Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
riikonen

hjälp fråga

Rekommendera Poster

hej alla glada jo har en ockelbo t16 med en crysler 105 hk som är 4cylindrig går bra jättebra skött mm den drar höger när ja köpte den nu har jag ändrat styrfenen så den vart lite bättre dock bara i 25-27 knop sen börjar den igen förstår att motorn inte sitter hundra% rakt på akterspegeln tänkte fixa det till nästa sommar men är det så att styrfenan bara gör sitt under viss fart? eller jag som gjort fel?

sen läser jag att dom kör ca 30 knop med 70hk motorer på en sån båt

min gör ungefär 36-38knop på 5000 varv är det normalt på den motorn eller finns det mer fart att hämta provade med en annan propeller då varvade den 5600 men farten vart ca30knop sen har jag lite kaviatin på propellen såg jag efter skruven som sitter vid växelhuset framför propellern ändrade vinkeln på motorn neråt vart bättre med kaviationen men sämre med farten och mer bränsle tog den så jag ändrade tillbaks,motorn har alltid blivit servad mm sist kollade dom kompen den var perfekt alltid förvarad i värme under vinter och läste lite om trolling efter stora 2taktare funkar fiint med 4cylindriga 2taktare :)en underbar båt i sjögång tycker jag hadde en selco riviera tidigare hmm såm att ta en bräda o spanka sig själv i baken

men sen köpte jag denna herregud vilken skillnad det är så tack ockelbo ni kan båtar,mejla gärna mig om ni vill om svaren mvh marko

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag håller med Ockelbo gjorde kanon båtar. Jag körde 42 knop enligt sjöpolisen med min HT 16 hade en Mercury 75 HK med en lånad 4 bladig stål propp. To visserligen enl hemsk massa tid att komma upp i plan men sen bar det av. Tyvärr var det inte hållbart i längden då man var tvunget att starta med växel i.

www.osterblom.nu/coronet

post-25766-1394235139,1562_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...