tresfjord29 0 Postad 8 Juli , 2007 Hej alla. Har införskaffat en ny båt för 3 veckor sedan Tresfjord 29. Tycker att det luktar lite från septiktanken, sitter på jobbet nu men i morrgon kastar jag mig på och felsöker. Tänkte bara höra om det är någon som har några goda råd som kan leda till tidsbesparing vid felökning. Ha det så bra alla, hej, hej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 8 Juli , 2007 Ofta är det slangarna som luktar. Även riktiga gastäta slangar börjar lukta med tiden. Om du inte har läckage någonstans förståss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 8 Juli , 2007 Eller om man har en pump som ska pumpa ut skiten så kan den också läcka en liten aning och därmed sprida lukt. Annars kan resultatet av gamla läckor sitta i länge i kölsvin eller liknande. Bara att leta och att lukta sig fram. För min del innebar det flera omgångar skurande med starka medel innan lukten försvann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_F 0 Postad 8 Juli , 2007 Är ju bara glad amatör, men läste om detta problem i en båttidning för några veckor sedan. Halvkass material i slangar till tanken (även för ventilation o dyl) gör att lukten förr eller senare tränger igenom och förblir konstant. Enda lösningen skulle enligt denna tidning vara att byta ut samtliga slangar till - för ändamålet syftande - nya slangar o dyl. Kanske kan det vara så, vad vet jag? Lycka till iaf! //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 8 Juli , 2007 Visst är det så att allt som är gjort av gummi/plast börjar med tiden att lukta (även sanitetsgummi). Men för att slippa byta slangar och pump mitt i säsongen...Köp då bara någon av alla dessa saneringsvätskor som finns. Dubblera dosen några ggr i början. Efter 3-4 tömda tankar med saneringsgucket i, så är lukten borta. Sedan doserar du enligt bruksen säsongen ut (kostar dig några hundralappar). Då har du ju ändå denna säsongen fixad. doftar det i båten, så ställer du ett fat med vanlig ättika över natten. Det tar död på diverse oönskade odörer inklusive egentillverkade dagsfärska pruttar... Senast ändrad av Reine | 08 juli 2007 | 19:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 8 Juli , 2007 Ett vanligt fel på toatankar är att dom rostat igenom eller frusit och spruckit! Rostar gör även tankar av syrafast plåt, det är så enormt frätande innehåll i en toatank så inget annat är att tänka på. Plast rostar visserligen inte men är inte gastät. Du måste använda de ljusgula slangarna avsedda just för toatankar, men fråga i båttillbehörsaffären så du får rätt, det ska INTE vara den armerade genomskinliga typen! Viktigt är att avluftarröret hålls öppet så det inte sätts igen med avföring, då funkar inte pumparna, utan risk för att du spränger tanken med pumpandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 8 Juli , 2007 Det är viktigt att tömma tanken regelbundet så att processen inne i tanken hinner komma igång. Själv försöker jag att tömma min efter varje tur, tycker personligen att detta gör att det luktar mindre. Sedan brukar jag spilla i några droppar saneringsvätska. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tresfjord29 0 Postad 11 Juli , 2007 Bockar och bugar för svaren. Har skurat med Ajax och hällt sanetetsvetska i toa och tank. Nu får vi se. Vh Tresfjord29. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser