Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
zolp

Vatten i motor AQ145 (cylindern och förgasare)

Rekommendera Poster

Startade en diskussion runt startmotorn som jag trodde var orsaken till att motorn inte startade. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=172692

 

Den byttes och nu flödar vatten in i cylindrarna och förgasare. Har fått vatten i motorn.

 

Eftersom jag inte är något proffs, dock kan jag skruva, har jag letat på detta forum och andra vad detta kan bero på. Båten gick hur bra som helst i lördagskväll och söndag förmiddag ville den inte starta.

 

Jag har hittat följande möjliga diagnoser:

 

* Kamremen har kuggat fel (kanske kamremssträckaren har gått sönder) och därför sker insug av vatten via kyllipan istället för utblås.

 

* Topplockspackningen trasig eller sönderrostad topplock. Men då borde väl vätskan vara grönfärgat i stället för som nu en blandning av sjövatten och lite bensin (smakade på skiten och det var salt)

 

* Kyllimpan, avgaskrök etc. inte tät. Dock är kyllimpan inte direkt gammal, några år.

 

Frågan är hur jag skall felsöka?

 

Har dessutom fått indikationer att detta måste åtgärdas snabbt så att inte rost bildas i cylindrarna. Hur fort kan detta ske? Kan tyvärr inte skruva i båten under helgen utan tidigast måndag.

 

Är det någon som har tips om en pålitlig och mekaniker man kan anlita?

 

Tacksam för tips

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fick min avgaslimpa verifierad av en på varvet och mycket riktigt fanns det ett ganska stort hål i den. Jag är själv för novis för att kunna avgöra hur en avgaslimpa skall se ut men jämfört med den nya jag köpte från drevdelar kunde man se ett hål vid utblås, cyl.4, som inte finns på den nya.

 

Jag antar att detta är orsaken att det har trängt in vatten i cylinder och senare i förgasaren. Hur som kunde jag inte hitta något vatten i olja vilket jag antar är positivt. Var snabb och pumpade ut vattnet ur cylindrarna och förgasare.

 

Jag antar också att det är detta kan ha orsakat att startmotorn gick sönder. Vad jag förstår blir det en ganska stor skillnad i komprision när kolven pumpar upp vatten istället för bensin och därav kan göra att startmotorn gör sönder.

 

En fråga jag har är om detta också har orsakat att andra saker har gått sönder? När jag nu försöker starta motorn hörs ett konstigt ljud(sugande ljud) och vatten droppar ut under vevaxelns bakom remskivan.

 

Mvh

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är stor att man förstör motorn om man försöker starta den med vatten i cylindrarna. Det som kan ske är att du knäcker nån kolvring då det inte går att komprimera vatten.

Cylinder lopp i jutjärn är oxå mycket rostbenäget och de första teknen på rost kan bildas på bara ett dyngn om rätt förutsöttningar skapas med fukt och syre. Dock krävs nog en längre tid innan den fastnar. Jag skulle rekomendera att ta ur tendstiften och köra i nåra droppar olja i cylindrarna och dra runt den med startmotorn och låta vattnet stänka ut genom tendstiftshålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite vatten i cylidrarna så kan det vara topplockspackingen eller avgaslimpan som gått, mycket vatten då är det 99 procent att det är limpan som spruckit.

Åtgärd ta av limpan och provtryck den med vattenslangen det skall inte komma vatten ur avgaskanalerna. är det inte läckage där, byt topplockspackningen och när du ändå har av toppen provtryck den med på samma sätt som limpan så har du kollat den sista procenten. Men det kan finnas en promille kvar att blocket spruckit, men det har jag bara sett vid större ras och det är inte speciellt vanligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Då du har fått veta att limpan inte är tät så kan du ju till nästan 100% anta att vattnet kommer därifrån.
Rost i cylindrarna skulle jag vilja påstå börjar komma i stort sett direkt om än inte i så stor omfattning. Kika ner i tändstifthålen eller avgasventilerna (du har ju ändå loss limpan) och se hur det ser ut med vatten/rost. Tror dock inte det är värre än du kan hälla i lite olja som får rinna igenom. Är det sedan säkert inget vatten i oljan (kan ju ligga i skikt) så bör det la bara vara att ha på en fräsch limpa och köra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det likna något. Limpan var som sagt trasig och det måste ha medfört att startmotorn gick sönder. Den var inte i bästa skick och vatten ger hög komp i cylindrarna.

 

Vidare var kamremmen extremt dålig och hade kuggat fel, den är nu utbytt. Det blev en insug i stället för utblås. Passade även på och byta kamremssträckare och packboxen i sjövattenpumpen.

 

Det som återstår nu är att få hyfast rent i cylindrarna. Har försökt suga upp alla gamla oljerester (sprutade in olja för att skydda mot rost) och eventuella vattenrester. Dock är detta inte det lättaste.

 

Någon som har ett bra knep på ur man får rent i cylindrarna?

 

Tänkte hälla lite bensin i varje cylinder och dra runt motorn manuellt för att sedan suga upp detta.

 

Dock verkar det som jag har klarat mig från vatten i oljan, har sugit upp en hel del och kan inte se någon filmjölk. Den kommer jag att byta, plus filter och tändstift.

 

Hoppas på start i morgon.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen fick man igång motorn men det går väldigt dåligt pga. felaktig inställd tändning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...