jungfrun 0 Postad 9 Juli , 2007 När plånboken inte är så stot så blir det gammal liten båt och gammal motor = inget bateri i den lilla båten (420 lång) Motorn är en gammal yamaha från -87 som man startar med snöre. PLanen är att göra ett hål i plånboken och köpa en Garmin 520S men det krävs ju ström till den. Fråga skall jag ha ett batteri som jag tar hem o laddar varje gång. Eller går det att tricksa till det och ladda via motorn?? Det finns egentligen ingen plats för ett batteri... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 9 Juli , 2007 En enkel lösning skulle vara en litet bärbart batteri i form av en väska. Köpte en sådan på Lidel för en tid sedan, med laddare och uttag för både det ena och detta andra, pric ca200:- Borde räcka om det inte är allt för långa resor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jungfrun 0 Postad 9 Juli , 2007 Hur litet var de, hur många amper timmar? Jag är inte så haj på el branchen... Men är ett vanligt batteri ca 60 amper timmar? Drar en Gps ocxh ekolod ca 3 amp i timmen? = ca 20 timmar? Ett sådant där gulligt skulle nog bli perfect. Var det 12 volt? Man lär sig mycket av att allt är trasigt o fel på gammla grejer...!!!??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Juli , 2007 Om du talar om vilken modell och hk du har på din 87:a Yamaha så går det nog att luska ut om du kan få laddning från motorn eller inte alternativt vad du behöver komplettera med på motorn för att få det (kan finnas laddningstillsatser att montera). Leta rätt på din årgång och modell här så skall det nog gå att luska ut: http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx När du hittat din motor så leta efter electric parts, optional parts och liknande och kolla igenom bilderna och tillhörande stycklista. /Bo Senast ändrad av bossee | 09 juli 2007 | 23:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 9 Juli , 2007 Att försöka ordna så att motorn laddar batteriet är ju förstås bäst.. men om inte det går så kan ju ett motorcykelbatteri vara en idé också. De små och behändiga då de inte väger så mycket. Har en kompis som kör med ett sånt och han är nöjd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 9 Juli , 2007 Kolla bruksanvisningen på den manick du tänker köpa. Där står antingen hur många ampere eller watt den drar. Står det watt så räknar man ut ampere genom att dividera med 12. Dvs en manick som drar 15 watt drar 15 W / 12 V = 1,25 A Sedan tänker du rätt: ett normalt bilbateri på 60 Ah räcker 60 / 1,25 = 48timmar med 1,25 A vilket motsvarar 15 Watt. Men är lite tungt att släpa på. Räkna ut hur mycket Ah du behöver och köp batteri sedan. Finns små lätta motorcykelbatterier som kan räcka för en tur. Ett batteri har ingen botten. Det ger ström hela vägen ner till 0 V. Men mår inte bra alls om spänningen går under 10.5 V. Man bör stoppa redan vid 11 V. En enstaka s k djupurladdning är inte hela världen om man laddar upp det på en gång. Men många djupurladdningar gör att batteriet tappar kapacitet och tar slut mycket fortare efter ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 Juli , 2007 läste lite på dina andra trådar, och vill du göra ett 7 gånger mindre hål i plånboken och ändå vill hitta grunden och inte åker med den lilla båten långt bort i okända trakter, då kunde ett vanligt garmin 140 för ca 1500:- räcka och med vanlig sv skärm mm så drar nog detta lod mindre ström och de 7000-8000:- du spar kan du åka mer båt för. Senast ändrad av nikitalord | 10 juli 2007 | 07:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nalle69 0 Postad 11 Juli , 2007 Jag fick med ett enkelt ekolod när jag köpte min båt. Förra ägaren drev ekolodet med ett litet 12v slutet bly/syra batteri på 6Ah (typ moped/mc batteri). Batteriet fick jag med på köpet, men ingen laddare. Kikade runt lite på laddare på nätet och tyckte dem verkar så himla dyra. Laddare som laddar så små batterier kostar några hundra... går ju inte med 6/8Ampere billaddare vilket jag redan har en. Men så var jag en sväng till Biltema.. OCH, se där. Hittade en liten enkel laddare för 80kr Ställbar för både 6 och 12v laddning och med 500mA laddström.. ingen risk å bränna batteriet där inte . Kika på Biltema.se: Artikel nr. 37-707 (MC laddare 6/12v) Enligt han jag köpte båten av, klarade han ungefär tre dagsturer på en laddning med det batteriet. Har inte hunnit testa själv ännu, men batteriet är nu i alla fall fulladdat... bara vänta på bra väder så jag kan åka ut o leka med båt och ekolod. Någon typ av liknande batteri går kanske att använda även i ditt fall... Fast man får ju kolla först hur mycket GPSen drar. Sökte själv lite info, eftersom jag också har funderingar på GPS/Plotter i båten. Men inte ens på Garmins hemsida finner jag uppgifter om hur många Ah/watt plottern drar. Är själv väldigt intresserad av GPSMAP 420s. Är nog bra mycket bättre ekold i den, än den jag redan har. *s* ------------------------------------------------------------------- Ytterligare en EDIT *s* Hittade nu (på Garmins hemsida) Nedladdningsbara manual till deras produkter (.pdf fil). På sidan 53 i manualen står faktiskt förbrukningen, vilken är angiven till 15W max vid 13.8 volt... vilket enligt beräkningar jag lärt mig här på forumet (är helt novis på el) skulle bli en förbrukning på 1.1Ah (avrundat uppåt). Det kan ju va en fingervisning på hur stort batteri som behövs för att klara en dagstur per laddning t ex. Framgår dock inte hurvida detta är räknat MED eller UTAN ekolodet igång... Men jag antar att det är med allt igång, eftersom det står 15W max !? Vill du bläddra i manualen själv: Klicka här (4.67MB .pdf) Senast ändrad av Nalle69 | 11 juli 2007 | 23:45 Senast ändrad av Nalle69 | 11 juli 2007 | 23:52 Senast ändrad av Nalle69 | 12 juli 2007 | 02:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser