Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
stickans

Fendrar – montering

Rekommendera Poster

Har fått mig fendrar till min plastbåt och ska nu montera dom. Fann efter sökning här på forumet en länk till http://www.teamtorskarna.se/splits.htm hur jag splitsar ett rep och gör öglor för infästning i fendern och andra änden i fenderfästet.

Fenderfästet är ett med karbinhake från Clas Ohlson, 31-1319. Se bilden:

http://img.photobucket.com/albums/v314/stickanp/Fenderfste.jpg\' /> 

Men nu till mina funderingar... Hur bäst fästa fenderfästet i plastskrovet på båtens insida?

Går det att först borra hål i skrovet från insidan och skruva fast fästet med vanliga träskruv?

Hur tjockt är på ett ungefär skrovet på an gammaldags plastbåt? Tänker här närmast på skruvarnas maxlängd.

Kanske går det inta att fästa något med vanliga träskruv i ett plastskrov, utan fenderfästet bör fästas på annat sätt...

Om någon av er hade något tips att ge mig vore jag mycket tacksam...

Senast ändrad av stickans | 08 juli 2007 | 14:07

Senast ändrad av stickans | 08 juli 2007 | 14:11

post-26335-1394235139,6844_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla var båten är som bredast och sätt fäste där. Montera fästena om möjligt med genomgående bult med mutter. Använder du skruv som jag inte rekommenderar så använd syrafast rostfria skruv.

Senast ändrad av Gesse | 08 juli 2007 | 14:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer du åt med fingarna och verktyg på insidan?

Bäst är att ha genomgående (syrafast rostfri) skruv med bricka och låsmutter på insidan.

Om plasten är tillräckligt tjock kan det räcka att dra fast med självgängande skruv. Det brukar inte bli några jättestora påfrestningar på fenderfästena på mindre fritidsbåtar.

Har själv såna fästen du har fast snäppet större än din och de sitter fast med självgängande skruv (syrafast, rostfri). Funkat fint i 4 säsonger.

En sak får man vara försiktig med när man drar fast saker i en plastbåt med självgängande skruvar är att gelcoaten kan spricka i ytskiktet. Jag brukar försänka hålet lite så att när skruven dras åt så kommer inte gängorna åt att spräcka ytttersta gelcoatlagret.

Man kan också sätta en tejpbit för hålet när man drar fast skruven första gången för gängningen så brukar gelcoaten hålla bättre i ytskicktet. Sen får man demontera och ta bort tejpen samt dra fast permanent (gärna med en klick Sikaflex under så det blir tätt runt skruvhålen.

Fenderfästena brukar man sätta på utsidan av skrovet.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 08 juli 2007 | 14:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gesse... Så jag måste alltså borra igenom hela skrovet, eller fattade jag dig fel? Lät inte helt kul om jag måste göra hål genom skrovet, itifrån och in... :-(

Jag har båten liggande förankrad vid bryggan, lugnt i en å. Vill bara använda fendrarna för att båten inte ska skava mot bryggan... 

Senast ändrad av stickans | 08 juli 2007 | 14:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på om jag fattade er helt fel först?

Det finns en förstärkningsram innanför där fender/gummi- listen? sitter. Förlåt en landkrabba... :-) Den är ca 3 mm i tjocklek och där sitter fästen för kapellet och annat. Kom på nu att det kanske var i den som jag skulle kunna fästa fenderfästet med genomgående skruv? Det borde väl hålla mer än väl. Jag trodde först att jag måste göra hål genom hela båtens tjocklek...

Är det så ni menar så gör jag precis enligt ditt förslag. Då hänger jag med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du får båt?

Har du nåt foto att lägga ut så man förstår hur du menar?

Fenderfästen brukar man sätta på utsidan skrovet som sagt.

Men skulle väl i vissa fall funka att ha fästena på insidan, men det lär bero på hur båten ser ut.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är lungt där du ligger räcker det med rostfria skruv. Men även för dessa måste du förborra hål, och då kommer du nog med all säkerhet igenom skrovet då med. Kan du komma åt med mutter, bricka och verktyg på insidan så kan du likagärna sätta dit genomgående. Men täta som tidigare sagts med Sikaflex för att inte vatten ska kunna tränga igenom.

post-22587-1394235139,7056_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har jag just nu bara den här bilden av båten. Bryggan har pajat så jag håller just nu på med att bygga mig en ny flytbrygga. Men nästa vecka ska den vara sjösatt.

http://img.photobucket.com/albums/v314/stickanp/Tustna-1.jpg

Den här bliden visar bara båttyp - ingenting av hur infästning kan göras. Kanske går det att ta en bild av den delen under presenningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit under presenningen och tagit en bild på ramen, där jag åtminstone hoppas kunna fästa fenderfästena.

Som du ser så rör det sig om en gammal och mycket enkel båt från 1980. Den heter Tustna 450 HD och är byggd på norska västkusten.

På den gamla bryggan hade jag bildäck som skydd, såsom man hade mycket förr. Nu tyckte jag det skulle bli bättre att hänga på några fendrar som skydd.  

post-26335-1394235139,7686_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det bara vid bryggan du ska fendra så kan du vell fästa dom i bryggan med vanlig träskruv, så har dom gjort vid en del bryggor häromkring, det är faktist ganska smidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I stort sett är det faktiskt så, så ingen dum idé!

Till sist - ett stort tack till er som visat kunskap och intresse och kommit med olika förslag! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruva fast fenderfästena upp och ner på insidan högt upp så kan du ha fendrarna hängande på utsidan vid bryggan och gängande på insidan under gång. Anledningen att du sätter dem upp och ner på insidan är att kroken på den typen av fenderfästen är ju starkast i nedre delen, den övre är ju bara en spärr.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 08 juli 2007 | 19:32

post-1495-1394235139,8393_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har du självklart rätt i. Hade faktiskt tänkt på att så är fallet, men bilden jag lade in blev felvänd. Hade samtidigt problam med att få ordning på detta mitt inledande inlägg, så när jag till slut fick någorlunda ordning på inlägget så fick det bli som det blev. Skrev det inlägget i Word och klistarade sedan in. Ett inte helt optimalt förfaringssätt som det verkar... :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...