jungfrun 0 Postad 8 Juli , 2007 Jag Trodde att jag gjorde ett klipp i går..... Jag köpte en begagnad GPS Lawrance global map 1600 årsmodell ca -99. Jag i min iver trodde att jag skulle kunna använda det gamla vanliga sjökorten som sittunderlag till största delen. Men ack så jag bedrog mig. Är det jag som inte fattar sjökorter eller är det faktist så att de inte visar grund och mindre stenar?? Snälla någon som vet!!?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Juli , 2007 Nu är ju en -99 årsmodell av en GPS navigator lite av stenålder om man ser vad som finns nu 2007 men jag tror det är så här med din navigator: Troligen har du världskartan aktiverad i din navigator. Du måste ladda in (el välja om den redan finns laddad) sjökarta över det område du håller till. Kan vara så att du måste koppla in den till en PC och från en CD skiva välja en sjökarta över det område du håller till och föra över den till din navigator. Kan finnas minneskort med sjökort (för olika områden) man stoppar in i ett litet fack i navigatorn också. Det är lite olika hur man laddar in kartorna. Vet ej vilket elektroniskt kartformat som Lowrance Global Map 1600 använder men det finns några olika fabrikat och standarder. Kolla i handboken. Saknar du handbok kan du säkert ladda ner den i PDF från Lowrance hemsida. Lowrance använder idag Navionics elektroniska sjökort. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 juli 2007 | 23:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jungfrun 0 Postad 8 Juli , 2007 Tack för svaret! Tror du att jag var så smart att fick med data kabeln? nej lite dåliga kablar och glappa kontakter bara och när jag kom hem så insåg jag att det saknades halva fästet. Men instruktionsböckerna var med. Jag har nog gjort ett dåligt köp,snyft. någon som vet var man kan få tag i en datakabel till en så här gamal apparat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jungfrun 0 Postad 8 Juli , 2007 Men om det nu är rätt kort in lagt från stenåldern... kommer jag då alltså ej se några grund eller stenar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Juli , 2007 Jag skulle slå en pling till Navpoint och höra med serviceavd om det finns datakabel till din modell. Antingen fixar de det direkt eller så hänvisar de dig nog till en Lowrance återförsäljare så du får beställa den rätta vägen. http://www.lowrance.se/ Har du tur har de kanske fästet också som reservdel så du kan fixa det med. Om du har rätt SJÖkarta inladdad skall den visa grund, djuplinjer osv ungefär som pappers-sjökartan. Men tänk på att om du har t ex en sjökarta från 1999 inladdad i navigatorn kan en del info vara inaktuella idag. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 juli 2007 | 23:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jungfrun 0 Postad 9 Juli , 2007 Tack för alla kloka ord! Jag måste bara få berätta , att jag inte alls blivit lurad! Jag ringde upp mannen jag köpt GPS av och sa som det var att jag ej kände mig nöjd och önskade häva köpet. Den hjälten lät mig komma och lämna tillbaka gps (10 mil) och jag fick mina 2500 kr tillbaka! Nu skall jag spara lite och istället köpa en Garmin 520S med sjökort....! Är det ett bra val då jag önskar att ha ekolod också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 Juli , 2007 Bra att det löste sig med att du ångrade dig och fick lämna tillbaka den. Jo, Garmin 520S är en fin liten manick. Senaste skriket inom marin navigationsteknologi för fritidsbåtar. Det är som natt och dag mellan den du köpte förut och en 520S. Men du skall se till att den 520S du köper har fått fixen från Garmin installerad då det har skett en återkallelse av 500 serien. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=170987 Vill du redan nu innan köpet förbereda dig på hur Garmin 520S funkar och vilka möjligheter det finns i den navigatorn kan du ladda hem Användarhandbok och snabbguide på svenska här i PDF: http://www8.garmin.com/support/userManual.jsp?market=2&subcategory=29&product=010-00598-01 Fina kartor, va? (kolla i användarhandboken) Blir riktigt sugen själv på en 520 men min Raymarine 435i får göra tjänst nåt år till tror jag (3 år sen jag köpte den). /Bo Senast ändrad av bossee | 09 juli 2007 | 23:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser