Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
legran

Någon som har lyft ut en Mercruiser?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att förbereda motorlyft av min motor, en Mercruiser 5.0 och tvekar om jag skall lossa de främre motorfästena via de stora bultarna eller via de mindre skruvarna som sitter i bottenstocken.

Någon som har erfarehet av detta?

Som jag ser kan de vara en fördel att lossa de mindre skruvarna eftersom centreringen mellan motor och drev bevaras.

Tack på förhand,

Legran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har inte en mercruiser men en OMC och det e ju i stort sett samma sätt att göra. Jag tog bort drevet först (behöver du ju inte göra om du har gott om plats) sen så lossade jag på (dom sex?) bultarna på motorn. För som du säger att behålla höjden för centreringens skull. Sen bara lossa på dom andra bultarna och lite kablar och slangar sen bara att lyfta. =)

// Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du frågar mig så skall du alltid göra centrering av motorn efter urlyftning! jag har gjort detta ett flertal gånger och du kommer att ångra dig bittert om drivaxeln går åt h-vete i drevet.. då blir båtsäsongen kort i år!

lycka till med stora lyftet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Daniel!

Du ska ALLTID kolla att centreringen är OK. Det är så lite som behövs för att förstöra en sommar. Jag har lyft ur ett flertal ggr och alltid hittat ngt litet problem som måste fixas eller justera om centreringen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Även om jag försöker bevara inställningarna så mycket som möjligt kommer jag självklart att göra en kontroll av drivlinans linjering.

Jag undrade bara om det var vanligt att lossa de mindre skruvarna som fäster främre motorkuddarna mot bottenstocken eller om man hellre bör lossa motorkuddarnas stora bultarna?

mvh

Legran  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...