trewq 591 Postad 10 Juli , 2007 Sonen som har en Selco med B18 har problem med att 2 stift blir oljiga, motorn bluddrar efter en timmes körning, framförallt på lägre varv. Och så drar den olja. Jag gissar på glappa ventilstyrningar, möjligen kolvringar. Finns det ventiltätningar att sätta under ventilfjädrarna t.ex.? Någon som kan det här som har en bättre idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Juli , 2007 b20 tätningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 10 Juli , 2007 Jag rekommenderar ett kompressionsprov. Det ger upplysning om statusen på motorn och om det är någon skillnad i de olika cylindrarna. Visst är ditt resonemang rätt med otäta tätningsringar på ventilskaften, men kompressionsprovet säger mer och är enklare att utföra, ut med stiften, full gas, sätt i mätaren o kör runt med startmotorn, upprepa på alla cylindrarna. Trycket ska vara samma på alla cylindrarna, ca 10 kg/cm² beroende på sot och slitage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Juli , 2007 orkar du inte renovera så går tätningr lätt sätta dit utan att toppen tas bort du byter samtliga på 30-40 minuter verktyg ett stift med luftnippel påsvetsat en bandjärnsbit liknade en stämgafel och en skruv med mutta som passar till bulthålen för att skruva fast ventilkåpan, dessa saker kan du nog låna hos någon gamal bilmeck som skruvat volvo eller enkelt göra själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Juli , 2007 glömde föresten en annan enklare lösning, hade för några år sen en sierra med kassa tätninger fick borsta stift en gång i veckan när den slutade tända, annonserade ut den som billig skrotbil köpare ville absolut åka ett tag, i med tjockre olja och 2 burkar stp, den gick perfekt utan någon rök och såg bilen dagligen i några år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 11 Juli , 2007 Har även jag erfarenhet av liknande trubbel på en Ford Sierra, brorsans vinterbil. Rök, drog olja, oljade stiften osv. Köpte olja av märket Serva (billig och kolsvart redan som ny:)) men döm om min förvåning om inte problemen löste sig både med det ena och det andra... Kanske inte är en långvarig lösning men kanske kan duga för stunden (sommaren). Sen skadar det ju aldrig att ta ett kompprov... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser