgång. Dessa fartyg skulle förmodligen relativt lätt gå att ställa om för alternativa bränslen som t ex RME.

Vidare har vi andra statligt ägda skärgårdsbåtar som t ex Landstingsägda Waxholmsbolaget.

 

Så om staten bestämmer att det får kosta en slant men vi går i spetsen för att skapa underlaget för produktionen så är jag ganska säker på att många andra skulle följa efter.

 

Men det är enklare att höja skatten och sen låta folk välja än att ta täten och visa vägen.

 

Senast ändrad av Diesel_Pelle | 11 juli 2007 | 19:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

långa inlägg var det här ja. dom har höga skatter för att fom tror att folk kör mindre bil då (vilket vi givetvis inte gör)

subventionera förnyelsebara bränslen rejält istället såsom etanol, då menar jag rejäla sänkningar till kanske 3-4 kr litern, då kanske det skulle hända något (men bara kanske)

själv kör man sin stackars volvo 940 från 91 och på båten en miljövidrig 40 hästars 2-taktare från 70-talet,

skäms på mig ,HAH!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tror jag inte att det är så enkelt att staten vill få oss att köra mindre bil. Bensinskatt tillsammans med alkohol och tobaksskatter är pengar som staten behöver när man skall finansiera andra skattesänkningar så enkelt är det. När vi använder tillräckligt lite fosila bränslen så kommer bräslen som etanol att beskattas på samma sätt som de fosila, vart skall staten annars få in pengar? Staten har en viss mängd utgifter dessa måste täckas av intäckter på ett eller annat sätt svårare än så är det inte.

 

Varje skattesäkning leder i regel till en skattehöjning på någon annan plats i systemet.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Du tar orden ur munnen på mig broder. Skål!

 

1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

 
Har ni inte fattat det än? Skatten är inte till för miljön, vi kan inte undvara bilen idag. Det är en inkomst för staten oavsett vilken regering vi har. Usa har ca ½ jmf med oss trots deras relativt höga höjningar.
 Vad vi behöver är ett nytt system med drivmedel/motor till våra fordon. Ingen regering eller miljö snack kan ändra på det hela. Skatten tas in av andra orsaker. Förbjud Etna, se tidigare inlägg, Menar man allvar skulle vikunna öka etanolen till kanske 90% över en natt  och sänka priset till 2-3 Kr litern. Om man ser det ur bara miljösynpunkt.
 
Vi måste hitta annat drivsätt. Personligen tror jag på bränslecell som direkt omvandlar väte till el. Vätet då? Sahara har ju sol och det går att tanka vätet i piplines vid kusten. Nånting för Afrika att tänka på och tjäna pengar på. 
 
 
För säkerhets skull, jag är varken vänster eller mitten eller miljö, bara realist.
 
Kalman 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket fina åsikter från er alla här ovan måste jag säga. Vi kan med våra resonemang slå fast att miljön vinner inte ett ljota på om vi i lilla sverige tvingas sluta åka bil eller båt på grund av åcker skatt på bränsle.

För det vi inte förbränner då det gör någon annan !

Endast Peak oil senario och stigande olje pris som slår globalt kan minska förbränningen av fosila bränslen där alla får betala samma höga pris med kolapsad världsekonomi som följd är jag rädd !

 

Jag tycker man ska sattsa på diesel bilar om man ska minska sveriges olje beroende. Skulle vi ersätta alla våra bensindrivna motorfordon med diesel så skulle oljeberoendet minska med minst 20 % i ett slag på grund av en dieselmotors höga verkningsgrad . Och vad gör sverige straffskattar bort dieselbilarna med 5 gånger högre fordonsskatt. 

Snacka om Miljö och kloka beslut ! 

Nu vill inte jag förbjuda bensin utom jag ville bara belysa sveriges rigsdags beslut mot Dieselbilen och diesel !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Staten tar in över 100.000.000.000 kr / år i energi och koldixidskatter.

 

Att man behöver höja ännu mera är bara skitsnack.

 

Idag går 0.4% av de pengarna (alltså bara 40 öre av varje energiskatte 100-lapp) till att stödja förnyelsebar/uthållig energi. 13.gif\ 99 kr och 60 öre går till annat.

 

Vilket djävla skämt, 10.gif\ fattar inte svenskaran att man är 100% blåsta.

 

Se till att åtminstone 50% och inte 0.4% går till att ta fram nya uthålliga enerigalternativ om man är det allra minsta intresserade av miljön.

 

 

 

Senast ändrad av Janne111 | 11 juli 2007 | 21:59

 

Senast ändrad av Janne111 | 11 juli 2007 | 22:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat:

 

Det enda som skulle kunna minska förbränningen av fossil olja är att den blir så dyr att utvinna att andra, förhoppningsvis mer miljövänliga energislag konkurrerar ut oljan.

 

Nä det funkar nog inte så.

 

Så länge inte utvinning/framställning begränsas med världsomfattande regerings/FN-beslut, kommer en prishöjning för olja ur backen bara att leda till att hittills olönsamma fyndigheter i världen exploateras, och därmed ÖKAR ju världsproduktionen.

 

Tjärsandsfyndigheterna i Kanada motsvarar mer än hela mellanösterns kapacitet. Kolfyndigheterna i världen motsvarar 10-tals gånger fyndigheterna av olja.

 

Om man alltså inte tvångsreglerar ned produktionen av flytande kolväten (som alltså kan utvinnas av både tjärsand och kol) kommer moder jord att tvingas ta emot c:a 10 ggr mer CO2 än idag. Och det pallar inte moder jord och homo sapiens för.

 

Men sluta att skuldbelägga användarna av flytande kolväten och sätt igång lobbyprocesser för att börja göra något åt orsakerna i stället för konsekvenserna.

 

Som sagt - har jag fel, tala om det för mig. Har jag rätt - tala om det för världen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janne111 skrev:

 

Staten tar in över 100.000.000.000 kr / år i energi och koldixidskatter.

 

Att man behöver höja ännu mera är bara skitsnack.

 

Idag går 0.4% av de pengarna (alltså bara 40 öre av varje energiskatte 100-lapp) till att stödja förnyelsebar/uthållig energi. 13.gif\ 99 kr och 60 öre går till annat.

 

Vilket djävla skämt, 10.gif\ fattar inte svenskaran att man är 100% blåsta.

 

Se till att åtminstone 50% och inte 0.4% går till att ta fram nya uthålliga enerigalternativ om man är det allra minsta intresserade av miljön.

 

Om vi nu skulle använda 50% till att ta fram nya energialternativ då skulle jag vilja veta hur det blir med våra barns skolgång, kommer det finnas några sjukhus kvar och hur blir det med andra samhällsfunktioner? 

 

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev att man skulle använda 50% av ENERGISKATTEN inte 0.4% procent som man gör nu för att ta fram uthålliga energialternativ.

 

För att dra runt skolor och sjukhus ska självklart inkomstskatt användas.

 

Om energiskatterna ska användas för skola och vård blir det ju helsnett, då blir vi ju tvingade att skita ned miljön maximalt för att kunna skicka barnen till skolan !!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst hade det väl varit bra om man kunde använda 50% av energiskatten till detta men i mina öron låter det helt orealistiskt. Vi lever trots allt i ett samhälle där vissa saker beskattas för att finansiera andra delar som bara kostar. Med det tänkandet borde 50% av alkoholskatten gå till rehablitering av alkolister? Tobaksskatt, enerigskatter och alkolskatter är en guldgruva för staten, dessa kan höjas när som helst utan någon större folkstorm då staten behöver få in mer pengar. Däremot att höja inkomstskatten är inte lika lätt eftersom då uppstår en diskussion om vem som gynnas och vem som missgynnas av en sådan höjning, denna skatt kan man inte påverka själv.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet i sverige är att vi svenskar är för tama och inte säger ifrån.
Skulle SAMTLIGA bilägare ställa sig upp och säga att nu räcker det och sen stå för det och skita i att handla bensin i 2 veckor skulle staten förlora så mycket pengar och vakna, men så länge vi är som vi är så leker staten med våra surt förtjänade slantar och flyttar runt utgifterna så det ser bättre ut.
 
Gnäll inte på staten, gnäll på varandra för det är VI som gör skillnad inte staten!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...