Coronet24 0 Postad 8 Juli , 2007 Hej Alla Jag har upptäckt att många frågor har med el och batterin att göra. Så jag tänkte göra en hemsida med lite olika problem lösningar och ider. Men jag måste få veta av er här vad den ska inehålla för att kunna hjålpa så många som möjligt. Så fyll gärna denna tråd med ider så ska jag ta till mig det. OBS detta ska inte bli nåt forum eller kommersiel site, utan bara ett hjälp medel till er alla. www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyGson 7 Postad 8 Juli , 2007 Bra initiativ. Landström ny Landström, ombyggnad på importbåtar Kabeldimensionering (såg att du valt 35mm2 istället för 50mm2. Ta gärna med en enkel beräkning för de som inte vet skillnad och vid vilka längder man har det ena eller det andra. Galvaniska strömmar (naturligtvis) och Jordning Skillnad på olika kabeldragningar mercruiser (finns väl 3 olika om jag inte misstar mig) Samma sak på volvo (Sedan finns det en massa andra obskyra märken ) Beräkning av laddare, ex varför 1 stor istället för 2 mindre vid olika batteribanker Olika varianter av batteribanksseparatorer Förslag på batteriplacering vid användning av bogpropeller och ankarlyft(maxavstånd från batteri, eventuellt hjälpbatteri etc) Jag kommer säkert på mer! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 8 Juli , 2007 Bra idé. Några ytterligare områden: Säkringar. Både huvudsäkringar och principer för komponentsäkringar. Lagar och regler kanske? Dvs vad gäller vid ombyggnad resp nybyggnad. Jag pratar om både batteriernas placering, avstånd till säkringar, var man får resp inte får dra kablar etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_F 0 Postad 8 Juli , 2007 Finfin ide! Personligen skulle jag uppskatta en Basic-sida där ganska basala tips och trix tas upp . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 8 Juli , 2007 Det finns MYCKET att hämta i boken Elsystem för båtar av Magnus Stersky. Den finns i båttillbehörsaffärer, eller gå in på www.batteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sando 11 Postad 8 Juli , 2007 Ytterligare två ämnesområden som kan vara av intresse: 1. Solpaneler och dess inkoppling 2. Hur mäta batterikapacitet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 10 Juli , 2007 Hej Tack för all input, nu kommer den jobbiga biten att sjösätta mina ider. Hoppas kunna lägga ut den under Oktober månad. www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser