Kickdown 3 Postad 6 Juli , 2007 Tjena Jag har en Mercruiser 5,0 mpi (2003) som vägrar starta. Har kört ca 10 timmar i år, senast förra helgen och var även ute och starta båten i onsdags. När jag idag fredag skulle ut så vägrar fanskapet att starta! Enda tanken jag har är att det varit för fuktigt (regnar hela tiden här i göteborg). Någon som har en idé på åtgärd? Frugan är sådär glad! Motorn är servad och alla filter osv. är bytta inkl. nya tändstift. Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 6 Juli , 2007 Kolla om det kommit in vatten i tanken. enklast genom att kolla bränslefiltret, längst ned och fram på styrbordsidan om motorn. Luktar bensin eller ngt annat? Fast då borde den iochförsig startat, och dött efter ngn minut Drar startmotorn runt? Tänder det ngt över huvud taget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 6 Juli , 2007 Tjena Luktar ingenting, startmotorn snurrar som vanligt. Ibland är det tråkigt med mpi, finns ju ingen förgasare osv. där fukt kan sätta sig. några andra idéer? Mvh thomas Senast ändrad av Kickdown | 10 juli 2007 | 14:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JFK01 0 Postad 6 Juli , 2007 Börja med att kolla vad som saknas: gnista eller bensin ?? gnistan kollar du med att koppla upp ett löst stift och hålla mot blocket och kranka kort om ok koppla bort returslangen från spridarna och kranka kort och kolla om soppa kommer .... finss bägge får du återkomma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 6 Juli , 2007 Ska kolla båda men är det inte lite konstigt om en lr båda skulle försvunnit sen i onsdags? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Juli , 2007 Någon som har en idé på åtgärd? Frugan är sådär glad! Lägg ut en bild påna så hittar du lättare nån som ställer upp och glädjer henne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 6 Juli , 2007 Tjena! Kanske svårt att få mednågon ut i ankan när du ser så dåligt!!!!!! Hon sitter ju i båten med grön baddräkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Juli , 2007 Jaha den madamen ser bekant ut, men är det brazilianskan från göteborg så förstår jag att du aktar dig för hennes humör. Du kan ju hälsa från småland mvh Buksvågern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 7 Juli , 2007 Hej har du den kapslade tänd modulen i fördelaren eller har du den man ser kretskortet på? lyft på fördelar locket och titta.om du har den som ej är kapslad skruva bort modulen och titta in från sidan så ser du att den erjat på kretskortet,det är väldigt vanligt,jag bytte på en 5,7 mpi -02 förra fredagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 7 Juli , 2007 Tjena Låter som en bra idé, skall kolla detta imorgon. Har precis varit ute med en båtmekaniker och han fattade ingenting Gnista finns och bränsle kommer. Tack för uppslaget Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 7 Juli , 2007 Sa du att gnista finns och bränsle kommer? då ligger din tändning åt helskotta! om den ej startar,är gnistan stark eller fjuttig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
riikonen 0 Postad 8 Juli , 2007 kolla upp om det upstår kondens i fördelaren eftersom det råder mycket fukt och blandade väder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 10 Juli , 2007 Tjena, Var ute vid båten idag för första gången sen i lördags. Den starta på första försöket!!! (första dagen det inte regnar på en vecka) Antar att det bara är att köpa ett nytt fördelarlock och ha i reserv. Tack för all hjälp. Trevlig båtsommar på er Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser