Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Lantana

Vill byta båt! Kan någon tipsa?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har i år köpt en Uttern 590. Familjens första båt. Jag känner mig helt hängiven till sjölivet men tycker redan nu att båten känns trång och törstig. Kan någon tipsa mig om större båtar som är bränslesnåla? För övrigt är jag jättenöjd med Uttern 590 som första båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1. Vad får kalaset kosta?

2. Föredrar du utom- eller inombordare eller kvittar det?

3. Hur många skall kunna åka i båten resp sova i båten?

4. Finns gamla personer med i bilden som kräver extra hänsyn (vid t ex ombordstigning)?

5. Skall den vara trailerbar (80km/h) eller räcker båtupptagningsvagn (om detta behövs överhuvuddtaget)?

6. Nån viss båttyp du föredrar framför nån annan? Hard Top, Kabin, Daycruiser, Snipa osv?

7. Spelar det nån roll om plast eller aluminium?

Har du kollat på Uttern 6300? Fortfarande för liten?

http://www.blocket.se/vi/12308778.htm?ca=7_s

http://www.blocket.se/vi/12339407.htm?ca=7_s

/Bo

Senast ändrad av bossee | 08 juli 2007 | 13:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränslesnåla, kan du tänka dig en snipa? billigare än så lär det inte bli bränslemässigt (om du inte väljer en segelbåt). Det går ju dock lite långsammare men det kan ju också vara en skönhet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för responsen!

Priset kan ligga på max 100-150 t.kr.

Föredrar inombordare.

4 personer ska sova i den, ingen gammal.

Behöver inte vara trailerbar.

Kan tänka mig snipa men det vore kul med nånting annat.

Jag är ju ny på sjön och vet inte så mycket om olika märken osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag du skall titta efter båtar med dieselmotorer i, då får du oftast lite bättre bränsleekonomi. Tycker själv att motorljudet är betydligt behagligare i en diesel än i en bensinmotor, samt att man slipper ha o göra med ett sådant flycktigt bränsle som bensin ändå är.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag köpte i våras en Uttern 690 som hela familjen kan sova i. Det är bra med separat akterkabin för att natta ungarna lite tidigare. De leker även därinne har det visat sig. 690-modellen har även toa ombord vilket jag först tänkte var onödigt. Men efter 10 minuter på första turen behövde lillgrabben sätta sig och strax efteråt hans storasyster. När det gäller storleken håller jag med om att den skulle kunnat vara lite bredare men den extra längdmetern gör ganska mycket för storlekskänslan. Priserna på 690 varierar mellan 90- och 160-tusen har jag sett, beroende på skick och motor. Utombordarna är i regel billigare.

Det är en bensinare jag har och de är törstigare än dieslar så frågan är hur mycket man kör? En diesel kostar ju mer i inköp så kör man inte väldigt långt kan det ändå bli billigare med en bensinbåt. Många snåla dieselbåtar puttrar fram i 7 - 9 knop. Jag var inne på en sådan båt men blev rekommenderad av erfarna vänner att köpa nåt snabbare. Det tar evigheter att komma fram och är inte själva åkandet syftet(segling) så blir det segt. Ett par timmars extra transporttid skulle inte mina ungar uppskatta dessvärre. De vill åka en stund, sen iland och bada och leka.

Sedan tycker även en del att dieslar är säkrare rent brandmässigt. Det smäller inte lika lätt ifall man slarvat.

Lycka till med båtletandet.

Senast ändrad av andtom | 14 juli 2007 | 01:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan varmt rekommendera en Albin 25. En fantastisk svenskbyggd båt med gott om utrymme på den begränsade ytan. Akterruff, toalett, stor sittbrunn och trevlig salong förut. Köper Du en riggad Albin 25 får Du dessutom en båt som när focken är hissad går hyfsat stabilt i grövre sjö.

Priset på en sådan ligger under 150.000 och jag kan inte tänka någon annan båt som ger så mycket för pengarna. Hade själv en sådan tidigare och var supernöjd

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...