Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Groenling

Mina dynor lyktar fisk :-(

Rekommendera Poster

Hej, mina dynor lyktar fisk! Det är en vanligt? skummadrass liknande material med avtagbar plastöverdrag. Jag undrar hur jag gör rent skummadrassen. Enligt min sambo är det svårt att tvätta de, eftersom de torkar så dåligt. Har någon av er erfarenhet/ tips, hur man får de rena?

/Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte provat själv på annat än sura handukar men man skall tydligen kunna få bort dålig lukt med ättika. Lägg dynorna i t ex en stor kartong tillsammans med en skål ättika ett par dygn. Vädra ur dom  i frisk luft efteråt för att ta bort ättikalukten.

Funkade på handukarna, men då la jag dom i blöt i 10 liter vatten och 2 dl 24 % ättika.

Men som sagt, inte helt säker men kanske värt att prova.

// dodeesos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad spännande. Jag har just löst samma problem fast med en fotölj (skinn/skumgummi) som luktade apa. Jag tog och löste upp lite galltvål (finns bla i hästtillbehörsbutiker) och la hela kalaset i blöt över natten. Var noga med att skölja med rent vatten. Det tog ju dock en stund att torka såklart...Minst en vecka i torr miljö. Föregående förslag med ättika är också gångbart men tar lite tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det skall jag prova. Jag bruka köpa gall tvål i Tyskland. Det fungerar ju bra mot fläck, kanske även lukt:-)

?

Tack

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...