Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
fberg

princess riviera 286

Rekommendera Poster

Undrar om det är nån som har nån erfarenhet av princess riviera 286. Funderar att köpa en sån. Är det ett dumt köp eller börjar dom har gjort sitt. Finns ju aqvador och lite fler modeller. Har en yamarin 64 dc nu vill ha en större bo båt. Drar dom mycket såna frågor har jag. Verkar vara en fin båt. Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag måste säga att dom är riktigt snygga enl mig. Jag och min familj på 2 barn och min fru letade under 2 år efter den perfekta. Vi hittade ett antal fina och ett antal riktigt usla.

dom fina blev för dyra och dom usla blev för mycket jobb med. Vi började därmed vidga våra vyer för även windy 9900 som vi hittade ett par ok.

Det var då vi hittade pärlan på svinninge den har det fina utrymme ute som windy har och större innuti än princessen. den har finare inredning och bättre utrymmen. Kika på Lasall 31,34 byggda i sverige.

princessen har lite taffliga material val inne och väldigt plastig ute. dock går den väldigt bra i vattnet. Den sitter på rumpan en stund innan den planar ut vilket gör den stora båten lite läskig.

soffan bak i princessen är dock ljuvlig med sitt stora inbjudande utrymme och mid kabinen är också grymmt fin. Den fina brädden på båten gör att den känns väldigt stor  och inte som en 28 fotare.

Min kompis har en princess 286 så därför har jag hyfsat bra koll på dom. han kollar efter en lasall idag då han också kommit till insikt:-)

princess är dock ett etb märke så jag antar att den är mer lättsåld vid en ev försäljning.

det är mina erfarenheter men smaken e som baken lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har nu haft min Princess 286 i ett år o är supernöjd. Den uppfyller alla mina högt ställda förväntningar. Utrymmena är, som sagts tidigare, fantastiska för storleken. Man sitter lätt 6-8 pers utan att det blir trångt i sittbrunnen. Båten går fantastiskt bra i all typ av sjö, även i riktigt grov sjö. Jag har hört sägas att på 90 talet utnämndes skrovet till världens bästa i sin klass. Vet ej om detta stämmer, men vill gärna tro det.smiley-smile.gif\ Min egna båt är bestyckad med en Volvo Penta D6 och jag har inga problem att få henne i plan. Bränsle förbrukningen ligger på 1,7-1,9 liter/dist. i 23-25 knop. Under 9 knop drar hon 7-12 liter/timme. Jag tror att med dubbla dieslar drar hon ca 2-2,2 lit/dist. i plan. På varvet där hon ligger idag påstår personalen att dessa båtar är väldigt välbyggda med tjockt laminat o gelcoat, färre problem än för många andra modeller. 

Som med alla båtar gäller det att hitta ett välskött o väl utrustat ex. Gärna med papper på service etc. Kolla på diesel då jag vet att bensinarna dra rejält med soppa. När man ligger ute med båten förstår man att modellen har ett gått renomè, många, även seglare, kommer fram och vill titta o fråga. Jag rekommenderar starkt denna båt. Börja med en provkörning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollar på många modeller nu när jag är i båtbytartankar.

Har kollat lite närmare på 286:an och måste instämma med dom andra inläggena. Dom jag kollat in kommer från tidigt -90 tal, med diesel och med bensin. Diesel är att föredra.

Som du nämner finns en hel del att vraka och välja på, ex Aqvador.

Ändock har jag valt bort 286:an och kollar vidare då jag vill ha ett enkelt insteg i båten från badbryggan utan att behöva klättra in i båten.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...