Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
qsecofr

Örnvik 540 Pilothouse

Rekommendera Poster

hej på Er,

 

Tänkte höra mig för om någon har några erfarenheter om rubricerad båt?

 

är den stabil i sjön osv, fördelar/nackdelar mm.

Jag är intresserad utav det mesta ang båten, så vet du något så skriv gärna en rad.

 

Tackar.

/henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad det nu kan vara värt, här har du en test (engelska) på 540 Pilothouse:

 

http://www.worldseafishing.com/boating/boatreviews/quicksilver_pilothouse_540.shtml

 

Verkar ha trygga sjöegenskaper. Ganska stora utrymmen för en båt på 5,5 meter.

 

Båten heter Quicksilver 540 Pilothouse i andra länder, kanske hittar nåt matnyttigt om du goole:ar på det namnet också.

 

Finns lite allmän reklam på Marinpowers hemsida också om du skulle vara intresserad:

 

http://www.brunswickmarineemea.eu/products/single/2006$$$ENEN-$-BO$ORN$FPILOTHOUSE$540FPIL

 

Kolla på Virtual Tour uppe i högra hörnet, den låter dig vandra runt i båten virtuellt.

 

Listpriser:

http://www.marinepower.nu/new_boat.asp?ObjectID=643&motorID=1396&SprakID=1

 

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 08 juli 2007 | 11:15

post-1495-1394235138,865_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma,  Har själv en Örnvik Original från 74.........

post-13014-1394235139,2742_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bortser från utseendet som knappast lär få nåt skönhetspris så ser jag en massa fördelar med båten:

 

* Stora inner- och ytterutrymmen för sin storlek.

* Är väl snudd på ståhöjd i kabinen, en bra grej.

* Hydralstyrning verkar vara som standard, om inte är det troligen s k NFB styrning som är nästan lika bra.

* Trailerbar om man väljer trailer noga och har passande dragbil. På gränsen att man klarar på B-körkort, men det kan gå om man har en bil som får dra totalvikt 1500 kg (båt 885 motor ca 170-180 batteri 20 bensin ca halv tank 45 diverse tillbehör i båten kanske 30 kg = 1150 kg. T ex Bålstasläpet REG 1500 kan då användas (med 40 kg övervikt dvs ca 3-4 % övervikt som knappast är nån fara på taket).

* Man kan ju bo i hytten om man åker runt med trailern till olika vattendrag, använda båten lite som en husvagn.

* Den är väl främst byggd för de som gillar att fiska och för det användningsområdet är det ju perfekt om man ser till layouten både inne  och på akterdäck.

 

Några nackdelar kan kanske vara:

* Spartansk inredning, ganska enkla stolar, lite plastig inne i kabinen kanske. Men å andra sidan har det sina fördelar med lite enklare okomplicerad inredning. Lätt att göra ren, inte så mycket som behöver underhållas (typ teak detaljer osv) och mindre saker som kan gå sönder.

* Troligen utgör båten ett vindfång p g av dess höjd så den kan ev bli lite besvärlig att hantera i blåst t ex i hamn vid tilläggning vid brygga.

*Ingen riktig dörr till kabinen/hytten, tror det är nån sorts jalusidörr som kan skjutas uppåt, verkar också vara nån upprullbar kapellruta i dörröppningen.

 

Hur byggkvaliteten är kan nog svårt att säga nåt om. Gissar att det är handupplagt skrov (ej den moderna tekniken med vakuminjicerat skrov som ger lättare, starkare, tätare skrov). Örnvik/Quicksilver tillverkas i Polen.

 

I och med att båten är ganska tung för sin storlek skulle jag nog satsa på en Mercury Optimax 90, dels för att få ner vikten lite på motorn (163 kg) dels för att priset är lägre (ca 20 tkr) än Mercury 100 EFI som kanske är den 4-takt man borde välja till den här båten om man vill ha 4-takt.

 

Sjöegenskaperna verkar vara bra, skrovet är för övrigt samma som Örnvik/Quicksilver 540 Cruiser.

 

Det är rätt många positiva saker med 540 Pilothouse tycker jag i alla fall, men lite oklarhet om byggkvaliteten och hur sjöegenskaperna  är vid blåst p g av den höga hytten. Kräver nog en inspektion i verkligheten och provkörning i sjön samt feedback från folk som har haft den några år för att man skall kunna vara säker på vad man köper.

 

Jag har sett några såna här Pilothouse 540 vid brygga och de ser speciella ut med sin höga hytt. Stod och tittade en bra stund på dessa och med blotta ögat kunde jag inte så nåt slarvbygge men det är när man synar lite närmare man kan hitta fuskjobb. Och det är ofta efter nån säsongs användning brister i byggkvaliteten kan yppa sig.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 08 juli 2007 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Örnvik 530 Flamingo.

Köpt nu i April/Maj så jag har bara kört en del.

Men jag är mer än nöjd det ända dåliga jag kan komma på så här är att det blir baksug så avgaserna kommer in i hytten när man kör sakta men då är det bara o öppna luckan fram i hytten så är det löst.

Visst känns det i båten när det blåser o jag hadde problem i börgan o lägga till att jag har ett smalt passage att ta mig igenom som är lite jävligt när det blåser men man lärsig hur båten uppförsig.

Jag valde mellan  Pilothouse o flamingo i börgan det blev flamingon för

 jag tycker den är snyggare.

Det går att öppna upp mer en Pilothouse som bara har en dörr in kan bli jävligt varmt på sommaren när solen gassar på.

Flamingon har en kappel vägg som är löstagningsbar.

Jag valde en 90 hp ELPTO för att den var jävligt mycket billigare än en4t

Visst drar den mer soppa men det kommer att ta många år att köra upp mellan skilnaden.

Båten går snabbt upp i planing

(Vi har en Buster RS med 50 hp o dom går lika fort ca 35 knop)

När jag ska trolla har jag en 5hp yamaha sen tidigare o det räcker till.

Jag är i alla fall Mycket nöjd man kan ju vara på sjön även när det regnar

o det går fint att stå o kasta under taket om man vill det.

Är nått annat du undrar över så fråga på.

 

Peppe

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen,

 

jag har funderingar på att köpa sådan här båt, den verkar passa mina behov bra.

Dessutom är det en bekant som råkar ha en till salu.

 

Det jag funderar över är att han har köpt den i Tyskland för 3 år sedan så det är alltså en quicksilver, kan man få problem med att teckna försäkring osv pga av detta? är det något annat man bör beakta då den är importerad från Tyskland?

 

Har någon en uppfattning om priset på en sådan båt, 3år gammal med en äldre 70hk motor. Han vill ha runt 100 inkl en 80 kärra, jag tycker det verkar rimlig. Skicket på båten är bra, den är väldigt lite använd, har bara legat i vattnet en säsong. Motorn är somsagt äldre, runt -91 Evinrude, även denna skall vara lite körd trots sin ålder.

 

tack.

 

/henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag funderar över är att han har köpt den i Tyskland för 3 år sedan så det är alltså en quicksilver, kan man få problem med att teckna försäkring osv pga av detta?

Hej,

Se till att CE handlingarna inkl intyg om överenstämmelse av CE kraven följer med. Då blir det inga problem att försäkra. Inköpshandlingarna skall du ha med också förstås. Ev garantibevis på båten (om garantin inte gått ut vill säga) också.

Kolla att du hittar CE skylten och att du hittar skrovnummret.

Kolla med Larmtjänst att den inte finns med i deras rullor.

 

är det något annat man bör beakta då den är importerad från Tyskland?

 

Instruktionsbok till båten vill man gärna ha med, åtminstone på engelska men det är väl risk att den är på tyska i ditt fall.

Du kan nog köpa en instruktionsbok av Marinepower som är svensk distributör av Örnvik(=Quicksilver) till båten.

Kvitton på båten måste du få med också.

 

Har någon en uppfattning om priset på en sådan båt, 3år gammal med en äldre 70hk motor. Han vill ha runt 100 inkl en 80 kärra, jag tycker det verkar rimlig.

3 år gammal båt är ju nästan ny, sen får man försöka bedöma hur eftertraktad den båten är på öppna marknaden. Men den motorn som sitter på är värdet även på båten lite lägre än om det hängt t ex en Mercury Optimax 75-90 hk eller Mercury F80-F100 4-takt som passar bättre. 70 hk kan bli i klenaste laget på den båten även om det nog kommer att funka hyfsat om ni inte blir många i båten.

Motorn kanske är värd 15-20 tusen kr så du betalar ca 80-85 tkr för båten.

En ny 2007 års Örnvik 540 Pilothouse enl Marinepowers listpris kostar 139 tkr (och en Optimax 75 79,9 tkr). På själva båten tjänar du ca 50-60 tkr jämfört med en ny båt, kanske lite mer beroende på värdet på trailern.

Värdet på 80 kärran (trailern): om den är nybesiktigad och i bra skick är den värd en del förstås. Allt beror på skick och ålder. Kolla att den klarar båtens vikt och motor inkl batterivikten, bensin, tillbehör i båten osv (kollar du i registreringsbeviset till trailern).

Båt: 885 kg

Motor: 110 kg (Evinrude 70 hk 1991)

Batteri: 20 kg

Bensin: 45 kg (halv tank)

Tillbehör: 30 kg (nåt sånt)

Summa ca: 1090 kg

Och så kollar du vad du får dra max totalvikt med din bil (trailerns vikt plus båtens totalvikt). Några procent övervikt spelar ingen roll, du får använda sunt förnuft.

 

Skicket på båten är bra, den är väldigt lite använd, har bara legat i vattnet en säsong. Motorn är somsagt äldre, runt -91 Evinrude, även denna skall vara lite körd trots sin ålder.

Och det innebär ang motorn att du får se upp med impellern (vattenpumpens skovelhjul i gummi) och kolla servicehistorien på motorn. En motor som inte använts så mycket och heller kanske inte servats som är såpass gammal, 26 år, kan det finnas många befintliga och latenta fel på.

Men den kan gå som en klocka för tillfället, men att serva den regelbundet är ett måste om man skall kunna lita på att den går i ur och skur.

 

Du bör tänka på att båten med den gamla motorn kommer att bli ganska svårsåld om du säljer den i framtiden. Om möjligt sälj motorn och byt till en modernare 4-takt 80-100 eller moderna 2-takt med direktinsprutning 75-90 nån gång i framtiden. En sån 70 hk Evinrude är i och för sig en bra motor men är ganska högljudd på högra varv, osar mer bensin (speciellt i medvind) och blåryker vid start samt funkar inte lika bra att köra på tomgång länge (sotar igen) som en 4-takt el direktinsprutad 2-takt.

Tror i och för sig du skulle bli nöjde med båten och motorn men tänk på nästa steg den dag du skall sälja, då kommer motorn att vara en klar nackdel. Dessutom från årsskiftet är det förbjudet att sälja nya 2-taktare p g av miljökraven (beg och nya som fanns i lager vid årsskiftet berörs inte).

 

tack.

/henrik

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 11 juli 2007 | 14:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...