Skobedo 0 Postad 9 Juli , 2007 Jag har nyss köpt en båt med en Suzuki DT16 -81 2-taktsmotor. Idag var jag ute och körde och det gick bra i början. Senare så dog motorn när jag saktade ner. Den startade igen på fullgas men jag kunde ej köra den på tomgång eller lägga i växel för då dog den. Sedan skruvade jag på en skruv på vänster sida på förgasaren och efter det så gick den bra på tomgång. Då är frågan vad det var för skruv? Skruvade in den ca 1-2 varv. Är det luft, bränsle eller tomgångsskruv? Nån som har en manual till motorn? Är lite orolig om det är bränsleskruven så den får för lite bränsle och kanske nyper. Fast motorn gick bättre efteråt än tidigare tyckte jag. Kan den åka ut genom vibrationer? Chokeknappen hade nämligen skruvats ut så den fick jag skruva in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Juli , 2007 Du kan kliva in på Brownspoints hemsida och kolla på sprängskisser på din DT16 och se vilken skruv du varit och ändrat på: http://store.brownspoint.com/dt16.asp Fig 4, B-7 har du förgasaren och stycklista. Om det är skruv nr 5 (med fjäder nr 6) du skruvat på så är det luftskruven. Användarmanual kan du kanske köpa hos t ex Marinshopen eller nån annan Suzuki återförsäljare. Kan ev beställas hos Brownspoint om man inte har så brådis (fast man kan få med airmail rätt snabbt om man vill betala detta). Finns även verkstadshandbok (Service manual) att köpa: http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=99500-96002 Finns också Clymer Suzuki Outboard Shop Manual men den täcker bara 1985-1991 för Suzuki 2-takt. /Bo Senast ändrad av bossee | 09 juli 2007 | 20:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skobedo 0 Postad 9 Juli , 2007 Tack för ett snabbt svar! Japp det är skruv nr6 jag skruvade in och då gick den bättre. Hur ska jag finjustera den? Vad kan hända om den får för mycket eller för lite luft? En fråga till. Ska det sitta luftfilter på en båtmotor? Det sitter inget i kåpan framför förgasaren och ser ej heller i sprängskissen att det ska vara ett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Juli , 2007 Hur ska jag finjustera den? Vad kan hända om den får för mycket eller för lite luft? Brukar vara 1 1/4 - 1 3/4 varv ut från helt inskruvat läge (på alla förgasarna men du har väl bara en förgasare att hålla reda på trots att din motor är 2-cylindrig?). Du kan ha 1 1/2 som utgångsläge och sen försöka gaffla dig in med 1/8 varvs ändring i taget mellan provkörningarna till du tycker motorn går bra och svarar bra på gasen när du kör i vattnet på alla varvtal. Är nog bara en tids- tålamodsfråga. Justera, prova, justera, prova osv tills du är nöjd. En fråga till. Ska det sitta luftfilter på en båtmotor? Det sitter inget i kåpan framför förgasaren och ser ej heller i sprängskissen att det ska vara ett? Näe det finns inga luftfilter på utombordare (dammar inte mycket på sjön som bekant...). Det kan sitta framför insuget en kåpa som är till för att dämpa insugsljudet lite. Det är Fig 3 B-6 nr 15 Cover, silencer och innerdelen nr 13 Case, silencer i din sprängskisss. Det fanns en sån kåpa också på min Suzuki DT65 oickså jag hade förr (men inget luftfilter). Tips: tänk på att impellern (vattenpumps-skovelhjlet) inte håller i all evighet. Byt den nån gång kanske i vinter om dess status är okänd så vet du vad du kör omkring med. Den är av gummi och slits/åldras. Man brukar byta (lite beroende på hur du använder motorn) vart 2-3-4 kanske 5 år (fast de kan hålla längre, det är mer i förebyggande syfte man byter så man inte blir sittande där ute på sjön med trasig impeller när vingarna på skovelkhjulet tackat för sig). /Bo Senast ändrad av bossee | 09 juli 2007 | 21:59 Senast ändrad av bossee | 09 juli 2007 | 22:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser