Cyklopen 0 Postad 6 Juli , 2007 Hej! Jag, med flera visar det sig, har råkat ut för fenomenet torning, dvs att den galvade ankarkättingen ( 6 mm kortlänk) tornar upp sig i kättinglådan och stoppar spelet på elankarvinschen. Detta handlar som jag hittills erfarit inte i första hand om för dåligt utrymme i lådan utan om hur kättingen leds ner i lådan. Har du som råkat ut för detta och har något något bra tips på lösning? Själv funderar jag på att göra ett hål i lådan och låta kättingen löpa ner i ett rör till motorrummet där den kan breda ut sig. Problemet är då att jag i värsta fall får ett sjövattenintag direkt in i skrovet... Tips jag hittills har fått är att byta från galvad kätting till en (halare) rostfri kätting á 150 kr metern. En annan fundering jag har är att skruva fast en avledare för kättingen så att den inte lägger sig mot lådans vägg och tornar. Ytterligare en fundering är att olja kättingen med olivolja. Tips jag hittills har fått är att byta från galvad kätting till en (halare) rostfri kätting á 150 kr metern. Har en Ryds 23 WA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 6 Juli , 2007 Har inte själv något ankarspel, men stka i dagarna montera ett på vår båt. Har fått tips att bygga en kettingbox med lutande botten som lutar från den punkt där kättingen landar så att kättingen rinner vidare. Om det fungerar vet jag inte, men att lägga en kil i botten på lådan och prova kan man ju alltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cyklopen 0 Postad 27 Mars , 2008 Hej Jimsan! Lite sent svar men jag har haft samma problem med galvad kätting på min Ryds 23 WA. Om man inte har något annat att spendera pengarna på så kan man ju köpa rostfri kätting, 40 m för 6 000 kr. Jag har emellertid löst det så att jag har helt enkel sågat ur botten i kättinglådan (akter, babord) och låtit kättingen glida ner i motorrummet. Den lägger sig snällt på rätt sida av förstyvningbalken där. Kättingen bör dock få lite hjälp på traven av en bred lutande (hal) ränna att löpa i så långt in i motorrummet som möjligt. Den slutar inte med att torna men nu blir det på längden också s a s, så risken för stopp minskar väsentligt. Risken med att vatten rinner in är mycket liten men jag har dock tätat dräneringshålet med en dyvika. Sedan är luckan tätad och fastskruvad numera. Ett tips till de som skall montera ett elankarspel är att skaffa ett ankarspel med integreread motor som ju inte stjäl utrymme i boxen. Ryds monterar ankarspelet på motorskottet i motorummet och drar ankarlinan dit genom akterspegeln. Använder alltså inte kätting. Lycka till om det inte redan är löst. Cyklopen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cyklopen 0 Postad 27 Mars , 2008 Hej Jimsan! Lite sent svar men jag har haft samma problem med galvad kätting på min Ryds 23 WA. Om man inte har något annat att spendera pengarna på så kan man ju köpa rostfri kätting, 40 m för 6 000 kr. Jag har emellertid löst det så att jag har helt enkel sågat ur botten i kättinglådan (akter, babord) och låtit kättingen glida ner i motorrummet. Den lägger sig snällt på rätt sida av förstyvningbalken där. Kättingen bör dock få lite hjälp på traven av en bred lutande (hal) ränna att löpa i så långt in i motorrummet som möjligt. Den slutar inte med att torna men nu blir det på längden också s a s, så risken för stopp minskar väsentligt. Risken med att vatten rinner in är mycket liten men jag har dock tätat dräneringshålet med en dyvika. Sedan är luckan tätad och fastskruvad numera. Ett tips till de som skall montera ett elankarspel är att skaffa ett ankarspel med integreread motor som ju inte stjäl utrymme i boxen. Ryds monterar ankarspelet på motorskottet i motorummet och drar ankarlinan dit genom akterspegeln. Använder alltså inte kätting. Lycka till om det inte redan är löst. Cyklopen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 22 April , 2009 Hej allihop. Jag har just fått en fråga hur jag monterade mitt spel. jag hade aldrig problem med att den galvade kättingen på 40m tornade upp sig, men jag hade satt ett spel där motorn var uppepå luckan. en hal kätting som rostfri lär vara att föredra dock. Att såga ur så kättingen kan åka ned i motorrummet är nog inte så bra. till havs i grov sjö så slår det in sjö över aktern och då åker vattnet in i motorrummet, sista stället jag vill ha in vatten i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser