Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Anders2

Dieselläckage

Rekommendera Poster

Jag har problem då min md6a läcker diesel. Dieseln är helt ren och jag har verkligen systematiskt försökt hitta källan. Den läcker även när den står still (eller kanske bara då?)

Har börjat från tanken och systematiskt försökt hitta var det läcker. Har satt papper runt kopplingar, matarpump osv för att lokalisera läckan utan resultat. Det verkar som det inte läcker något fram till bränslepumpen i alla fall.

Var kan det läcka diesel om man ser från bränslepumpen och framåt? Kanske dum fråga men är ingen mekaniker. Motorn går hur bra som helst, startar alltid direkt utan att ryka odyl.

En fråga: Skall diesel sippra igenom matarpumpen med hjälp av självtrycket från tanken? Det gör det på min. Hade loss den från motorn i våras för att se om den läckte via membranet. Annars knarrade den och pumpade diesel som den ska. Det enda var att diesel sipprade igenom utan att man pumpade.

Tänkte att det kanske förorsakar dieselläckage längre fram???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Packboxen i änden på pumpen dvs in mot motorn kan läcka även spjälaxlens oringar kan läcka och det kan vara svårt att se att dieseln kommer från dessa ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret.

Jag placerade lite papper runt insprutningspumpen och det verkar som det läcker vid infästningen mot motorn som du skrev.

Är det bökigt att byta den packningen? Är det nåt speciellt man bör tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

vet ej hur just din pump är infäst men sätt några märken lossa försiktigt när pumpen väl är borttagen en bit så är det bara troligen att bända bort packboxen ock försiktigt knacka dit en ny, byt sen oljan eftersom diesel garanterat även följt med drivningen ner i oljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser motorn ut. Det verkar som man kan byta packningen mellan motorn och pumpen?

post-25680-1394235143,4987_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På tal om dieselläckage.. Låg i grebbestad inatt och imorses så va det en dansksegelbåt som låg och tankade vid tappen.. hände antagligen något.. för mannen i familjen stog och öste diesel ur båten samtidigt som resten av familjen plockade ur all inredning som va lös... tråkigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det läckte vid infästningen från finfiltret till insprutningspumpen. Bytte packningar och nu är det tätt!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...