Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
pettja

Flipper 700 vs Trophy 2159?

Rekommendera Poster

Har kollat på dessa två båtar. Trophyn med OMC 3,0 o Cobraderev 89-. Hyfsat skick. Flippern med aq 130 o 280 drev 75-?. Lite sämre skick.Kom med komentarer, bra o dåligt. smiley-cool.gif\

 

Senast ändrad av pettja | 09 juli 2007 | 09:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!  

 

Vad ska du i huvudsak ha båten till??? Som sportfiskebåt eller vattensportbåt ,dykning, vattenskidor, eller som transportbåt i skärgården så är trophyn oslagbar. Den lämpar sig även som familjebåt för den lilla familjen med intresse för fiske etc... Men som renodlad semesterbåt så är flippern att föredra, kvaliten är i d stora hela bättre på flippern men andrahandsvärdet på båda båtarna står sig bra...

 

Svagheterna på Trophyn är främst cobradrevet, men är d bara skött efter regelboken så är d inga problem, delar finns i mängder både nytt och beg till bra priser.. Även inrednings detaljer har sämmre kvalitet på trophyn.. 

 

Jag har inte provkört någon flipper 700 så gången isjön ska jag kanske inte yttra mig om. Men poengen i detta sammanhang går ohotat till Trophyn. Som renodlad havsfiskebåt så finns där sjöegenskaper att räkna med. Trophyn kommer förmodligen att gå mycket snabbare än flippern (om d nu e vigktigt). Flippern torde med denna motor göra någonstans runt 25 knop på topp och kanske 20 på march.. Trophyn borde göra över 30 och marcha runt 25 knop.. Hur man än vänder och vrider på d hela så har trophyn ett mycket bättre skrov som gör den mer lättdriven..

 

Avsaknaden av helkapell på trophyn och istället en hytt gör den till en båt man kan nyttja sesången ut. Flippern har kapell över sittbrunnen. D bästa maskinrummet (mest plats) har iaf flippern lättskruvat e d oxå med gott om plats runt om maskin.. trophyn är lite trängre men med den lilla maskin får du gott om plats ändå.. Värre e när Stora V8 or trycks ner i maskinrum designat för en 6a eller mindre.. Båda båtarna borde ha en bensinförbrukning runt litern/dist på marchfart. Jag gillar jänkestuket och hade utan tvekan tagit Trophyn om jag fick välja bland detta sällskapet..

 

Men kolla vidare d finns ju hur många som hellst av både flipper 700 och Trophy båtar d måste ju finnas någon välvårdad söndags pärla???

 

!!!MVH REXCO!!! O lycka till...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för lite info, Det är nog mera semesterbåt än fiskebåt vi ska ha. Det var nämligen så att när jag provkörde trophyn så dog den när vi skulle lägga i växeln, Efter att vi kört i ca 30 min, troligen en microbrytare som inte fungerade, Fast han som säljer båten sa att den var helt renoverad motorn??? Det är det som gör att jag blir lite frågande .Men den gick väldigt bra i början. Båda båtarna ligger runt 140 tkr. ett nytt kapell till Flippern. MvH Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

 

Jag har haft en Flipper 700 och det är en underbar semesterbåt med gott om utrymme för 2-3 pers.

Jag hade samma motor dvs aq130 (den har 110 hästar) samt 280 drevet. Det är pålitliga lättmeckade grejer samt billiga i drift. Vill dock säga att fartresurserna vid semesterpackning är begränsade, max c;a 21 knop och marchfart c:a 16-17 knop, detta kan ju iofs bero på proppen. Båten gör sig bäst med 140 alt 170 hästars. Den känns något klen med den motorn du kolla på. Men det är ju givetvis en smaksak samt vad man ska ha den till.

 

Den andra båten känner jag inte till och kan inte direkt uttala mig om. Bayliner som dom är idag och sedan 10-15 år tillbaka är helt ok. Ryktena säger att tidigare båtar hade sämre kvalitet.

 

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Flippern har en 15/15 prop och trimplan. Motorn är uppborrad till B 21 med nya ventiler o fjädrar. Ska jag byta till en 15/17 prop istället? Såg att det var i ett forum dom diskuterade prop storlek till Flipper.

 

MvH Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte den motorn för liten för en så pass stor båt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är int eså bra på proppar men jag hade 15/17 på min om inte jag minns fel. Men förmodligen går den du kolla på bättre om den är uppborrad m.m.

 

Det jag kan säga är att det är grymt trevlig och charmig båt, dessutom är den lättsåld om du efter ett par år vill prova nåt annat, du kommer inte tappa några pengar på den, om du sköter om den. Sedan har Flipper en mycket hög kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ärligt talat inte om motorn är för liten för båten. Jag tror att 3.0 an utvecklar ca 130-140 hk. och om ni inte har för avsikt att använda den som vattensportbåt så tror jag det räcker. Båten planar vid 14-15 knop. Själv har jag dieselmotor, faktiskt lite svagare än den som finns på blocket, men den planar och går lugnt med last och familjen. Båten är 6,9 m och väger ca 1500 kg. Samma storlek som Flippern. Jag vill också lägga till att Flippern är en mycket bra båt med bra kvalitet, men jag tror du får mer för pengarna om du väljer ett annat fabrikat. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var och provkörde Trophyn idag efter att dom har bytt microbrytaren till växlingen. Den gick otroligt bra, inte ett missljud ifrån drevet eller motorn. I kväll ska jag provköra Flippern. Beslutsångest.....smiley-surprised.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev Trophyn till sist. Flippern orkade inte mycké när det kom till kritan. Det var knapt att den planade. Och skicket på båten var inte så roligt. Jag tror att Flipper 700 båtarna är överskattade, Ok det finns säkert fina Flipprar, men jag tror att priserna är påtok för höga. Ha en trevlig båt sommar på er.20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra val tycker jag....

Har precis köpt en trophy jag med....;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med båtlivet, har själv en Trophy 2460 som jag är väldigt nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...