pastaman 0 Postad 22 Mars , 2004 Jag har köpt en Volvo Penta 700 utombordare i höstas och har under vintern försökt renovera upp den efter bästa förmåga. Således har jag stött på ett par saker som jag undrar: 1. Vad är det för pryl som sitter precis bredvid första tändstiftet på motorblocket och som är märkt ”sensor”. Det går ut två sladdar från den som inte var inkopplade när jag köpte motorn. Var gör den och var ska kablarna kopplas in? 2. Var EXAKT ska jag koppla in en varvräknare på den här motorn så att den fungerar korrekt? Mycket tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse Postad 22 Mars , 2004 Sensorn är sannolikt en termistor som kan kopplas till ett instrument för att hålla koll på motortemperaturen. Mät med en vanlig ohmmeter. Varierar resistansen med temperaturen är det en termistor. Resistansen i de termistorer som sitter i tempgivare brukar vanligen sjunka med ökande temperatur. Idag är varvräknarna vanligen kopplade till växelströmmen ut från generatorn. Säkert har du en växelströmsgenerator också på din motor. Poltalet på generatorn kan variera prån motor till motor men varvräknarna brukar gå att ställa in för olika poltal. Kolla med någon ÅF som säljer instrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst P-O Postad 14 April , 2004 Var det besvärligt att få tag på reservdelar till motorn. Jag står i begrepp att köpa en båt som det sitter en VP 70 hk från ca 1980 på. Är det en bra motor ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 18 April , 2004 hej på den gröna kabelen skall du kopla in den mvh joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 18 April , 2004 tänk på att det skall vara en 20 pols varvräknare mvh joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 18 April , 2004 Du kan aldrig lita på en sån gammal motor vad det än är för märke. VP tillverkade utombordare fram till 1979. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pastaman Postad 19 April , 2004 tack för svaren! Den gröna kabeln it is! Ang om det är en bra motor: Det är som sardaukar säger: det går aldrig att lita på en gammal motor MEN får du den billigt och den går fint när du provkör den kan det vara intressant. VP:s utombordare är förhållandevis bränslesnåla, tysta och lättmeckade och det finns fortfarande lite reserdelar att få tag på om man behöver det. Men som sagt den är en stor risk och går den sönder är det inte säkert att man kan reparera den. (till en rimlig kostnad) Jag har problem med att den är trögstartad när den är kall. Är detta ett generellt fel på VP700 förjag har hört om andra som har samma problem? Är det någon som lyckats få bukt med det? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pastaman Postad 22 April , 2004 Är det förövrigt någon här på forumet som har meckat med en sådan här motor och kan säga mig hur man lossar på huset som impellern sitter i? Jag har köpt nya packningar som ska bytas och som sitter under där. Överdelen som sotter med två skruvar var inga problem att lossa men underdelen sitter stenhårt. vad gör jag för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lagavulin 0 Postad 21 Augusti , 2006 Hej! Ni som renoverat/mekat med penta 700-motorn.Har ni någon manual att tillgå. Försöker ragga tag i en på nätet att ladda ner (alla annan info om motorn oxå för den delen) Mvh / Grannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vetten 0 Postad 21 Augusti , 2006 Hej! Har skruvat en del med penta över åren, och har rätt mycke delar liggande, Problem med kall motor, kolla så el choken fungerar korekt. Att den aktiveras när du trycker in nycklen i tändningslåset. Har även el schema över motorn och instruktins bok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xman 0 Postad 18 Juli , 2009 Hej på er jag har en fundering är det någon som vet hur många grader arbetstempen på en vp 700 är .När motorn är kall så kommer det vatten ur skvaller röret men sen när motorn blir varm så kommer det några droppar ur röret är det här normalt gällande vp 700 tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2009 Kolla så termostaten ej fastnat i nåt läge. Provkör vid behov utan termostaten. Sen är impellern misstänkt att det är dags för byte. Ny impeller kan Emilssons Motor eller dess efterträdare ha om du har tur, eller Marinhallen. Om det finns termostat på motorn och du behöver köpa ny så har de förhoppningsvis det också. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xman 0 Postad 19 Juli , 2009 vi hittade felet det var igenkorkat i röret då motorn har sått länge vi var där och petade i skvallerröret så lossnade det vi var ute och åkte ett bra tag och det fungerade som det skulle nu och kyller som den ska så nu är det bara att hoppas att det fungerar så man inte blir ståendes däre ute Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_77 1 Postad 24 September , 2009 på tal om volvo penta 700. För den som vill ha nya kolvringar så kan Dan Pelganders motorslip i örebro fixa fram ringar. 1000 kr för 6 tingar !viserligen från en bil men det går bra slipa ur en fyrkant med diamantslipstift från biltema och en dremmel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ttr03001 0 Postad 24 September , 2009 Hej alla glada entusiaster som mekar vp 700. Emilssons motorverkstad i göteborg köpte reservdelslagret, Kanske är det en ny efterträdare nu. De tips som framkommit i den här tråden är alla vettiga och verkar komma från mycken erfarenhet. Det finns digitala varvräknare till gokarts för tvåtaktare där man bara behöver linda en tråd några varv runt ettans cylindertändkabel. Cartco i malmö. VP 700 är driftsäker och lättmekad. Se upp med insexbultarna som håller fast nedre riggdelen (där du delar den för att byta impeller) De är av fel sort från fabrik 10-9 stål (svarta) och brukar gå rätt av. Byt till vanliga 8.8 (blanka) de är segare. 700an konstruerades av Dieter König som byggde racermotorer till klass o250 och o 500 och är unik i Volvopentas serie. Med rätt underhåll går en sådan här motor hur länge som helst. Ha det bra alla VP ägare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_j 0 Postad 30 Juni , 2011 Hej! Känner att det är dags att rycka tag i den här tråden igen. Jag har en VP 450 från -78/79 som jag skulle lite resevdelar till, för tillfället bara tändstift men i framtiden kanske också andra grejjer. Har handlat av Emilssons motor i göteborg innan de la ner men nu vet jag inte vart jag ska vända mig. Skulle bli otroligt glad om någon visste ett bra ställe. Sen en annan fråga: Jag har hört att 450 egentligen är en strypt 70 hk. Någon som vet hur den är strypt? Har satt på en propulse ställbar propeller men när jag ställer den fullt så orkar den inte, vore gott med lite extra krut. MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
amplifly 0 Postad 7 Augusti , 2011 Såvitt jag vet så är 45hk en vassare version av 35hk. Båda två har samma gjutnummer på blocket och är på 500cc. Den strypta versionen av 70hk(900cc) är på 55hk. Intressant att du har en propulse propeller, vilken ,modell har du köpt till då? Volvo Penta/Archimedes finns ju inte med i modellguiderna. En annan fråga om det nu finns nåt liv i den här tråden, vart får man tag på 7mm brytpinnar till de gamla 35-55hk Archimedes motorerna?.. Jag har som mest hittat 5mm på Marinbutikerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CarolinaE 1 Postad 8 Augusti , 2011 > amplifly jag har 7 mm brytpinnar,, maila mej om du e intresserad. Mvh Carolina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimbo72 0 Postad 9 Augusti , 2011 hahaha...sjukt, har exakt samma problem...och den har stått sen förra året....ska kolla röret Men är rädd att det kan vara impellern som börjar bli dålig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_j 0 Postad 14 Oktober , 2011 Okej, det kanske är så det är. trist. Kommer inte ihåg exakt vad modellen heter, kan kolla upp det om det blir intressant. Det jag gjode i alla fall var att kontakta propulse, skicka med måtten som behövdes och fråga om de hade någon som passade. måste dock säga att jag inte är jätteimponerad än så länge men har inte hunnit prova den fullt ut än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 10 Januari , 2012 Kolla med Bengt Ahls marin i Tyresö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompus 0 Postad 17 September , 2014 Japp då lyfter vi fram denna tråd några år Blev med en 70hk Archimedes för ett tag sen, Svårstartad sa dem, så jag köpte den osett =) Har gått igenom o fixat iordning den nu så den startar utan problem. Undrar om det är någon som sitter med en sprängskiss så jag kan räta ut några frågetecken. Det finns ett rör på insugsplattan, funderar på om det ska vara pluggat eller inte ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skaningen 1 Postad 21 September , 2014 Behöver någon delar till Arcimedes/Penta motorer kontakta nilsson i Växjö 0704777324. Han har allt man kan behöva till dessa motorer i alla storlekarna som fanns! "Skaningen" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Adris 0 Postad 2 Juli , 2016 Testar tråden ytterligare något år senare. Finns det någon som har elschemat till aktuell motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser