arkivdykarn_lw 1 Postad 10 Juli , 2007 Som tur ä är undertecknad livrädd för prickade farleder, men ibland är man ju tvungen sälla sig till strömmen. Något ja gjorde härom veckan i Kejsarens domäner, och det höll på att sluta med en skörad rigg!(troligen för att skutan var helt torr på konfonium att skåla för kejsaren med!). Ja kom väster ifrån/Äspholm å skulle till Arkösund å bunkra. Strax efter Kejsaren föll ja av, och i den labra sydvinden borde ja få ett fint genakerben ända fram. Till saken hör att farleden var rikt trafikerad av både seglare å motoriserade flytetyg. Strax efter ja fått upp blåsan, kom en jäkla körare, å i stundens brådska släppte ja på nedre uthalet istället för på skotet, vilket fick till följd genakern fyllde ännu bättre och for till väders som en drakvinge, å snipan accelererade som alldrig förr! När ja till slut fick ner trasan -i sjön så klart! - å fick tid att se mig omkring stod det klart att ja hade en flytande publik på minst 10 båtar!! Av deras miner att dömma var det nog första gången -å troligen den sista - de såg en 100-årig öppen snipa löpa amok* med en signalröd 15qvm perfekt stående genaker 10 meter uppe i luften! Spak av skenandet, vek ja genast av från farleden å gav mig i sakta mak in bland skravlet med endast focken satt, och kom utan vidare malörer fram till handelsbodsbryggan. *var säkert uppe i hennes maxfart runt 7 knop. Bild: Här är blåsan satt som den ska och allt under kontroll, men då fanns givetvis ingen publik! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 10 Juli , 2007 Välkommen till klubben.För vem har inte gjort liknande tjusiga uppvisningar någon gång under ens seglande bana. Å DÅ finns det alltid publik.En gång såg jag en A35, som en skärgårdskrysare , som en synål med hög rigg. Han, ensamseglande äldre herre, försökte fiska/tråla med spinacker mitt i hålet strax öster om Stendörren. Hjälpte honom att bärga det hela och sedan blev vi vänner. Orsaken var en j...ns motorbåt, (nu är vi där igen....) som prejade honom och drog luften ur blåsan och han släppte fel lina. Ack så vanligt. Fast du, blanda inte ihop den där skrocken med Kejsaren och det som hände. Han är mänsklig så om man inte har nått starkt att offra av så går det bra att bara buga och hälsa artigt. Segla välHälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 11 Juli , 2007 Ja, ja brukar göra honör om ja inte har nåt fuktigt att erbjuda. Idag åter till skärgårn & senare i denna månad en kombinerad strövtågstur å bogsering av en snurrebår(Crecent 43 utan motor)till Valdemarsviken. Ge Er gärna till känna om Ni känner igen skutan, vilket är lätt, kännetecken: inverterat genomskinligt kevlar-sprisegel med wishbonebom/vindsurfbom, barkad/rödbrun fock med 3 runda fönster, gräddvit/gul genuafock, signalröd genaker, smack/förlig rödbrunt optimistjolle-segel. Go sommarsegling! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 16 Juli , 2007 Trevlig sak du seglar med. Minns mina mycket tidiga upptäcktsresor i Mälaren med en Snipe. Då var det tält som gällde Det finns en intressant båt på Visingsö.Maria av Röcklinge Liknar din lite grann. Bilden gör att jag kommer säkert att känna igen dig om jag får syn på dig. Då skall jag hälsa ordentligt. Skall ner till Arkösund islutet på 1:a veckan i aug. kanske vi sesHälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 25 Juli , 2007 Låter trevligt. När ja är där brukar ja ligga vid handlarns brygga, innanför gästbryggorna & har en bålgeting/-gulröd strutflöjel i masttoppen. Väl mött! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 26 Juli , 2007 Unvik farleder - i Finland! Åkte mellan Wasa och Jakobstad i sommar - huvaligen. Det var lite sjö och en hel del stänk på rutorna så sikten var lite nedsatt. Vi höll på att att gå in i flera fiskenät. De bästa fiskevattnen är tydligen i farleder där. :-) Tror att de flesta var ytnät och inte bottennät - eller va det nu heter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 27 Juli , 2007 Snipe är en stabil å trevlig 2-personsjolle med vackra klassiska linjer, ritad 1931 av amerikanen William Crosby. Ett typiskt signum är den högt uppdragna bommen. Undertecknad sover under en snipestor i bomull sydd av Gordons segelmakeri Stockholm 1960 (se bild). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 27 Juli , 2007 Bild: SNIPE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser