Stockiz 1 Postad 10 Juli , 2007 Ratten på min Ryds(478GT)står på kl 16 när jag kör rakt. Är det bara att lossa centrummuttern under märket/skyddet på ratten och ställa den rätt? Lite irriterande att lägga huvudet på sne varje gång man ska kolla på mätarna //Stockiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juli , 2007 Brukar tyvärr inte vara så enkelt. Kan sluta med att du får öppna styrväxeln som ratten sitter monterad mot så att du kan justera där inne. Inget jag rekommenderar m h till de varningstexter som brukar sitta utanpå styrväxeln. Hade liknande problem på min båt men jag bytte till en 6 ekrad ratt istället så ser man inte att nåt står snett vad gäller rattens symetri. Se bild. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 10 Juli , 2007 Anade att de inte skulle va så lätt,för då hade den väl varit i rätt läge från början. Får väl lära mej att leva med det,fast irriterande är det....... //Stockiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bejoh 0 Postad 10 Juli , 2007 Prova att lossa ratten. På min båt sitter det en Teleflex-styrning. Ratten är tvådelad med ett nav med ca 20 splines och motsvarande på ratten. Jag kan ställa ratten i det närmaste exakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 10 Juli , 2007 Är det en utombordsmotor du har så kanske det går att justera där??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 10 Juli , 2007 Jo de är en utombordare,Mercury 04 4-takt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 10 Juli , 2007 Har du inte en gängad stång där som styr motorn, justera då på den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bejoh 0 Postad 10 Juli , 2007 Jag rekommenderar starkt att lossa ratten. 27mm hylsa, skruva loss, ryck till i ratten, kolla! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 10 Juli , 2007 Ok Ska försöka släppa på den lite försiktigt Man har en tendens att misslyckas med såna där uppdrag.... //Stockiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bejoh 0 Postad 10 Juli , 2007 Ratten kan sitta lite trögt på axeln och det finns en liten kil i ett spår på axeln. Det brukar finnas två spår i navet, om det inte är en delad ratt, då kanske det andra spåret stämmer för dig. Jag har bara skruvat på Teleflex men jag tror att det sitter en sån i din båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 11 Juli , 2007 Hm... Fick detta svar från Ryds nu: För att justera in ratten får man lossa styrkabeln i styrhuset och vrida lite på ratten och på nytt föra in kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 Juli , 2007 Jag har en Ryds 478 GT av 2005 års modell (ratt med 3 ekrar, 120 grader mellan alla tre) och hade från början liknande problem. Men det gick bra att lossa muttern som håller ratten med en vanlig skiftnyckel och vrida ratten så att en av ekrarna pekar rakt upp när motorn är rakt bakåt. 2007 års modell på Ryds hemsida http://www.ryds.se/2007_-_Modell_Utom.aspx?pageid=310 har en annan typ av ratt, gissar att det kanske är en sådan du har? Fast lite glapp är det i min styrningen. Och beroende på vind, vågor och last så går båten lite olika --- därmed är det svårt att hittta exakt rätt läge? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 16 Juli , 2007 Jo de är en sån som länken visar. Det sitter en sprint som man lossar och för in i ett annat hål när man tar bort wire`n Tog bort wire`n och ställde ratten rätt,men sen fick jag vrida ett kvarts varv innan den kuggai så det funka inget vidare Dock va jag lite stressad och ensam,så jag får ta med mej grabben och göra ett nytt försök men först en veckas arbete,suck......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Juli , 2007 Annars borde återförsäljaren åtgärda felet gratis, särskilt om ratten satt snett från början. Även om ratten hamnat snett efter några månader, så om din båt är av 2007 års modell, då borde väl denna typ av fel täckas av garantin? Fast om ratten kan hamna snett så är det förstås bra att själv lära sig hur man gör för att flytta den rätt. Säger Ryds att det ska gå genom att lossa wiren så får man väl lita på att det stämmer... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser