dunegard 0 Postad 6 Juli , 2007 Hej, Undrar om det finns någon som har ett bra tips på hur man ska fixa till ett mycket slitet teakdäck??? Mvh Richard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 6 Juli , 2007 slipa och olja in med Golden teak. kanon resultat. själv andvände jag Festools Rotex 125 som slipmaskin. Det är en proffsmaskin som kostar en del men du får världens bästa maskin. och festools egna slippapper är enormt hållbara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dunegard 0 Postad 6 Juli , 2007 Ska man slipa rakt över nåtningen????Teaken är inte helt jämn heller. Richard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WalleSailor 0 Postad 6 Juli , 2007 Brun såpa Boracol säger proffsen. Brunsåpa finns i Danmark och på Ringön i Göteborg, kanske andra ställen i Sverige. Slipning : Kolla vilken nåttyp du har genom att skära i den. Testa en liten bit - går det inte så har du silicon i nåten vilket gör slipning svar. Infon har jag hört. Skall själv låna en Festo slipmaskin. Proffsverktyg, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ocke777 0 Postad 5 Augusti , 2007 Jag skulle undvika att olja teaken efteråt. Bättre att ha den helt trären så du med tiden får den underbara silvergråa färgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 5 Augusti , 2007 den underbara silvergråa färgen... ja det är en smaksak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d88-jwn 0 Postad 6 Augusti , 2007 Hur stor skillnad gör Boracol? Jag tycket gjordslag är ganska sällsynt, skyddar det på något annat sätt? nyfiken För övrigt tycker jag teak-vax är en bra produkt men jag har bara använt den till bord hittills. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claeshkan 0 Postad 7 Augusti , 2007 Hej.Det går utmärkt att slipa över nåten, men använd inte finare papper än 80. Börja med 40. Olja, inte olja, ja det är upp till dej. men jag kommer bara att tvätta däcket med såpa och svamp. Inga borstar på teaken Hls C-H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fagelbla 0 Postad 8 Augusti , 2007 En bra grövre svamp och billigt maksindiskmedel i pulverform brukar göra mina tofter som nya vaaaarje år. Funkar klockrent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Augusti , 2007 Jag tror att man skall slipa så lite som möjligt på ett teakdäck. Teaken är ganska tunn och det är inte mycket matrial i centringarna (pluggarna som täcker skruvarna). Slipar du för mycket kan centringarna lossa och du får bara skruvskallar. Man kan naturligtvis försänka hålet ytterligare något, men man har inte många mm att spela med. Viktigt är också att nåten är tät. Bäst är att bara rengöra däcket med något och undvika slipning så mycket som möjligt. Personligen annser jag att ett teakdäck mm skall va grått. En tänkare har sagt; Att lägga teakdäck är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck. Jag hade på 80-talet ett teakdäck som sett sina bästa dagar, på min dåvarande segelbåt. Jag rev bort det, slipade rent, la på ett par lager glasfiberlaminat och målade det hela med halkskyddsfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser