Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Namkong

GPS inbyggd eller extern???

Rekommendera Poster

Tjena!

Vad har ni för åsikter ang extern eller inbyggd antenn på GPS enheterna. Är sugen på en kombi enhet antingen 178c eller 298c. Vad tycker ni om enheterna resp extern eller intern antenn. Jag tänkte om man har en intern antenn, hur det blir med mottagningen om jag fäller upp kapellet. Jag förstår om det hade varigt ett hårt tak av trä,plast eller dyl, men vet inte som sagt hur det blir när kapellet kommer upp.

post-8427-1394235137,9572_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapellet kommer inte att märkas, du kan lugnt köra med inbyggd antenn.

Jag körde under 6 år med min Garmin StreetPilot monterad direkt under taket (40 mm glasfiberarmerad plast) i min snipa, ingen skillnad mot att ta ut den under bar himmel, funkade alltid 14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör en kabinbåt med just en Garmin 298 med intern antenn utan några problem alls. Hade möjligen varit lite värre om det rört sig om en plåtkabin. Dessutom slipper du all extra kabeldragning och montage av uppstickande antenn (hade en extern i förra segelbåten . lyckades alltid trassla in någon tamp eller skot, alternativt snubbla över den).

Senast ändrad av doppingen | 06 juli 2007 | 20:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I förra båten hade jag extern antenn på min Garmin 152. Blev därför lite orolig för mottagningen när det satt en Garmin 152 med intern antenn i den jag har nu. Har dock inte märkt någon skillnad, om jag byter upp mej så väljer jag intern igen. Kapell och tak har inte hindrat signalen för min Gps.

Senast ändrad av Thomas_38 | 07 juli 2007 | 11:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intern antenn fungerar bra....om du inte har ett behandlat glas (inbyggd solfilm) som tex. Yamarin har på sina båtar.

Jag har inbyggd antenn och placerat GPS inne i högra hörnet med mycket glas omkring på min Yamarin 64 DC.

Jag tappar mottagning ibland p.g.a detta.

Påtalade det för dom som monterat GPS och dom skulle montera på en extern antenn utan kostnad.

Du ser om du har film i glaset om det har en anntydan av färg i tex. grönt eller blått skimmer.

Prova med inbyggd antenn då det fungerar utmärkt i valiga fall.du kan ju sätta på en extern efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...