Axxet 0 Postad 9 Juli , 2007 Hej, har båt i vänern med hemmahamn Karlstad. Båten är en dc på knappt 7 meter med en 4,3 liters sexa (bensin), nu till min fundering, har tänkt att åka ut lite längre, ner till Ekens skärgård (har hört så mycket positivt) som ligger på andra sidan av Värmlandssjön, det blir en bra bit på öppet inlandshav så jag känner mig tveksam med tanke på vår båtstorlek. Är det någon som kan dela med sig av tidigare erfarenheter med liknande båt? Har hört att vänern snabbt kan ändra karaktär... Mvh Thomas, Karlstad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 10 Juli , 2007 Hej, jag skulle följa Värmlandsnäs söderut, gå genom Lurö skärgård och över mot Kållandsö. Skulle nog också helst undvika ostlig vind... Ska annars inte vara några problem med en 7m båt, du kommer långt på en timmes färd i 25-30 knop vid fint väder. Planera resan på sjökort, kolla efter eventuella naturhamnar och lyssna dagligen av sjörapporterna. Naturligtvis ska du se dig omkring, Vänern är stor och fylld med sevärdiga platser... Senast ändrad av Knoparn | 10 juli 2007 | 08:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juli , 2007 Hej, som föregående sa. Med din fina 7 meters Uttern kommer det att gå fint. Men det är rätt att Vänern kan ändra karaktär snabbt och vågorna har en lite brantare karaktär än man kanske kan vänta sig. Har snurrat runt på Vänern en del år både i mindre båt och nu i aningens större (Yamarin 5820/58BR) båt, 5,7 meter. En gång var jag ute på vänern och på hemresan blåste det upp. Stod på lite trots det så bensintanken lossnade, men det visade sig sen beror på slarv från fabrik (fiaxades på garantin). Kollade på ett test av D68 i Vi Båtägare nr 4 2004 och din båt fick idel lovord för sina fina sjöegenskaper även i lite grövre sjö. Men de klagade på fenderfestena i fören som skymmer sikten (kanske Uttern ändrat på sen dess). Mest ekonomisk fart vid ca 23-25 knop, ca 1,5 liter per sjömil och behaglig ljudnivå om ca 77 decibel vid den farten. Jobbigaste måste väl vara att pyssla med kapellet kan jag tänka mig. Det är ju ett jättestort kapell och två kapellstrumpor att linda in kapellhalvorna i. VHF i båten när man skall längre ut på Vänern är ju bra förstås men har man ingen VHF får man använda mobilen så långt det går och lämna färdplan innan så folk på land vet var man är och beräknas fram (då man får kontakta den man meddelat färdplanen så den personen vet att man kom fram). Kolla på vädret innan man drar iväg måste man göra förstås, och hålla sig uppdaterad allteftersom resan fortskrider Sen finns det ju fina böcker om Vänern man kan läsa för att få ut mer av en resa runt på Vänern. Vänerhavet är en bok. Finns även en annan bok om alla fyrar (som jag aldrig fick tag i för den blev slutsåld). http://www.sxk.se/kretsar/van/lasmerom/Litteratur_Vanern.html Kolla även på Vänerlotsen med en massa waypoints och farledsbeskrivningar. http://www.sxk.se/kretsar/van/lasmerom/Lotsinfo.htm Jag brukar ha med Seglarhamnar i Vänern i båten för där står beskrivet en massa fina naturhamnar osv som kan vara kul att besöka. /Bo Senast ändrad av bossee | 10 juli 2007 | 11:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rallisaari 0 Postad 3 Augusti , 2007 Det bör inte vara några bekymmer med en sån står båt som din. Jag har funderat på att korsa vänern själv med min 3,55m och 80 kilograms båt. bör bara ta 2 h. Har än så länge bara varit halvvägs ute Allt går...vikingarna rodde väl över atlanten har jag hört... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Augusti , 2007 Så länge det är plattvatten går det nog fint med din lilla Flygfisken men börjar Vänern visas sig från sin blåsigare sida skulle inte jag vilja vara ute i en så liten båt mitt på Vänern, det är en sak som är säker. Kan ju bli riktigt stygga vågor ju. Man får vara bergisbombis på bra väder under tiden man skall över i så fall. /Bo Senast ändrad av bossee | 03 augusti 2007 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hillis66 0 Postad 3 Augusti , 2007 Som Bossee säger så kommer det gå bra förutsatt du kollar väder & vind. Din båt båt tål mycket förutsatt du förstår vad den förmår och att du har sjövett... Testa gränserna i lugn o ro så får du bättre självförtroende och hanterar ev svårighteter på ett sjömannamässigt vis. Lycka till! /Jh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rallisaari 0 Postad 4 Augusti , 2007 JO,varit ute på öppet hav i kuling med den, vet hur båten liten egentligen är...tror den pallar Vänern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Augusti , 2007 Axxet, Jag har nu åkte en hyfsad tur över Värmlandssjön. Jag började resan kl 09 idag (tisd 7 aug) och var hemma ca 12 timmar senare. Det blev totalt 110 nautiska mil resan idag. Jag åkte med min 5,7 meters båt (Yamarin 5820/58BR) med 115 hk 4-takt. Tre vuxna, ett barn och en hundvalp. Jag starta i Karlstad, åkte ut vid Skoghall, och sen valde vi raka vägen över till Staviks fyr en bit norrut på Värmlandsnäs, sen vidare söderut längs östsidan av Värmlandsnäs. Det blåste ca 5 m/s (från SO) så det blev lite sidvind över till Värmlandsnäs och färden blev lite skumpig. Kan ju beskriva resten av resan också: Vid södra änden av Värmlandsnäs tog jag in vid St. Klubben och farleden söderut och vidare ner mot Spiken där det blev lite mat och bensin (sedelautomat!). Nu var klockan ca 12. Sen åkte vi in till Läckö slott en sväng och kollade lite samt ett dopp i sjön då solen stekte på ganska mycket. Nu var klockan 14. Därefter bar det vidare österut och in på farleden vid Island och vidare mot Mariestad för lite vandring i stadens äldre delar och lite käk. Klockan hann bli ca 17 innan vi drog därifrån. Nu forsatte vi vidare norrut mot Sjötorp där det blev en paus att sträcka på benen med en lite promenix och sen ta en kall öl. Klockan är nu 19. Från Sjötorp siktade vi in oss mot Söökojans fyr öster om Hammarö/Säterholmarna som vi nådde fram till ca 21. Såg bara en enda båt vid överfärden, en trollingbåt. Så åkte vi vidare in mot Norra delen av Rävön där det blev liten fikapaus i kvällningen. Klockan var nu 21.30. Fick slå på lanternorna. Sen var det sista biten hem till bryggan och kl 22 var båten förtöjd. Allt hade gått bra och det blev en underbart fin dag även om det var lite blåsigt första halvan av resan. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 augusti 2007 | 11:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser