Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Ryds_500HT

Går inte på alla cylindrar??? Hjälp!

Rekommendera Poster

Det är så här att jag har en Yamaha 50hk -90 3-cylindrig. När jag tog upp båten för 2 år sedan så gick inte motorn alls bra. Struntade i det just då. Efter det har den stått på land utomhus. Både motor båt. Nu när jag skulle ha igång den i sommar så var det ett par saker som inte stämde.

 

1: Sprutade bensin från ena förgasaren.

2: Ojämn gång

 

Så jag köpte 3st nya tändstift för att vara på den säkra sidan. Och ja, jag köpte rätt stift.

Bytte även växelhusolja för att vara på den säkra sidan. Jag plockade isär alla förgasare & blåste rent alla kanaler med tryckluft.

Tog isär den automatisk el-choken som sitter på den understa förgasaren. Märkte där att membranet var belagt med ett skikt skit. Beställde ett nytt och vips så får man motorn att ryta till lite mer än sist. Och att det inte längre läcker någon bensin ifrån förgasarna.

 

Men Motorn går inte på alla cylindrar märker jag. Har testat att ställa stiftens gnist-avstånd i flera lägen.

Vad kan man kolla efter för något och vad kan felet vara?? Kom med era funderingar om vad det kan vara......

 

Den dör även på tomgång att det låter som att den tar luft någonstans ifrån, men har för mig att det kan låta så när en motor inte går på alla cylindrar....

 

Senast ändrad av Ryds_500HT | 10 juli 2007 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspolen, kabeln eller anslutningen till spolen, är väl de fel jag i första hand tänker på. Alternativet är att kolven har skurit eller reedventilen inte funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar om du får gnista på stiftet. Men skruva ut det först, sätt på tändkabeln, anslut en eltråd till gängorna och till motorns gods och kör med startmotorn så ser du....

 

Senast ändrad av HenrikGbg | 10 juli 2007 | 22:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag har hört att om man skruvar ur stiftet och sätter det emot blocket och försöker starta så kan man förstöra motorn. Stämmer inte det eller ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det stämmer inte. Det där är ett standardsätt att kolla gnistan.

 

Däremot, om man håller fingrarna på fel ställen (nere vid gnistan) kan man få tändspänningen (10 000 V) på sig vilket känns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

o, du har rätt, delvis, men det var därför jag skrev att du skulle ansluta en kabel mellan tändstiftets gängor och godsets minus så att det skulle bli en sluten strömkrets. Leta fram en punkt som du kan fästa kabeln i, vanligen en bultskalle eller under en mutter där det inte finns färg som isolerar, då vet du att det är rätt anslutet.

Om man inte gör så, så kan inte spänningen hitta rätt utan ger överslag mellan tändspolens lindningar istället, och då mister du en stor del av spolens effekt.

Har du försökt få fram gnista på detta viset, och i så fall med vilket resultat?

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag hade liknande problem på min förra Johnson 75-hästars från 1984. Använde nån sorts mätgrej från biltema som man anslöt mellan kabel och tändstift och där det lysta om man hade gnista. Fungerade för mig och kostade inte mer än 90 spänn...

 

Mina symptom. Motorn dog på tomgång när den var kall, gick bara på en eller två cylindrar när den var kall och sedan när den blev varm gick den utan problem. Felet var elboxen eller powerpack eller vad den lilla svarta klumpen nu heter. Köpte en ny för runt 2000 spänn och sedan gick motorn utan minsta krångel.

 

Känner du någon med likadan motor kan du ju kolla om du får låna dennes eller fråga hos någon gammal meck så kanske du får låna en och testa innan du lägger pengar på en ny.

 

LYCKA TILL!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick in på biltema och kollade. Tändningsprovare hette det som jag använde mig av. Kostar 29,90 och har artikelnummer: 15-142.

 

post-16855-1394235144,1575_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan, men tyvärr visar den bara om det är spänning, men inte hur mycket. Jag hade en tändspole som jag provade med en sån, men trots att lampan blinkade så gav inte spolen så mycket spänning så det räckte till gnista på stiftet, så lita inte för mycket på den sortens testutrustning.

Det behövs en tändspänningsprovare som kan uppge hur många tusen volt som levereras från spolen, men då blir det en hel del fler pengar som ska till.

en spole till en bilmotot lämnar ca 18000 volt, men till båtmotorer är det stora variationer, så kolla verkstadshandboken om du vill veta korrekta värdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kollat tändspolarna. Dom fungerar som dom ska. Men fortfarande så går den illa.... :(  funderar på att sälja båt motor (Höga Rodd 465 -03)i det skicket som den är i nu. Orkar inte hålla på mer. Har en annan båt som jag använder så länge. Det vill säga Ryds 500ht m 60hk johnsson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vet du vilken cylinder som ej går ?

Vet du ej det så kan du prova att lossa 1 tändkabel i taget under drift med hjälp av en jordad tång (så du ej får stötar).

Den kabel du tar bort som ej påverkar motorns varv/gång är den vars cylinder som ej går ok.

 

Jag skulle kolla hur stiften ser ut efter körning av motorn, de skall vara lite gråaktiga, ej svarta eller vita eller blöta.

Är stiftet på den cylinder som ej går ok blött så får den ju troligen soppa som den skall, men tänder ej ok eller har cyl dåligt komp.

Är det svart går motorn för fett och sotar.

 

Nästa grej är att kolla kompressionen i den cylindern med hjälp av en kompressionsmätare, och sedan kolla de andra cylindrarna med för att jämföra värdena.

 

Är värdet (trycket) mycket lägre i den cylindern än de andra så har du något fel där, topplockspackning-kolvringar(-ventiler om det är 4-takt).

 

Annars är det troligen tändningsfel (brytare-avstånd, tändkablar, kondensator, rotor-bränd?, fördelarlock-kontaktorer, tändspole, eller om det är så att det är brytarlöst tändsystem - jag vet ej)

 

Hoppas det löser sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på min gamla motor funkade bara 3-cyl va gnista på stiftet gjorde komptest o gav inget nästan sen nästa gång ja tog ut stiftet hade kolven gått för långt o tryckt in bågen på stiftet de va felet på min, sen ska man inte köra på 3-cyl tex om man har 4 o ena e trasigt då mår inte motorn bra..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör inte med den alls. Har bara haft den vid bryggan nu en längre period. Alla stiften ser likadana ut när man haft igång motorn. Inget som skiljer dom åt. torra/blöta osv.....

 

Testade att starta motorn med ena stiftet i handen, fick en skön stöt, ha ha!! 

Kommit fram till att det är den 3e understa cylindern som inte går som den ska. Motorn är en 2-taktare. Vad kostar en tändspole egentligen? Köpte en tändspole till en Johnsson 60hk & då kostade den 300:- , tänkte om det är lika billigt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kommer de bensin till den kolven?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar om du får gnista på stiftet. Men skruva ut det först, sätt på tändkabeln, anslut en eltråd till gängorna och till motorns gods och kör med startmotorn så ser du  har du då gnista häll en kapsyl bensin direkt i cylindern går den då runt så borde den starta lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var vi nere & mätte tändspolarna. Alla fungerade kanon. Men upptäckte att motorn bara fungerar på den översta cylindern. För när vi drog ur dom 2 understa tändhattarna så blev det ingen skillnad. Men så for at den 1a = översta drogs ur så startade den inte alls...Så kanske är något med bränslesystemet ??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...