Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
gost

Pris på Motorrenovering Mercruiser 3.7l -87

Rekommendera Poster

Nån som renoverat en Mercruiser 3.7l?

Min knackar, troligen lagerknack eller motsvarande. Har komp på det måste vara lager,kolvblut eller nåt annat dyrt.

Tänkte nog lämna in det på firma för att få det bra gjort samt kvitto (bra vid en ev försäljning).

Jag vill att allt ska bytas/honas/mätas/planas osv, så man inte struntar i att byta nåt billigt, vilket kan bli dyrt i längden. Har läst att vattenpumpen kan slita på kammen?

Nån som lämnat in motsvarande på firma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på ca 25000 i arb. kostnad, ex. delar.
Med andra ord vansinne att lägga ned dessa pengar på en sån motor.
Pengar man kan se sig i stjärnorna efter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så om det är vansinne, vad ska man då göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hitta en fungerande dito motor, sälja båten och köpa en nyare, med fördel en utomboradare om man inte kan/har möjlighet till att mecka.

Man ska åka båt inte mecka. Jag gör både och men det senare som jobb, därför går mina båtar klockrent!

Lycka till! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förmodligen e det backelit drevet som på alla andra. kan byta ut det eller fortsätta köra. byta e jobbigt väldigt jobbigt. ska jag vara ärlig så har jag hört många sådana som knackar. från att de låter som en diesel till minimalt oljud. jag skulle kollat oljan och kört vidare, du är inte ensam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känslan jag har är att det knackar metall, känns som ett hårt knack, man vill ju inte vara orilog att nåt ska hända på sjön, men säger du att det bara e att åka så har du säkert belägg för det. Får man fråga mer om backelitdrevet? - har jag inte hört talas om

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ett ramlager eller vevlager gått ner sig så bör du ha ett taskigt oljetryck på låga varv.

Renovera om man inte kan göra det själv är vansinne på den maskinen.

Bör väl finnas beggade att få tag i på tex blocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Är det inte bara lite lyftar skrammel? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bra oljetryck på låga varv, men det känns som ett hårt ljud, låter så mkt så att det nästan e obehagligt att sitta i båten när man drar iväg.

Så jag tvivlar på att det är lyftarskrammel, mer kolvbultskrammel.

Letar motor för fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bra oljetryck på låga varv och ren tomgång. är det troligen en kolv alt kolvskörtel. prova att köra motorn riktig varm på tomgång och om ljudet minskar vet du att det är så pga kolven sväller vid värme.

brukar vara längst bak som kolvarna går först.

är inget proffs men haft problemet själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det inte e nån skillnad på varm eler kall motor, däremot kommer ljudet från bakkanten på motorn. Så det blir nog till att åka båt på trailer i sommar ;-(

Men jag söker ny motor med ljus & lykta, ska nog sätta in em köpesannons på blocket, hittar jag inte vad jag söker blir det nog till att meka motor i vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...