PeterOscarsson 0 Postad 7 Juli , 2007 Hej Har en gammal genomgående Selden-mast (från ca 74) där jag råkat ta bort kablarna ur kabelrännan (i samband med att de skulle bytas). Då åkte tätningen bort ur kabelrännan också. :-( Tätningen verkade bestå av ett gäng skumgummibitar och en hel del sikaflex Nu ska jag försöka sätta ihop allt igen och undrar hur jag bäst ska gå tillväga? Finns det speciella skumgummi att köpa eller finns det smartare trix. Tack på förhand /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Juli , 2007 tja, det är inte lätt att täta en genomgående mast - tex blir det alltid lite kondens. Enda sättet att täta helt är att täta inuti masten och göra dräneringshål ovanför däcket... men det har jag inte testat dock! På min genomgående mast hade förra ägaren lagt silicon även ovanför gummiduken ( jag antar att du har en gummiduk? Som sitter med en stor ring och som du viker runt och drar ner så den tätar mot däck?) Denna duk tätar du med sikaflex och mot mastrännan skar jag till en propp av en vinkork. Idéen där var att den expanderar lite av fukten. Sedan på med ordentligt med Sika. Det som sedan rinner ner kan inte vara mycket? Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawi 1 Postad 9 Juli , 2007 Har själv en gammal mast som läcker som ett såll. Hittade nyttig info här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=24545&highlight=seldén MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser